Inlägg från: Felidae |Visa alla inlägg
  • Felidae

Gastric Bypass (GBP)

SmoochiePoo skrev 2012-02-10 18:40:49 följande:
    Men min Ipad skickade ju inte posten jag gjorde. Hur som helst så skrev jag:

Jag var i dag hos VC och fick en remiss. När kan man åberopa vårdgarantin? Och hur lång tid har det tagit för er från remiss till op?

Tack för alla svar! :))
    Du kan åberopa vårdgarantin så snart du har fått remissbekräftelsen, för att få ett besök hos kirurgen inom tre månader. Om du blir godkänd för operation kan du sedan åberopa den igen för att få operation inom tre månader från godkännandet.

För mig tog det tre månader mellan remiss och första besök, och ett år exakt på dagen mellan godkännandet och operation. Jag åberopade inte vårdgarantin, eftersom jag inte ville riskera att bli opererad på något annat sjukhus.
  • Felidae
    workmonday skrev 2012-02-11 20:02:20 följande:
    till de opade: Hur mkt har ni gått ner hittils? och på hur lång tid har viken tagit?
    Totalt 59 kg hittills, varav jag gick ner 20 innan operationen och 39 efter. Jag opererades för ungefär ett år sedan.
  • Felidae
    evolyn skrev 2012-03-02 18:41:29 följande:
    Myrtel: du får inte vårda ditt barn när du är sjukskriven, jag tillbringade min sjukskrivning hemma hos min mamma så fick hon hjälpa mig med min son dom dagar min man inte kunde vara hemma, dessutom ska du inte bära på 3-4 veckor!
    I mitt landsting får man inga restriktioner angående tunga lyft eller bära tunga saker, så länge man är opererad med titthål.
  • Felidae
    Vit Lilja skrev 2012-03-03 13:58:26 följande:
    Usch, var på infomöte i gbg i onsdags och från att komma in spänd och förväntansfull kom jag där ifrån besviken och ledsen. Har väntat snart ett år på denna gruppinfo och när den väl kom var den skitdålig! Jag trodde jag skulle få möta kirurg och få op-tid (det fick 1 vän och 2 bekanta på infomötet här i gbg) men det var bara allmän info om VAD en operation var för något och vad man skulle testa innan. Aulan var fullsmockad och det var inget mer än riktigt kass info, som jag visste redan för 5 år sen och sånt man borde kollat upp INNAN man skickade remissen. Har tänkt på open så länge nu och när jag väl skickade in remissen trodde jag det skulle gå fortare.

Snälla någon, HUR fixar jag vårdgarantin? VEM ska jag ringa? VAD ska jag säga? jag vill göra operationen Nuu 
    Vad tråkigt! Här finns info om vårdgarantin i Västra Götalandsregionen, om det är dit du tillhör:

http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/V%c3%a5rdslussen/V%c3%a5rdgaranti%20fr%c3%a5n%20juni%202011.pdf
  • Felidae
    Ulf09 skrev 2012-03-04 12:23:49 följande:
    (ARGH! råkade posta i fel tråd :P ) 
    Jag är så himla trött på att vara överviktig och har testat allt jag kan komma på. Men inget är något som håller i längden. Nu har jag börjat fundera över att försöka få en sådan här operation, men inte säker på att det kommer gå igenom för mig. 

Jag är en man på 22 år som varit överviktig så länge jag kan komma ihåg (sedan jag var typ 12). Vägde som max omkring 130 ~ tror jag omkring 2008 december och lyckades på egen hand gå ner till omkring 105kg på 1,5 år. (Antagligen för att jag var väldigt deprimerad under den tiden då min farmor gick bort och jag gick ut och promenerade för att inte bryta ihop)

Men sedan har jag inte lyckats. Jag har testat allt!

1. LCHF diet. Slutar med att jag överäter igen när jag väl slutar på den och går upp mer.
    2. VLCD diet. Samma som LCHF. (Gått på det i 1,5 månader som längst)
    3. Testat att gå ut och gå varje dag m.m. men lyckas ändå inte. Småäter när jag väl blir uttråkad. 
    4. Testat gym men mer dåligt över att gå dit när jag ser ut som jag gör.
    5. Försöker äta väldigt små portioner men igen, småäter när jag väl blir uttråkad.

Jag jojo bantar väldigt mycket och har gjort det sedan jag började tänka på min vikt när jag var 17 och jag har börjat ge upp hoppet om att klara detta själv. Har alltid velat klara det själv, men det går fan inte.. det går skit bra i kanske 6 månader och sen går det ner och jag går upp ännu mer. 

Just nu väger jag omkring  110kg och är 185cm ~ dvs en BMI på omkring 33. Jag skulle så jävla gärna vilja väga 75-80kg men vad jag än testar så kommer jag inte under 100.  

Tror ni jag kan få hjälp med en operation eller måste jag stå för den själv? Jag vet riskerna, jag vet att jag måste börja jobba och det har jag. Jag har försökt på egen hand men klarar inte det. 

Jag har dock inte testat några piller.. kanske finns några piller man kan få av läkaren som kommer att funka? 
    Jag skulle tro att du har för lågt BMI för att få en operation genom landstinget. De flesta har lägst BMI 40 som gräns, och ett fåtal har BMI 35, men lägre än så har jag aldrig sett. Har du provat Viktväktarna?
  • Felidae
    anli00 skrev 2012-03-05 18:02:52 följande:
    Till er tjejer som opat er, jag måste fråga dock väldigt privat sådan iofs men blir helt tokig snart....

Hur är eran menscykel? Blev den normal ett par månader efter op eller är den desamma som alltid?

Jag har då inte haft nån mens alls sen maj förra året då jag började med cerazette som tog bort den, men nu när jag ändå gått ner nästan 35 kg så kom den tillbaka i slutet av februari ett 2-3 dgr, sen efter en vecka lite till och utterligare en vecka lite till, sen INGENTING!! inte ens ett litet tecken på den, förutom att jag har ganska ont i tjejmagen, överkänslig (kan bli gråtfärdig av det mesta tex  att bara mannen min hämtade mig idag, samtidigt som jag kan 1 sekund senare svära över att han inte skynda sig även att jag ringt och sagt han skulle det) i know crazy, sjukt ont i brösten och hungrig nästan konstant. 

snälla nån kan väl svara, skulle betyda mkt...

Om den inte kommer denna vecka ska jag till läkaren då jag funderade på om det kan vara nåt efterslag av tabletterna (som jag förövrigt inte tagit sedan jag fick "mens")
    men tänkte om det är nån annan som upplevt samma sak eller liknande 
    Det verkar vara ganska vanligt att man får oregelbundna blödningar av Cerazette. Fast om du är gastric bypass-opererad är p-piller inte ett fullgott preventivmedel längre, eftersom upptaget av mediciner förändras i och med operationen. Dina symptom skulle ju kunna bero på graviditet, men samma symptom är också vanliga i lutealfasen, dvs de ca två veckorna mellan ägglossning och mens, även om man inte är gravid.
  • Felidae
    Drömmar och förhoppningar skrev 2012-03-06 07:20:56 följande:
    Idag stannade vågen på tvåsiffrigt. Det är första gången på... Ja, säkert omkring 15 år! Känns stort...
    Grattis! Det är en alldeles speciell upplevelse när det där strecket passeras! :)
  • Felidae
    MrC skrev 2012-03-06 11:28:39 följande:
    Hur mycket tränar ni som är opade?
    Jag har varit opad i 8 månader, gått ner 40 kg, från 132 till 92 (ska ner ca 10 till).

Mitt träningsschema är:
    Mån: Styrketräning.
    Tis: Konditionsträning
    Ons: Konditionsträning
    Tors: Styrketräning
    Fred: Vilodag
    Lör: Konditionsträning
    Sön: Konditionsträning

Konditionsträning varierar jag mellan löpning, crosstrainer och simning.
    Hur tränar ni?
    Jag är väldigt ojämn i min träning. Jag simmar minst en gång i veckan, fast ibland blir det tre. Sedan händer det att jag promenerar eller kör en halvtimme på crosstrainern, men jag får liksom ingen rutin på det där. Jag har som nyårslöfte att orka springa minst 1 km, men just nu är jag inte ens i närheten av det målet.

Jag har gått ner 59 kg och har 18 kvar till BMI 25.
  • Felidae
    MrC skrev 2012-03-07 08:27:34 följande:
    Simning, crosstrainer och promenaderna är jättebra.
    För mig fungerar det att tävla mot mig själv. Jag tar tid och ser hur snabb jag är eller hur långt jag hinner.
    Säg att du simmar 500 m en vecka, öka med 50 meter varje vecka tills du orkar simma 1 timma.
    Gå X minuter och öka varje gång lite, ett kvarter extra, jogga 100 sista metrarna, jogga 200 meter...
    Det underliga är att jag orkar simma 1,5-2 km per tillfälle. Jag hade nog kunnat simma ännu längre om jag bara inte hade blivit så hungrig. Och crosstrainer fixar jag i rätt bra tempo 30 minuter, sen blir det för tråkigt. Medan en promenad på 4 km känns som döden. Redan efter 25 minuter blir jag alldeles matt och darrig och måste äta en banan för att orka gå hela rundan. Skulle förmoda att det sitter i huvudet - jag tycker inte om att gå helt enkelt. ;)

Du själv verkar ha en väldigt bra rutin för träning. Någon gång i livet ska jag testa det där med styrketräning på gym också!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)