• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • MrC
    minafinastebarn skrev 2012-04-11 12:04:16 följande:
    1. Nån som kan/vill förklara skillnaden mellan GBP och SLEEVE op?
    2. Skillnad på pris?
    3. Vilken metod är mest effektiv?
    4. Tiden efter... mkt medicin? Efter GBP så verkar man få äta alla möjliga tabletter...?
    5. Risk för näringsbrist?         
    1.
    www.doktorn.com/artikel/allt-om-%C3%B6verviktsoperationer?gclid=CMLjmZOTr68CFcovmAodbxdnoA
    sv.wikipedia.org/wiki/Sleeve_gastrectomy

2. Ingen aning.
    3. GBP.
    4. Du ska ta en blodförtunnande spruta i ca 1 vecka + smärtstillande om du behöver. Sen ska du äta lite vitaminer och kalcium alla dagar hela livet ut.
    5. Risken finns alltid. Bäst du sköter dig.
  • Koffe

Fått tid hos Aleris i Lund den 23:e April. Fick med papper (remiss rutin) till blodprov med. Får se hur lång tid det är till op efter mötet om man går genom besiktningen Skrattande

• Sara84

Hej på er!

Tänkte slänga ut en fråga..
    Gjorde min GBP i maj 2011... och är nu gravid..
    Någon som har erfarenhet av att vara GBP opererad och gravid här inne?
    Hur upplevde ni er grav och innebar det extra besök hos BM för att kolla värden osv?

Kram!

• Felidae
    Sara84 skrev 2012-04-13 06:36:07 följande:
    Hej på er!

Tänkte slänga ut en fråga..
    Gjorde min GBP i maj 2011... och är nu gravid..
    Någon som har erfarenhet av att vara GBP opererad och gravid här inne?
    Hur upplevde ni er grav och innebar det extra besök hos BM för att kolla värden osv?

Kram!

Grattis! Det finns en särskild tråd för detta. Där hittar du säkert svaren på dina frågor.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m50928487.html
  • SnuttanSnuttan

Måste bara hoppa in här och fråga. 

Jag är opererad sen ett år tillbaka och har nu fått en konstant, fruktansvärd värk i ryggen! Från svanken och neråt, ut mot sidorna och lixom in genom kroppen... Hemskt! 

Till saken hör att den ihållande värken blir 1000 ggr VÄRRE när jag ätit. Då är det sängläge med varm vetekudde på ryggen som gäller. Varenda gång! Då är smärtan så hög att jag spänner mig och håller andan... 

Som om inte det var nog så är jag gravid i v 32 (har bara gått upp 4 kg) och alla "tror" att det har med graviditeten att göra eftersom "magen är en belastning". Självklart fattar jag också det men det är inte ryggont som beror på en belastning!! Smärtan är som sagt ihållande och ökar vid matintag.

Blir tokig.

Ingen här som varit med om något liknande? Eller som har någon gissning om vad det kan bero på?
    Jag har ju ingen aning om det varken har med operationen eller graviditeten att göra över huvudtaget... 

Jag har varit inne på förlossningen på koll, pratat med min BM och nu gör jag ett sista försök att få hjälp genom att åka in till vårdcentralen vid 10.30 då jag fått en läkartid. Någon måste hjälpa mig, jag står inte ut!! 

• minafinastebarn

Jag har ingen erfarenhet av OP, ännu..
    Men jag gissar ändock på gravv. För som du säger är det ju en belastning för kroppen, magen växer hela tiden o tar mer plats. Kanske trycker på nerver osv.
    Bra att du går till läkare o kollar, gärna nån som kanske har erfarenhet av OP, samt gravv.

• BarbaMamma84

Hej hej smyger in här med en liten fråga  
    Sitter och väntar på OP-tid och anledningen hänger ju också i luften att vi försökt oss på bebis ett tag men övervikten sätter mycket stopp för det.
    Till min fråga, läkaren säger gravidstopp minst ett år efter OP pga av att kroppen måste hinna ställa in sig på allt det nya MEN vad kan hända ifall man blir gravid innan?? Tänkte om det kan äventyra bebisen på något sätt? Någon som blivit gravid innan året har gått?  

Inte utan mitt underbara barn <3
  • Perpen

Var på gruppmöte o bedömning idag. GODKÄND! Så underbart! :D Börjar flyta i morgon då jag fått op tid redan den 25 April. Läskigt och spännande. :)

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)