• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Moflo
    lindaothomas skrev 2012-03-08 14:29:56 följande:
    Hur ont har man efter op?
    Jag blev förvånad över hur "lite" ont det gjorde. Tyckte också att det mest kändes som rejäl träningsvärk. Låg aldrig mer än 6 på VAS skalan, och med rätt smärtlindring så låg man kring 3 de första dagarna och efter en vecka så kändes det knappt att man gjort ett sånt stort ingrepp.
  • myrtel87

Samma här jag trodde faktiskt att jag skulle ha mer ont!

• Maddisen80
    MrC skrev 2012-03-07 13:42:56 följande:
    Inte bra. Vad är felet?

När du sportar länge måste du äta och dricka. Ta med frukt, macka, vatten, sportdryck, "vad-som-helst" så orkar du längre. Om jag bara dricker vatten när jag sportar hårt och länge svimmar jag nästan. Jag måste dricka sportdryck och gärna äta något litet ibland.
    Gör en smoothie? Köp proteinpulver, blanda med mjölk och en banan? Lägg i frysen 1 timma före passet.
    Gör egen sportdryck på vatten, citronsaft och dextropur?
    Ladda din mobil, ipod/mp3-spelare med bra musik så blir inte promenaderna/crosstrainern lika tråkig.

Jag brukar göra ett veckoschema på söndag, lättare att tvinga sig själv att träna än att bara ta det som det kommer.
    Dem vet inte, jag har åkt in och ut på kirurgakuten ,jag är uttorkad får bara i mig 33 cl vätska och mat 1 dl 2 ggr om dan ibland 3 :(( men de går lättare med flytande, jag ska göra en gastroskopi i landskrona 22 mars men jag gjorde en i lund när jag låg inne för 3 veckor sedan men de hittade inget ,men kirurgen i landskrona vill att de en överläkare ska göra en  gastro hittar dem inget så ska de gå in med titthål
  • lovely storm

eftersom jag inte uppfyller kraven enligt min läkare på VC (bmi 35) tänkte jag betala OP själv.
    Någon som har Op på CTFK i stockholm ?
    Någon som har op med Sleeve-metoden?

• Maddisen80
    Pearl skrev 2012-03-08 14:11:32 följande:
    Nu är jag hemma igen efter min op. :) Allt har gått bra. Man är lite (mycket) öm, men det går rätt bra. 
    Välkommen till andra sidan
  • Pearl
    Maddisen80 skrev 2012-03-08 19:25:52 följande:
    Välkommen till andra sidan
    Tack!  
  • NooneBird

Idag fick jag min remissbekräftelse!!!! Jag är så lycklig att jag inte vet vad jag ska ta mig till!!!!!!! Jag hade först fått tillbaka min remiss, alltså nekad besök men nu har jag fått en bekräftelse!! Jag ska genast ringa imorgon och flytta remissen till Ersta. Mitt huvud bara snurrar!!!

• lovely storm
    NooneBird skrev 2012-03-08 21:07:07 följande:
    Idag fick jag min remissbekräftelse!!!! Jag är så lycklig att jag inte vet vad jag ska ta mig till!!!!!!! Jag hade först fått tillbaka min remiss, alltså nekad besök men nu har jag fått en bekräftelse!! Jag ska genast ringa imorgon och flytta remissen till Ersta. Mitt huvud bara snurrar!!!
    Har du både blivit nekad OCH bekräftad!?
    Skickade du egen remiss och läkaren på vårdcentral 1 remiss... därav 2 olika svar?

Grattis iaf till OP =)
  • NooneBird

Ni som flyttat er remiss till Ersta har ni varit tvungna att skicka med journaler! Fick prata med en sån jävla sursyster i telefonen på kirurgmottagningen! Alla är så jävla neggo dom jag pratat med idag, glädjen över remissbekräftelsen är bortblåst!

• Maddisen80
    myrtel87 skrev 2012-03-08 15:20:10 följande:
    De känns som en redig tränings värk första veckan. Under den veckan kan de göra ont när man dricker för stora klunkar eller när man får bubblor/rapar annars är man öm när man rör på sig vilket nog är ganska självklart efter en sån op. Men med rätt smärtlindring o man reser sig rätt ska de inte vara så jobbigt :) så här har de varit för mig, nu en vecka efter op känner jag knappt av op lite då o då om jag stökar runt för mkt, nu är bara stygnen som ska bort imorgon :)
    Jag fick stygn som lossnade av sig själv
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)