freya skrev 2011-08-19 00:45:48 följande:
Hej du!
Mina vänner är också "negativa"... man få höra typ: ät mindre rör dig mer... osv... fast dpm förstår inte att jag jojobantat sen jag va 15 år... så här är det nu: 31 år, bmi på 44... När hade jag bmi på 36,8 läkare sa att jag inte "behörig" för operationen.. men när jag väger 115 blev jag det...
Lyssna ej på dina vänner.. det e inte dom så bär på dom 10tals kg varje dag, som sliter på knä, ryggen osv...
Värsta som finns. Jag hade flera vänner som sa samma.
-Ska du inte försöka en gång till själv?
-Sluta ät på kvällarna. Sluta med hamburgare, pizza, godis osv.
-Men ut och jogga då!
...osv...
Hur gör man med knarkare och alkoholister?
-Men sluta ta sprutor då!
-Sluta gå på Systembolaget då!
Om jag istället jämförde min övervikt med ett beroende så förstod de bättre. Precis som en alkoholist som inte kan sluta dricka eller knarkare som inte kan sluta knarka så kan jag inte sluta äta.
-Jo, det förståss... men jag tycker nog att....
Värst var min pappa. Han som rökt i 50 år eller så... jag sa: -Kan du sluta röka då?
-Ja det kan jag om jag bara vill!, sa han.
-Nej det kan du inte. Finns ingen normal människa som inte vill sluta röka! Javisst jag kan nog banta 10-20 kilo, men jag vet också att jag kommer att trilla dit igen. Kanske kan du sluta röka 1 vecka, 1 månad, men glöm att du kan sluta för gott. Chansen är iaf mycket liten.
Sen är behandlingen av överviktiga, med GBP, mycket mer kostnadseffektiv än om man skulle använda samma pengar till att försöka bota en knarkare eller någon som lider av följder av sitt rökande.
Strunta i va andra säger, dom är inga experter. Är bara du som är expert om din egen kropp!