Inlägg från: Felidae |Visa alla inlägg
  • Felidae

Gastric Bypass (GBP)

aztec skrev 2012-05-03 21:53:48 följande:

Aha okej. Men måste ha känt riktigt bra att få börja äta "riktig" mat sedan då ;)

Efter operationen var det ju fortfarande flytande mat som gällde i två veckor, men det var skönt att slippa modifast i alla fall! Första dagarna av puréperioden minns jag däremot som ett himmelrike. Min första måltid var en köttbulle och en halv mosad potatis. Det godaste jag ätit någonsin tror jag! ;)
  • Felidae
    jeanettie skrev 2012-05-04 22:33:21 följande:
    Det låter ju jätte gott! Min pure period börjar på onsdag och är jätte sugen på allt.
    Med risk för att låta dum.. Hur gjorde du pure av en köttbulle och blir det verkligen gott?

Jag minns känslan, haha. Jag gjorde inte puré av köttbullen. Mat som går att mosa på tallriken räknas som puré,därmed inte sagt att du tvunget måste mosa den, däremot tugga mycket väl! Du vet väl att även knäckebröd räknas som purémat? :)
  • Felidae
    workmonday skrev 2012-05-05 10:09:07 följande:
    Jag har inte gått ner nått mer gör jag nått fel?

Jag tror det är svårt att göra något "fel" så snart efter operationen. För inte äter du väl grädde och choklad istället för mat? Ha tålamod!
  • Felidae
    jeanettie skrev 2012-05-05 16:20:54 följande:

Då har jag verkligen missförstått det som dietisten sa haha, vad glad jag blir jag som har förberett med barnmat haha!

Fast din dieteist kan mycket väl ha menat att du ska puréa all mat. Kostråden skiljer sig otroligt mycket från sjukhus till sjukhus... Gör som du vill, men var medveten om att du inte följer ditt landstings rekommendationer i så fall. Å andra sidan kan man ju tycka att anatomin bör se likadan ut hos patienter oberoende av i vilken landsända de bor.  ;)
  • Felidae
    PruttPottan skrev 2012-05-05 18:24:16 följande:
    Hade den sett likadan ut hade alla fått samma komplikationer och besvär.
    Det var inte det jag syftade på, utan att man borde få samma kostråd oavsett var i landet man opereras.
  • Felidae
    mamma74 skrev 2012-05-06 08:58:35 följande:
    Felidae det kostråds pappret jag fick från dietisten fick inte jag äta knäcke förrän v 6. Snacka om att man längtar... Men det var underbart att mixa köttbulle och potatismos till middag efter flytande fasen ... :)

Tiden dit går snabbt ska du se! Sen efter några veckor med vanlig mat har du glömt hur det var att bara få äta flytande. :)
  • Felidae
    BarbaMamma84 skrev 2012-05-05 19:44:43 följande:
    Hur funkar alkohol för er som OP:ats? Alla jag känner kan dricka men det har tagit olika lång tid för dom. Vet att det är individuellt i övrigt but still  

Jag har bara druckit alkohol en gång efter operationen och kände mig då berusad av tre klunkar vin. Efter fem minuter kändes det som vanligt, men efter ytterligare några klunkar kände jag mig berusad igen. Det var ganska underhållande faktiskt. ;) Jag fick i mig 1,5 glas vin och en baileys på hela kvällen och dagen efter kände jag mig bakfull.

I normala fall dricker jag bara alkohol vid väldigt speciella tillfällen, typ en gång varannat år, så jag "tål" inte alkohol särskilt bra till att börja med.
  • Felidae
    BarbaMamma84 skrev 2012-05-11 13:37:50 följande:
    Jag har en till, kanske dum fråga, men hur hade dom tänkt att man skulle hålla sig mätt på 3 modifast om dagen!?! Jag blir ju ashungrig redan efter 2h.. 

Man är aldrig mätt under modifastperioden, men man vänjer sig... Får du inte dricka 4 påsar?
  • Felidae
    BarbaMamma84 skrev 2012-05-11 14:31:13 följande:
    Hon sa 3 till mig. Frukost - lunch - middag. Men det verkar diffust för när jag sa vad jag kände inför det och att jag avskyr smaken men skulle bita ihop sa hon att funkar det inte skulle hon göra ett kostprogram åt mig där jag fick äta vanlig mat men kunde jag ta en eller 2 påsar om dagen vore de bra... Biter nog ihop. Man känner sig kanske mätt om en 10 dagar  

Tre påsar modifast är bara 600 kcal om dagen. Det låter väldigt lite, men man får väl hoppas att dietisterna vet vad de gör...
  • Felidae
    BarbaMamma84 skrev 2012-05-11 16:11:03 följande:
    Hm.. undra om hon sa fel då för hon sa att jag skulile få i mig 800 om dagen..? 

800 kcal är 4 påsar, och det är vad de flesta brukar dricka inför operationen. Kolla upp det med dietisten och ta 4 påsar tills någon säger något annat! :)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)