• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • MiaIa 90
    Princessan skrev 2013-02-02 15:20:48 följande:

Äter en hel banan till mellis, ibland två ggr om dagen :)
    Har mått bra efter det. Äter för fort bara....
    Opades för 10 dagar sedan.
    Men det stod i mitt häfte jag fick ifrån sjukhuset att banan var ok mjukmat.
    Har du inte fått ett sånt häfte med receptförslag osv?
    oj jag ska testa att ha de i fil någon dag till frukost kanske.
    Tror du jag kan ta lite fil med flingor vanliga cornflakes? 
    Oj och  hur har de gått med maten och så?
    jag har varit opererad nu i lite mer en 2veckor.
    Och har inte vågat testa så mycket annan mat men ska testa kokt morot i dag.
    Fick ju inte under dom två första veckorna äta något som var trådig mat.
    Inte fått någe resept men ska tillbaka 6veckor efter operationen så får vi se vad dom säger. 

• SvartLucia
    Liiii skrev 2013-02-02 16:48:06 följande:

En fråga varför är du så nyfiken på om det syns om man fuskar på sitt flyt innan op?
    Är mest nyfiken på hur det syns..
    Har som inte förstått det riktigt och har aldrig fått så bra svar på det..
    trodde denna tråd handlade om innan och efter op..så frågde här.. kanske fel av mig??
  • Princessan
    SvartLucia skrev 2013-02-02 19:33:59 följande:

trodde denna tråd handlade om innan och efter op..så frågde här.. kanske fel av mig??

Nej absolut inte fel av dig att fråga!!

Jag frågade själv innan eftersom jag aldrig klarat en pulverdiet. De som säger att det bara är att bestämma sig har aldrig upplevt problemen jag hade med matmissbruk.

Inga frågor är dumma enligt mig.
  • kymaro
    Dixabilly skrev 2013-02-02 12:00:50 följande:
    En fråga:
    När kan man börja med tränings övningar som inkluderar magmusklerna?
    Träning började jag med veckan efter OP och magen kanske efter 1månad efter. Man känner själv nr man klarar av det :)
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • SvartLucia
    Princessan skrev 2013-02-03 07:09:44 följande:

Nej absolut inte fel av dig att fråga!!
    Jag frågade själv innan eftersom jag aldrig klarat en pulverdiet. De som säger att det bara är att bestämma sig har aldrig upplevt problemen jag hade med matmissbruk.
    Inga frågor är dumma enligt mig.
    Det var Liiii jag svarade till ;)
    Eftersom hon fråga varför jag fråga om det..
    Men ni har hjälpt mig mkt med svaren! =)

• LillaBibbi

Dax för Gastric Bypass-skola imorgon. Varför känner jag mig nervös? Har inte ens fått OP tid. Allt börjar bli mer verkligt nu kanske. Vill bara få allt gjort och få börja med mitt nya liv. Var det någon som var nervös bara inför dietist/ gruppinfo mötet? Aja det blir nog bra. Har laddat med penna och papper iaf

• Liiii
    SvartLucia skrev 2013-02-02 19:33:59 följande:
    Det är aldrig fel att fråga :) Frågar man inget så får man inget veta :D Jag var mest bara nyfiken på varför du undrade :)

Det som det kan synas på om man har fuskat mycket är att man inte har gått ner "sina" kilon man ska innan och att fettet runt levern inte har reducerats tillräckligt så att kirurgen kan lyfta undan den och operera. När man flyter så kommer man i ketos efter 3-4 dagar och efter det så är det fettet runt levern som försvinner när man går ner i vikt, det är det kirurgerna vill och det är därför många sjukhus har flyt krav innan operation för att leverns storlek ska minska så att det lätt kan flytta undan den vid operation.
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Dixabilly
    SvartLucia skrev 2013-02-01 18:01:16 följande:
    Oj..ja då var det tur du fick gå på lågdiet!
    Men kan dom se på annat än levern om man fuskat?
    Dom ser inte bara på levern att man fuskat.
    För det första så vad det gäller oss hetsätare så kan det ta flera månader innan svullnad i strupe och mage lagt sig, speciellt om man kräkts.

Men man ska gå på pulver för att levern ska minska i fett eftersom den ligger i vägen, SAMT att magsäcken och tarmarnas svullnad ska försvinna. För det lilla man äter gör att magsäcken sväller och tarmarna.

Jag vill gärna tillägga till er som flyter eller ska att jag har gått/går på ätstörningsklinik i snart ett år för att jag lidit av BED, beding eating disorder, dvs "riktig" hetsätning. Ibland så jag kräkts av ångest efteråt.
    Hon pratade allvar med mig om att hetsäta inför operationen och vilka risker det kunde vara genom att man sväller så mycket genom grov hetsätning.
    Därför skötte jag mitt flyt till punkt och pricka för jag ville inte riskera något.
    Visst har jag tänkt tanken att jag ville fuska, men jag ville inte att det skulle bli några komplikationer, + att om jag stått i kö i ett och ett halvt år så ville jag inte bli snuvad på operationen.

Man måste vara intalad från första början att man inte får fuska, det har sina själ. Jag klarade hela mitt flyt, trots att jag har en ätstörning. Eller ja, hade.

Så snälla sköt era flyt, för er själva och för operationens säkerhet.
    Vi kan äta hela livet sen, 4 veckor med pulver är en fis i rymden egentligen, eller hur? :)

Hoppas ni tar mig rätt nu, är inte elak eller något alls, bara för att berätta min historia och att jag med ätstörning med mig klarar av flytet utan ett enda fusk.

puss på er
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • kymaro
    LillaBibbi skrev 2013-02-03 16:52:52 följande:
    Dax för Gastric Bypass-skola imorgon. Varför känner jag mig nervös? Har inte ens fått OP tid. Allt börjar bli mer verkligt nu kanske. Vill bara få allt gjort och få börja med mitt nya liv. Var det någon som var nervös bara inför dietist/ gruppinfo mötet? Aja det blir nog bra. Har laddat med penna och papper iaf
    Jag var nog mer nervös under utredningen en vad jag var på själva operations dagen :P
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)