• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Perpen
    trollunge80 skrev 2012-04-10 18:40:35 följande:
    hej har ett bmi på 37 vilket ja tror inte räcker för att få op har gått på lchf, prova med lite cambridge även gått på dietist kost lätt produkter. Har varit i stort sätt överviktig hela mitt vuxna liv fått 4underbara barn ska inte ha några mer å har besluta gå ner men kan inte detta själv som alla säger att kan ja kan du så är de inte . Har kontakt med psyk för ja lider av adhd men får som svar att har ja med psyk göra kan ja glömma op säger folk ,Men hur kan folk tro att man mår bra av att va överviktig psykiskt vet många  här i Malå som fått op men varför inte jag .Har inte råd å kan inte ta lån för att bekosta op själv heller Jag vill må bra kanske leva ett lättare liv slippa bära på en massa vikt har med diskbråck på två ställen i ryggen min önskan är bara få en op å att jag får de godkänt av landstinget kunna hopa leka med ungarna som andra föräldrar kan de inte i dag för ryggen sen övervikt som sätter stopp  Frågan är hur skriver man en egen remiss är de ett eget brev eller hur skriv man typ skulle vilja ha råd har svårt för mig att formulera så de låter bra .Så less på leva så här vill må bra få känna mig fin snygg har så jävla dålig självkänsla . Hoppas någon kan svara på mina frågor
    Om du läser lite längre bak i tråden så tror jag att du kommer hitta tips på hur en egen remiss ser ut. Det är flera som har diskuterat det för inte så länge sedan. :)
  • NooneBird

Villemo hade du inte uppfyllt kraven så hade du inte fått en bekräftelse nej. :) mötet med kirurgen är ju för att "ta en närmare titt" om man säger så. Och försäkra sig om att du uppfyller kraven samt är psykiskt stabil mm. :)

• jeanettie

Testar de innan operationen ifall man verkligen har slutat röka eller inte? Hur testar de?
    Jag snubblade lite på mitt rökuppehåll igår nämligen och tog en ciggarett och är jätte
    nervös för att de avbokar min operation då =/
    Ska opereras på Danderyd sj.

• Moflo
    jeanettie skrev 2012-04-11 00:53:07 följande:
    Testar de innan operationen ifall man verkligen har slutat röka eller inte? Hur testar de?
    Jag snubblade lite på mitt rökuppehåll igår nämligen och tog en ciggarett och är jätte
    nervös för att de avbokar min operation då =/
    Ska opereras på Danderyd sj.
    Jag tror inte att de testar på något sätt om man slutat röka, men det kommer ju så mycket komplikationer i och med rökningen. Sen tror jag inte att din enda cigarett gör någon större skillnad! Det är ju samma som att fuska med flytet, och det är ju inget de kan se heller.
  • Selma1966

Jeanettie: nej de testar inte rökningen. Det är dig själv du kvaddar för om du börjar röka igen eftersom det försämrar läkningen och kan orsaka problem då. Men en cigarett lär inte förstöra allt, så länge det inte blir två, tre... För då faller du igenom helt och lyckas inte hålla upp alls till slut...

• minafinastebarn
    NooneBird skrev 2012-04-10 08:31:30 följande:
    Ja men har du blivit kallad så fyller du väl kraven i ditt län för op? Lycka till du med när det blir din tur! :)
    Ja så kan man tycka ju... men det är ju flera man läst om här som blivit nekade... vad jag har förstått så har de blivit nekade på möte inte i remissbekräftelsen...?

Jag ligger ju precis på gränsen på 35 i BMI i mitt län..

Nån som kan/vill förklara skillnaden mellan GBP och SLEEVE op?
    Skillnad på pris?
    Vilken metod är mest effektiv?
    Tiden efter... mkt medicin? Efter GBP så verkar man få äta alla möjliga tabletter...?
    Risk för näringsbrist?         
  • jeanettie
    Moflo skrev 2012-04-11 06:46:48 följande:
    Jag tror inte att de testar på något sätt om man slutat röka, men det kommer ju så mycket komplikationer i och med rökningen. Sen tror jag inte att din enda cigarett gör någon större skillnad! Det är ju samma som att fuska med flytet, och det är ju inget de kan se heller.

Selma1966 skrev 2012-04-11 06:46:53 följande:
    Jeanettie: nej de testar inte rökningen. Det är dig själv du kvaddar för om du börjar röka igen eftersom det försämrar läkningen och kan orsaka problem då. Men en cigarett lär inte förstöra allt, så länge det inte blir två, tre... För då faller du igenom helt och lyckas inte hålla upp alls till slut...

Tack så jätte mycket! Då har ni lugnat mina nerver en hel del. Det kommer inte bli fler, det var ett riktigt dumt misstag och med tanke på riskerna så är det verkligen inte värt det. Tack igen!
  • Villemo

Noonebird: Ja jag hoppades att det var så..hoppas hoppas hoppas....blir alldeles nervös

• Perpen

Grattis NooneBird att du blev godkänd. :) Märks att det börjar dra ihop sig för min del också. På fredag ska jag på infomöte och möte med kirurg mm, haha nerverna börjar komma redan nu så jag kan inte sova. :S

• NooneBird

30 april ska jag opereras!! De ringde mig idag och berättade! Shit vad glad jag är, nu blev jag nervös också! :) Nu ska jag köra hårt med flytet fram tills dess!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)