• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Moflo
    MiaIa 90 skrev 2013-02-18 15:23:25 följande:
    Hej hur mycket gick ni ner per dag/vecka i början?
    Hur mycket åt ni på dom tre stora målen?
    Kram 

Jag tror inte att man ska snöa in sig för mycket på hur mycket/lite man minsker per dag, väg dig inte oftare än en gång i veckan.

Så här kunde en dag se ut för mig ca 2 månader efter op:
    Frukost - ½ portion havregrynsgröt, jag gjorde alltså en halv ord. portion och så orkade jag äta ca hälften av det, med lite linfrön, pumpakärnor och tranbär på, och mjölk förstås
    Mellis - ett glas juice eller mjölk och kanske en liten skorpa till
    Lunch - försökte mäta upp ½ dl ris/pasta eller 1 potatis, 1 dl protein eller ca 50g, lite grönt och ev någon sås
    Mellis - en knäckemacka med skinka och keso, mjölk till
    Middag - samma som lunchen
    Mellis - Naturell kesella med lite nötter och frön i, ev lite honung om man inte dumpar på det
    Mellis - oftast bara en kopp te och en liten skorpa, ibland bara en frukt och ibland inget alls.
  • kymaro
    MiaIa 90 skrev 2013-02-18 15:23:25 följande:
    Hej hur mycket gick ni ner per dag/vecka i början?
    Hur mycket åt ni på dom tre stora målen?
    Kram 

Jag vägde mig bara engång i veckan och det var då olika vecka till vecka.

Jag set till att aldrig äta mer en 2dl. Ibörjan hade jag svårt få i mig 2dl då var det ofta kring 1,5dl.
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • evolyn

Har lite svårt att fatta att jag nu väger 59 kg, jag förstår ju att jag är smal men jag har så svårt att se det själv.
    Vill inte gå ner mer nu för jag börjar nog bli för smal men dietisten sa att jag inte skulle oroa mig utan att det snart skulle stanna upp, men nu har jag gått ner 5kg sen hon sa det för 1 månad sen och så mycket har jag inte gått ner på så kort tid under hela min viktresa.
    Jag mår visserligen bra men man börjar ju oroa sig lite.

• Wictor090719

Imorgon är det min dag, min liv ska förändras. Jag ska opereras, nervös som sjutton.

° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • MaJohansson

Hejsan! Idag fick jag en kallelse till ett informationsmöte om GBP, tänkte bara höra om det är troligt att man får en operation då, eller är det vanligt att det säger nej? Jag blev väldigt glad, men jag vill ju inte ta ut något i förskott. Skönt att det finns ett forum för sånt här med! :) Med vänlig hälsning, Martina

• Wictor090719
    MaJohansson skrev 2013-02-19 22:10:37 följande:
    Hejsan! Idag fick jag en kallelse till ett informationsmöte om GBP, tänkte bara höra om det är troligt att man får en operation då, eller är det vanligt att det säger nej? Jag blev väldigt glad, men jag vill ju inte ta ut något i förskott. Skönt att det finns ett forum för sånt här med! :) Med vänlig hälsning, Martina
    Jag var lika osäker som dig när jag blev kallad. Men jag blev godkänd och imorgon opas jag.
    ° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • MaJohansson
    Wictor090719 skrev 2013-02-19 22:17:07 följande:
    Jag var lika osäker som dig när jag blev kallad. Men jag blev godkänd och imorgon opas jag.

Skönt att höra, jag får hålla tummarna!:)

Åh vad roligt för dig, hoppas att allt går bra! :)
  • LillaBibbi

OBESITAS MOTTAGNINGEN

Vad gör man där? Ska träffa kirurgen/ dietisten/ narkosläkare/ sjukgymnast. Vad är det som kommer att ta tre timmar? Tacksam för svar

• sextiotrekg
    LillaBibbi skrev 2013-02-20 07:01:19 följande:
    OBESITAS MOTTAGNINGEN Vad gör man där? Ska träffa kirurgen/ dietisten/ narkosläkare/ sjukgymnast. Vad är det som kommer att ta tre timmar? Tacksam för svar

Jag skulle tro att det är det första info mötet där de går igenom vad op gör och hur det förändrar livet, vad man kan äta, hur ofta och lite hur lång tid allt tar osv :)
  • kymaro
    evolyn skrev 2013-02-19 19:25:56 följande:
    Har lite svårt att fatta att jag nu väger 59 kg, jag förstår ju att jag är smal men jag har så svårt att se det själv.
    Vill inte gå ner mer nu för jag börjar nog bli för smal men dietisten sa att jag inte skulle oroa mig utan att det snart skulle stanna upp, men nu har jag gått ner 5kg sen hon sa det för 1 månad sen och så mycket har jag inte gått ner på så kort tid under hela min viktresa.
    Jag mår visserligen bra men man börjar ju oroa sig lite.
    Grattis att de gått så bra för dig. Det är svårt fatta själv när man går ner så fort.

Förstår din oro, men hur länge sen var det du operera dig?  
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)