• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Maddisen80
    Ulf09 skrev 2012-03-04 12:23:49 följande:
    (ARGH! råkade posta i fel tråd :P ) 
    Jag är så himla trött på att vara överviktig och har testat allt jag kan komma på. Men inget är något som håller i längden. Nu har jag börjat fundera över att försöka få en sådan här operation, men inte säker på att det kommer gå igenom för mig. 

Jag är en man på 22 år som varit överviktig så länge jag kan komma ihåg (sedan jag var typ 12). Vägde som max omkring 130 ~ tror jag omkring 2008 december och lyckades på egen hand gå ner till omkring 105kg på 1,5 år. (Antagligen för att jag var väldigt deprimerad under den tiden då min farmor gick bort och jag gick ut och promenerade för att inte bryta ihop)

Men sedan har jag inte lyckats. Jag har testat allt!

1. LCHF diet. Slutar med att jag överäter igen när jag väl slutar på den och går upp mer.
    2. VLCD diet. Samma som LCHF. (Gått på det i 1,5 månader som längst)
    3. Testat att gå ut och gå varje dag m.m. men lyckas ändå inte. Småäter när jag väl blir uttråkad. 
    4. Testat gym men mer dåligt över att gå dit när jag ser ut som jag gör.
    5. Försöker äta väldigt små portioner men igen, småäter när jag väl blir uttråkad.

Jag jojo bantar väldigt mycket och har gjort det sedan jag började tänka på min vikt när jag var 17 och jag har börjat ge upp hoppet om att klara detta själv. Har alltid velat klara det själv, men det går fan inte.. det går skit bra i kanske 6 månader och sen går det ner och jag går upp ännu mer. 

Just nu väger jag omkring  110kg och är 185cm ~ dvs en BMI på omkring 33. Jag skulle så jävla gärna vilja väga 75-80kg men vad jag än testar så kommer jag inte under 100.  

Tror ni jag kan få hjälp med en operation eller måste jag stå för den själv? Jag vet riskerna, jag vet att jag måste börja jobba och det har jag. Jag har försökt på egen hand men klarar inte det. 

Jag har dock inte testat några piller.. kanske finns några piller man kan få av läkaren som kommer att funka? 
    Hej jag vet ett piller som iaf funkade för mig de heter reductil men de skriver helst inte ut de för läkaren måste ansöka om de nu, men jag tror nog att du kan få igen op ,vart bor du?
  • Maddisen80
    Pearl skrev 2012-03-05 09:00:28 följande:
    Imorgon är det dags! :) 
    håller tummarna att de kommer att gå bra
  • Maddisen80
    Vit Lilja skrev 2012-03-03 13:58:26 följande:
    Usch, var på infomöte i gbg i onsdags och från att komma in spänd och förväntansfull kom jag där ifrån besviken och ledsen. Har väntat snart ett år på denna gruppinfo och när den väl kom var den skitdålig! Jag trodde jag skulle få möta kirurg och få op-tid (det fick 1 vän och 2 bekanta på infomötet här i gbg) men det var bara allmän info om VAD en operation var för något och vad man skulle testa innan. Aulan var fullsmockad och det var inget mer än riktigt kass info, som jag visste redan för 5 år sen och sånt man borde kollat upp INNAN man skickade remissen. Har tänkt på open så länge nu och när jag väl skickade in remissen trodde jag det skulle gå fortare.

Snälla någon, HUR fixar jag vårdgarantin? VEM ska jag ringa? VAD ska jag säga? jag vill göra operationen Nuu 
    Du får ringa göteborgs sjukhus och be dem koppla dig till vårdgarantin så gör man i landskrona iaf, jag sa att jag  ville göra min op på ersta sjukhus för de hade snabbast väntetid
  • J2010

Det är nu 5 månader sen jag gjorde min op. Har gått ner 52 kg.
    Är helt träningstokig nu. Älskar att springa, och gå fort.

Maten går det bra med. Än så länge skulle jag vilja säga att jag mår bra och att jag inte ångrar op.

Det negativa är väl att man måste köpa en helt nu garderob, och att jag även har tappat mycket hår. Men jag har klippt mig så det märks inte så mycket.

• Hermansson
    Ulf09 skrev 2012-03-04 21:01:42 följande:
    Nej, jag antar det.. antar att jag skrev här som en "moment of weakness". Verkligen trött på att aldrig komma under 100kg. Får väl fortsätta försöka. Tack allafall för att folket här fick mig att inse sanning allafall. 
    Hej hej. Jag gjorde en gbp för 2½ år sedan. Då var mitt BMI runt 35. Men eftersom jag försökt så mkt, tränade (hårt) ca 5 ggr i veckan och åt mindre än 2000 kalorier om dagen förstod de (och jag) att ngt var fel med min kropp. Och jepps - jag måste äta levaxin hela livet nu för att ha ngn ämnesomsättning. Levaxin i samband med operation har hjälpt mig gå ner 45 kilo. Och det gör allt slit värt det.

Be din läkare kolla dina värden - kanske behöver du också äta levaxin?
  • Pearl
    Maddisen80 skrev 2012-03-05 09:06:57 följande:
    håller tummarna att de kommer att gå bra
    Tack!
  • Pearl
    J2010 skrev 2012-03-05 09:25:36 följande:

Maten går det bra med. Än så länge skulle jag vilja säga att jag mår bra och att jag inte ångrar op.

Det negativa är väl att man måste köpa en helt nu garderob, och att jag även har tappat mycket hår. Men jag har klippt mig så det märks inte så mycket.
    Wow, härligt! 
  • Vit Lilja
    J2010 skrev 2012-03-05 09:25:36 följande:

Herregud vad bra! 52 kilo är suveränt!! Vad vägde du innan? Hur långt har du kvar till ditt mål?
  • anli00

Till er tjejer som opat er, jag måste fråga dock väldigt privat sådan iofs men blir helt tokig snart....

Hur är eran menscykel? Blev den normal ett par månader efter op eller är den desamma som alltid?

Jag har då inte haft nån mens alls sen maj förra året då jag började med cerazette som tog bort den, men nu när jag ändå gått ner nästan 35 kg så kom den tillbaka i slutet av februari ett 2-3 dgr, sen efter en vecka lite till och utterligare en vecka lite till, sen INGENTING!! inte ens ett litet tecken på den, förutom att jag har ganska ont i tjejmagen, överkänslig (kan bli gråtfärdig av det mesta tex  att bara mannen min hämtade mig idag, samtidigt som jag kan 1 sekund senare svära över att han inte skynda sig även att jag ringt och sagt han skulle det) i know crazy, sjukt ont i brösten och hungrig nästan konstant. 

snälla nån kan väl svara, skulle betyda mkt...

Om den inte kommer denna vecka ska jag till läkaren då jag funderade på om det kan vara nåt efterslag av tabletterna (som jag förövrigt inte tagit sedan jag fick "mens")
    men tänkte om det är nån annan som upplevt samma sak eller liknande 

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)