Inlägg från: knoddens |Visa alla inlägg
  • knoddens

Gastric Bypass (GBP)

Dixabilly skrev 2012-12-17 21:56:39 följande:
    Okej, ah tänkte sikta på att komma tillbaka 4 mars, då har det gått drygt 4 månader. Jobbar som lärare så man är inte direkt stilla! Men, tar först de 4 månaderna och ser sen hur jag mår.

Ska du vara sjukskriven i 4 månader??

Blir det godkänt tror du?

Vanligast är ju 2-4 veckor.

Jag var hemma 1 1/2 vecka sen klättra ja på väggarna. Har man bara kommit in i ätandet på regelbundna tider är det inga problem.
  • knoddens
    Dixabilly skrev 2012-12-17 22:39:58 följande:
    För mig så sa de 4-6 veckor. Står också i informationen jag fått av kirurgen :S

Jaha men då skrev du nog fel, för du skrev 4 månader ;)
  • knoddens
    Dixabilly skrev 2012-12-18 10:17:02 följande:
    Haha ja jag kom på det när jag gick o la mig igår, hahaha.. Var lite trött när jag la mig, haha.. Nej 4 månader hade jag dött på haha

Hehe ja, jag tänkte väl :)
  • knoddens
    Sarilariz skrev 2012-12-25 13:23:03 följande:
    I övermorgon har det gått exakt en månad sedan jag opererades. Har "bara" gått ner 7.6kg. Jämför man med innan man opererades är ju det jättebra på en månad, men man läser om alla som går ner 20kg på en månad, och då känns det segt. Är rädd att jag inte skall gå ner mycket i vikt. Vägde 105.4 på op dagen. Gick dock ner 8.1kg på de två veckorna innan open med soppor. Skall man börja köra soppor igen eller ska man bara låta det ta sin tid?

Ja det låter overkligt mkt.

Jag opererades 21/11 så på onsdag är det 5 veckor sen.

Ja har gått ner 9 kg på dom veckorna och sammanlagt 21. De andra 12 gick ja ner på 10 veckor innan op.

Jag är supernöjd med det och vill inte att det ska gå snabbare än så.
  • knoddens
    Livingdeluxe skrev 2013-01-15 12:19:28 följande:
    Hej,

Idag damp det ner en lapp ifrån Obesitasmottagningen i Landskrona om att de tagit emot min remiss och att jag kommer att bli kallad för besök om ca. 24 månader.

Det står också om den Nationella vårdgarantin.

Har alla utnyttjat detta?

Var det så du och din kompis gjorde SilverEmma??

Jag skickade en egenremiss till Landskrona. Det stod också 24 mån i bekräftelsen. Sen ringde jag dit och oberopade vårdgarantin. (Jag frågade dom hur man gjorde) det gällde från o med datumet min remiss kom in och inte datumet jag ringde.

Då skickade dom den vidare till Aleris i lund. Så jag behövde inte göra mer. Men jag blev då automatiskt av med platsen i Landskrona.

Inom 3 månader fick jag tid till kirurg där jag blev godkänd och bokade direkt in en tid för op 8 veckor senare.
  • knoddens
    Livingdeluxe skrev 2013-01-15 18:03:48 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar!

När skedde detta? Eller det är kanske du som är vän med SilverEmma? :)

Så köerna är inte så långa längre? De jag känner till har som sagt först fått hjälp under knappa året och en av dem opades i Ljungby då hon åberopade vårdgarantin men det tog ändå tid. Detta är som sagt för ca. 2 år sedan om inte mer hon opades.

Nej det är inte jag.

Jag opades för 8 veckor sen så det är säkert ungefär samma nu :)
  • knoddens
    kymaro skrev 2013-01-15 21:20:01 följande:
    Hur går det för dig då efter OP? 

Det går jättebra. Jag var på efterkontroll igår som görs 6-8 veckor efter op. Har gått ner 13 kg sen op dag och 25 inkl flyt så dom var nöjda och jag med :)
  • knoddens
    Rottis77 skrev 2013-01-16 08:26:11 följande:
    Va härligt! Hur mår du?

Jag mår jättebra. Kan må lite illa och hjärtat rusar när ja ätit för fort eller fel. Men det mesta går bra bara ja äter sakta.

Jag har också gått på kortison och slutade ca 2 månader innan. Det var ingen som sa nått om det. Och då hade jag gått på dom i 3 år. Men låg dos sista året.
  • knoddens
    Rottis77 skrev 2013-01-16 10:02:56 följande:
    Asså, jag blir inte klok på detta med kortisonen!! Jag hade "bara" ätit kortison i 2 veckor denna omgången, går bara på detta i perioder, och det va ingen hög dos, men jag va tvungen att vänta 6 mån på op. Ingen annan verkar känna till detta, inte ens min läkare på reumatologen. Fattar ingenting, men jag får ju snällt göra vad dom säger, MEN det betyder att jag måste gå 6 månader helt utan mediciner och det känns.......Hade nämligen slutat med mina sprutor och andra mediciner innan då jag visste att man inte blev opererad på ett tag pga dom, så därför satte dom in kortison pga att jag hade ont!

Nä det verkar ju jättekonstigt, jag skrev i min egenremiss att jag ville göra op för att som extra effekt kunna sluta på min kortison. Nu klarade jag det ändå.

Vem har sagt att man inte kan opa på ett halvår? Du kan kanske ringa till Aleris? Och berätta och höra vad dom säger.

Vad är det för sprutor? Jag tar också nämligen också sprutor.
  • knoddens
    Rottis77 skrev 2013-01-16 13:22:31 följande:
    Det är kirurgen på Bariatriccenter i Lund som ska operera mig som sagt detta. Har ringt och dubbel kolla, men det va 6 mån som gällde, punkt slut!

Jag tog cimzia innan, men slutade pga operationen....

Störigt. Men men 6 mån går fort!
  • knoddens
    evolyn skrev 2013-01-16 23:03:13 följande:
    Rottis77: vad tar du för mediciner förutom kortisonet, dom var lite oroliga för kortisonet jag hade fått när jag födde barn 6 månader innan op, fick då ganska stora mängder i dropp. Men efter lite funderande sa kirurgen att det nog inte var nån fara.

Jag åt kortison hela min grav. Det var det dom valde för istället för mina andra mediciner.
  • knoddens
    Krulltott83 skrev 2013-01-21 00:25:57 följande:
    Hej hej!

Bor också i Skåne och blev opererad 29/11-11... Nu har mannen fått en remissbekräftelse och är helt knäckt över väntetiden... Jag köade lite mer än 1½ år med vårdgarantin... Kan man fortfarande använda fritt vårdval? Kollade väntetider på nätet men där stod ju att ingen hade ledig kapacitet o att väntetider överallt(näst intill iaf) va 9-13 veckor... Men enligt bekräftelsen mannen fick är det två år i Landskrona... Någon som har tips? Mannen har stora problem med snarkningar och han har även apneer ibland... Men har inte fått detta utrett av läkare, är det lönt att få det utrett för att hoppas på att bli prioriterad?

Tacksam för alla svar

Säg till honom att ringa dit å säga att han vill använda sig av vårdgarantin. Då skickar dom honom vidare.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)