• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Hanni88
    Princessan skrev 2013-01-26 12:08:35 följande:
    Fy det låter fruktansvärt!!

Krya på dig!!

Är så rädd att nått ska gå snett att jag börjat ångra att jag gjorde min op :(

Någon annan nyopererad som känt så?

Känner samma! Men tror att det bara är nu i början när allt är nytt och man är rädd. Om ett år kommer vi inte ångra någonting! (Hoppas jag)
  • Loth

Är det någon som har koll på vilket slags kortison man få uppskjuten op av?

• Princessan

Idag har jag ätit yoghurt, soppa, nyponsoppa, juice. Har även druckit vatten och te.

Har även ätit en burk barnmat.

Opades i onsdags så fuskstartade lite med mjukmat.

Hur menar ni som får ont av ex vatten att det känns?

Jag har ont på vänster sida i magen, typ som håll och även ibland vid djupa andetag.

Får även ont i mellan brösten när jag ska rapa, känns som luften har svårt att komma upp.

Har ni känt av dumpning? Jag har känt mig trött och behövt vila efter mat, äter för fort...

• mor2012
    Princessan skrev 2013-01-27 19:32:29 följande:
    Idag har jag ätit yoghurt, soppa, nyponsoppa, juice. Har även druckit vatten och te.
    Jag har ont på vänster sida i magen, typ som håll och även ibland vid djupa andetag.
    Får även ont i mellan brösten när jag ska rapa, känns som luften har svårt att komma upp.
    Har ni känt av dumpning? Jag har känt mig trött och behövt vila efter mat, äter för fort...
    Efter min Op för snart 2 år sedan hade jag samma typ av smärta du upplever, vi fick med oss nån grej vi skulle hålla på att blåsa i . Jag höll på att bli galen av att inte få äta eller bara få tugga lite i allafall, har alltid hatat soppor förutom ärtsoppa så det gick sådär. Det är otroligt svårt att äta sådär långsamt som dom vill och inte dricka till maten men det kommer, en ny tid i ditt liv har börjat och du kommer klara allt till slut ska du se.

Min stora utmaning är fortfarande det där att ögat vill äta mera, men det är bara att fortsätta kämpa.
    Så länge du inte har en helt galen smärta i magen utan att du vet det är luft är du nog okej men är du orolig tveka inte att ringa dit du blev opad och prata med dom. Lycka till med allt. Hjärta 

• Princessan
    mor2012 skrev 2013-01-27 21:08:58 följande:
    Efter min Op för snart 2 år sedan hade jag samma typ av smärta du upplever, vi fick med oss nån grej vi skulle hålla på att blåsa i . Jag höll på att bli galen av att inte få äta eller bara få tugga lite i allafall, har alltid hatat soppor förutom ärtsoppa så det gick sådär. Det är otroligt svårt att äta sådär långsamt som dom vill och inte dricka till maten men det kommer, en ny tid i ditt liv har börjat och du kommer klara allt till slut ska du se.

Min stora utmaning är fortfarande det där att ögat vill äta mera, men det är bara att fortsätta kämpa.

Så länge du inte har en helt galen smärta i magen utan att du vet det är luft är du nog okej men är du orolig tveka inte att ringa dit du blev opad och prata med dom. Lycka till med allt.  

Tack för ditt svar!! Jag tror det är luft, rapar en del haha. Har blivit lite bättre för var dag så jag hoppas det går åt rätt håll :)
  • mor2012
    Princessan skrev 2013-01-27 21:16:50 följande:

Tack för ditt svar!! Jag tror det är luft, rapar en del haha. Har blivit lite bättre för var dag så jag hoppas det går åt rätt håll :)

ÅHHHH rapa och fisa e så jäkla gött alltså..ut med luften bara !
  • Almeli

Hej hemma igen från sjukhuset och börjar om igen med flyt!! En fråga kräm finns ju i olika smaker funkar det för er? Så trött på soppor och proviva så jag nästan spyr. Light glass låter konstigt kanske men är så sugen på nåt gott please kom gärna med nåt tipsð???

• ViTillsammans
    Princessan skrev 2013-01-27 19:32:29 följande:
    Jag har haft exakt samma problem som du med ont i vä sida, hållaktig känsla samt de där vid mllangärdet ungefär, att de ömmar o att jag inte får upp raparna. Både smärtan och rapar/fisar fungrar bättre nu, opade mig i onsdags (23e), men har dock blivet riktigt hostig o slemmig i halsen. Hoppas på att de bara e förkyldning som härjar och inte lunginflammation. Ja tog med mig vattenflaskan o röret från sjukan och använder den flitigt! Känner de hjälper till att andas bättre! Jag äter hemlaad mat som jag purear, samt fiskbullar o makrill som jag fintuggar. Har också ätit lite barnmat, män ville hällre ha hemlagat.. Kram

• Camillapunktslut

Har en fråga! Inför mötet med kirurgen så ska jag fasta från kl 00 för dom ska ta blodprov o sånt.

Hur är det med vatten? Ska vara där kl 11, får man dricka lite på morgonen?

• Princessan
    ViTillsammans skrev 2013-01-28 18:20:01 följande:
    Jag har haft exakt samma problem som du med ont i vä sida, hållaktig känsla samt de där vid mllangärdet ungefär, att de ömmar o att jag inte får upp raparna. Både smärtan och rapar/fisar fungrar bättre nu, opade mig i onsdags (23e), men har dock blivet riktigt hostig o slemmig i halsen. Hoppas på att de bara e förkyldning som härjar och inte lunginflammation. Ja tog med mig vattenflaskan o röret från sjukan och använder den flitigt! Känner de hjälper till att andas bättre! Jag äter hemlaad mat som jag purear, samt fiskbullar o makrill som jag fintuggar. Har också ätit lite barnmat, män ville hällre ha hemlagat.. Kram

Jag är opad samma datum som du. Upplever att jag är hungrig typ varannan timme!

Åt precis två knäckebröd, en med mjukost och en med en skiva ost och tror jag hade kunnat äta en till, är det normalt??

Någon som vet?

Orkar även en normalstor burk barnmat å åt den på ca 5 min, mådde inte dåligt! Är detta konstigt?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)