• MrC

Gastric Bypass (GBP)

Yaimie skrev 2011-06-05 18:57:10 följande:
    exakt VAD är det som är annorlunda nu än för två årsedan..? Jag ska göra min nu snart. Men dom sa då inget på sjukhuset om att dom har ändrat operationen på nåt sätt? Vad gjorde dom med magsäcken innan som dom inte gör nu?
    Kan vara så att det skiljer sig från sjukhus till sjukhus också. Kanske vissa sjukhus kör äldre metoder ännu?
    Som jag förstått det så förr kapade man bort en större bit av magsäcken och lämnade allt som annars.
    Nu kopplar man bort magsäcken på ett annat sätt, den finns kvar, men är liksom på sidan för att producera magsaft. I det infohäftet jag fick fanns bilder också. Tyvärr är jag inte hemma och kan inte scanna och visa er ännu.
    Förr fanns magsäcken kvar, nu går maten liksom direkt till tarmen. Finns ingen magsäck att töja ut.
  • MrC
    Full av förhoppning skrev 2011-06-07 23:45:41 följande:
    men opererar de inte dig?? Här opereras vi på löpande band där de syr igen slitsarna så inte tarmarna kommer ikläm i magkexet vilket tycks vara vääääldigt vanligt ungefär efter ett år pga att fettet runt organen försvinner och det blir större hålrum för tarmarna att röra sig i.
    Det pågår just nu en studie där en ny metod för att förhindra tarmvred pågår.
    På Ersta får man välja om man vill vara med, då är det 50/50 att man blir vald till gruppen som blir opererad med nya metoden mot tarmvred mot att man hamnar i kontrollgruppen.
  • MrC

Idag är det exakt 3 veckor kvar till min OP.
    Om 1 vecka börjar jag med Modifast.

Nu börjar det faktiskt bli lite spännande....

• MrC
    Astra88 skrev 2011-06-20 14:14:51 följande:
    Hej! när remissen skickat till beslutningsnämden får man då vänta ända tills läkarbesöket för att få feta om man får det bekostat av landstinget? :) det stod att man kunde få vänta länge på läkarbesöket
    Freudiansk felskrivning? Skrattande
  • MrC
    Sanda skrev 2011-06-20 20:27:55 följande:
    4/7 ska jag på bedömning hos kirurgen på Sahlgrenska, oerhört spännande! vad gör de på det mötet? Så man är lite förberedd!
    CharmingGirl skrev 2011-06-20 21:01:18 följande:
    Jag var på min bedömning för knappt en vecka sedan i Karlshamn. Då fick jag först väga mig, mäta mig och sedan mätte dem ett omfång på magen. Därefter fick jag träffa kirurgen som pratade med mig om operationen, hur den går till och vad den innebär. Han nämnde lite kort om de olika metoder jag använt för att gå ner i vikt, men absolut ingen utfrågning - det var det jag var mest nervös över, men allt gick jättebra.
       Efter det berättade han att nästa steg är en kallelse till dietisten, och när jag varit där sätts jag i kö för operation.

Sen kanske det skiljer sig lite från sjukhus till sjukhus, men såhär gick det iaf till för mig!
    Processen tycks vara väldigt olika beroende på var man går.
    CharmingGirl var alltså i Karlshamn i Blekinge och du ska till Sahlgrenska i Gbg.
    Själv var jag till Ersta sjukhus i Stockholm och där får man först träffa sjuksköterskan som har ett allmänt infomöte med flera som är intresserade av att opereras. Direkt efter tar dietisten över. Om jag minns rätt körde vi från kl 13 till 16, med en kort paus mellan. Många frågor haglade, så det tog tid.

Samtidigt som jag fick kallelsen till sjuksköterskan/dietisten fick man tid till läkaren. Tror att det är samma som ska operera sen också. Det mötet var 1 vecka senare för mig. Nu vägde dom mig och frågade om längd = räknade ut BMI.
    I kallelsen låg två papper med frågor som man skulle fylla i före. Sen gick vi igenom svaren tillsammans.
    Läkaren frågade allmänt hur länge man haft viktproblem, vad man tror det beror på, vad man försökt göra åt saken... osv. Sen sa han bara rakt ut att jag passade in i "profilen" över de som opereras där och han skulle skicka vidare mina papper till planeringsenheten. Men först skulle jag göra ett EKG och lämna blodprov. Det gjorde jag direkt.

Tydligen så var allt okay, för sen kom en tid hem i brevlådan. Jag fick veta operationstid ca 6 veckor före.
    Idag om exakt 3 veckor ligger jag i sjukhussängen och rapporterar till er.
  • MrC
    Mijjo skrev 2011-06-20 22:23:21 följande:
    Idag ringde dom och frågade om jag ville ha OP i september,,,,, 

har stått på kö sedan 2001 och blev kallad till info 2004, åberopade vårdgarantin och fick erbjudande 2005 om OP i Göteborg,,men fick tacka nej pga graviditet...
    2007 kom ett nytt erbjudande men var på nytt gravid och fick återigen tacka nej.
    i slutet på 2009 var det dax igen med frågan om OP ,,,,,men igen var jag gravid,,,

IDAG  ringde dom och frågade.,,,,,, och nu tackade jag JA !!!!!!!!!!!!!

MEN jag är så orolig för problem efter OP......

Jag vill höra vilka problem ni har haft,,,ALLA besvär !

Försköna inte utan berätta rak på vad ni har haft eller har problem med och hur länge......

Kan ju berätta att jag har kräkfobi och det är jag jätteorolig över,,eller att vara så kass i magen att man inte kan ta sig hemifrån......

En annan graj som känns otäck ,,Dumping,,,, berätta gärna lite mer om det, hur det känns och hur man undviker det på bästa sätt..
    Läs här om alla problem som folk haft ... ->  www.regndroppar.com/forum/
  • MrC
    anli00 skrev 2011-06-21 18:30:03 följande:
    Ska till Ersta om en vecka på möte med allihopa samtidigt, dietist, sjuksköterska och kirurg, var väl ungefär en timme emellan mötena, men det kanske beror på om man kommer utomläns ifrån också..eller att d är på slutspurten innan semestern?
    Ingen aning, kan vara så.

Förresten skrev jag fel ... det är ett till möte inbokat före OP också. Tre dagar före ska man träffa kirurgen/läkaren.
  • MrC
    Maddisen80 skrev 2011-06-24 11:19:51 följande:
    Hej jag bor ju i Landskrona och jag har fått en tid på ersta 25 juli sa min sambo, jag ska bara dit på samtal och ta proverm jag kolllade om de gick tåg från landskrona-ersta men de gjorde de inte ,de gick bara till stockholm hur långt är de från stockholms station och vilken buss/tunnelbana ska man ta, måste man boka hotell eller kan man beställa biljett så man åker hem samma dag?
    Ersta sjukhus ligger på Södermalm i Stockholm. Det är bara några kilometer från Stockholms Central... ändå för långt att gå. När du kommer till Stockholms Central går du till tunnelbanan.
    Kommer ditt tåg till spår 11-19 tar man trappan ner från perrongen och går förbi byggarbetsplatsen (Burger King), under "bög-ringen", förbi SL-center/Pressbyrån, genom tunneln (som går under Vasagatan) så är man framme vid T-centralen (Stockholmarnas namn på tunnelbanan).
    Kommer ditt tåg till spår 1-10 går du ut till stora hallen och kollar efter en skylt till tunnelbanan, en trappa ner.
    Nu tar du tunnelbanan till Slussen, 2 stopp. (Gamla Stan ligger mellan)
    Från Slussen tar du buss 2, 53 eller 71 från Katarinavägen. Det brukar oftast stå en person från SL där vid torget och hjälpa vilsna turister, som du, från landet! ;)
    Att åka T-bana + Buss kostar 2 kuponger á 15 kronor, samma biljett kan du använda alltså. Den gäller 1 timma. Men observera att du inte kan köpa kuponger/biljetter på bussarna. Så smartast är kanske att köpa ett dygnskort på SL-center vid centralen/t-centralen, annars får du gå en bit när du ska tillbaka från Ersta.

Klart du kan åka hem samma dag. Vilken tid är mötet?
  • MrC
    högbergarna skrev 2011-06-26 06:39:13 följande:
    Jag brukade gå från centralstationen till Ersta när jag pluggade där. Fast hittar man inte så är det inte så lätt. Om du vill ha en liten mysig promenad kan du ta T-banan två stationer till Slussen och sedan gå resten upp till söder. Är en underbar utsikt! Är inte långt att gå den biten heller så...
    Promenad funger fint från Slussen/Medborgarplatsen. Men hittar man inte blir det svettigt.
    Maddisen80 skrev 2011-06-25 12:09:24 följande:
    om man tar tazi från stockholm -ersta vad kosta de och kan man få igen pengarna ändå?
    ingen aning. 150?
  • MrC

Jaha då var det 2 veckor kvar till OP för mig. Idag börjar jag med Modifast.
    Problemet är att jag ska flytta. Får nycklarna till nya lyan idag och siktar på att vara klar till torsdag. Jag kommer att vara helt slut...

Vågen stannade på 127,3 kilo. Med en längd på 178 cm har jag ett BMI på 40,18.
    Hur mycket tror ni jag gått ner till OP-dagen?
    Den som gissar närmast vinner en röd spade i valfri färg.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)