Gastric Bypass (GBP)
Loth, jag är stenfinne så jag opererades i Vasa, Finland. Men jag kan inte tro att de inte skulle göra titthål.. :)
Loth, jag är stenfinne så jag opererades i Vasa, Finland. Men jag kan inte tro att de inte skulle göra titthål.. :)
Loth, så kul! :) Kom ihåg att va stolt över ditt ursprung.. ;)
Jag fick remiss skickad någon gång i mars 2012..
Blev godkänd av dietist och inremedicinsk läkare juni 2012.
Genomgick gastroscopi någongång i augusti och fick brev på posten att jag blivit godkänd för operation.
Började flyta 20/9 och opererades den 25/10 så jag är rätt så ny-OPad. :)
Började min resa på skamliga 122,5 kg (160 cm lång)och dagen före OP vägde jag 104. Ligger just nu och trampar på 100,9 så det är lite frustrerande..
Opererade bort gallblåsan samtidigt som GBP pga gallstenar, hade en hel del ont efteråt. (Mest av gaserna de blåst upp magen med under OPen, men annars har jag fått må nästan oförskämt bra, men har ju inte utsatt mig för någon direkt dump-varningskost, hade ju inte varit så klokt..) Maten går finfint.
Är det bara jag som är ensam om att ha gjort en GBP? Känns så jobbigt ibland att inte ha någon i verkliga livet som gör/gjort samma resa som mig.. Någon att växla tankar med och prata med och stötta varann, träna tillsammans osv... Alla finska sidor är ju helt finskspråkiga.. :(
Jag är medlem där sedan innan och det är super, men problemet är ju att alla där är från Sverige.. :/
Jag flöt 5 veckor och det gick bra. Fast hade ju ganska hög utgångsvikt från början..
Hur mycket måste du gå ner? Kommer gå finfint bara man börjar i tid så det inte blir psykiskt jobbigt ifall det går långsamt.
Inget gruppmöte alls... När jag opades så låg en i samma rum som gjorde samma operation, men hon bodde 5 mil från mig och var dessutom stenfinsk.. Så jag vet inte.. Borde lägga ut en kontaktannons i lokala tidningen eller liknande... Men inte alla som läser kontaktannonser dock.. Känns frustrerande.. :S
Välkommen hit TrueBlood. :)
Igår åkte jag på min första dumpning.. Åt min knäckemacka för fort när ungarna stod å rev mig i benen å stressade mig.. Fy fan säger jag bara. Hjärtklappning till 1000 och blev extremt illamående. Detta har aldrig hänt tidigare.. Så imorse var jag noga med att chilla.. ;)
Hur det känns efteråt är väl ganska individuellt.. Jag hade ont som fan efteråt, men det var mest pga gaserna.. Gallblåsan opererades ju bort samtidigt också så blev ju 2-in-1 för mig.. Nu 3 veckor efter operationer är det bra.
Dixabilly, jag sövdes, hade inte velat ligga vaken under så lång tid.. :S
Hohhoo! Kommer en liten uppdatering för mig. Skriver inte mycket men läser i tråden. :)
Opererades den 25e oktober och vågen visar -28 hittills..
Tränar på gym i princip dagligen och simmar också.
Vågen stod stilla de första 2 veckorna efter operationen och har haft en platå på 2 veckor också, men sen operationen har jag iallafall gått ner 11 kg..
Har fått må superbra och dumpar aldrig.. Börjat må illa vid 2 tillfällen när jag åt för fort, men det går över på 5-10 minuter.
Enda jag ångrar är att jag inte fick tummen ur röven tidigare. :D