• tezz840

Hur gör ni med barnen om ni behöver gå till läkare m.m?

Jag e hemma med en liten på 3 månader och har en större som går 3 tim om dagen på dagis.
    Jag hinner inte göra nånting under dagarna när min stora son är på dagis, utan det blir bara hämta och lämna i stort sett.. han går 9-12.
    Nu har jag behövt och gå till Mvc och på läkarbesök de senaste så min sambo har tagit föräldrarledigt för att ha barnen medan jag gör mina ärenden.
    Men hur ska man göra egentligen? Jag skulle behöva gå till tandläkaren nu nämligen och jag kan ju inte ta med barnen dit. Det kan ju ta ett bra tag, och min stora son är inte direkt den som sitter still..
    Ska pappan ta föräldrarledigt varje gång jag ska på ett läkarbesökt eller dylikt?
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur gör ni med barnen om ni behöver gå till läkare m.m?
  • solsken

Kan jag så släpar jag med barnen annars får pappa snällt ställa upp.
    Försöker anpassa tiderna så att han kanske bara behöver komma hem lite tidigare eller gå lite senare.
    Annars är det väl toppen att få en extra familjedag tillsammans!

• RosaNapp

Till tandläkaren hade jag försökt ordna barnvakt, men mvc och andra läkarbesök hade jag tagit med barnen. Att jag skulle ordna barnvakt till tandläkare är för att man är ju så låst då, kan ju inte gärna hoppa ur stolen när som .

Övrigt har jag aldrig fått några negativa kommentarer om att barnen varit med.

• tezz840
    solsken skrev 2011-02-17 13:32:44 följande:
    Kan jag så släpar jag med barnen annars får pappa snällt ställa upp.
    Försöker anpassa tiderna så att han kanske bara behöver komma hem lite tidigare eller gå lite senare.
    Annars är det väl toppen att få en extra familjedag tillsammans!
    jo, men vi har inte så många dagar kvar att ta ut för stora sonen och jag är ju föräldrarledig med bebisen..
    annars är det vara kul att han är ledig e klart. =)
  • Linastrumpan

Jag har tagit med mig mina barn på allt jag behövt gå på. Har ingen annan som kan ta dem under tiden. Har varit påde på gynundersökningar och tandläkarbesök. Har faktiskt inte varit några problem alls. Oftast finns det nån liten leksakslåda i nåt hörn som de kan roa sig med och för det mesta finns det någon person extra som kan rycka in när det krisar.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • tezz840

Vet ni hur tandläkaren gör om man har hål och behöver laga när man är där för en undersökning? Tar dom det direkt då eller får man en ny tid?
    För då blir det ju flera dagar som man får fixa barnvakt.. =/

• lövet2

För mina tandläkar- och läkarbesök har jag fixat en medföljande barnvakt när jag haft en så pass liten baby. Storasyskonen har jag löst på olika sätt; kanske de har kunnat vara hos morfar eller hos någon föräldraledig kompis. Jag och ett par vänner har brukat byta barnvaktstjänster med varandra ...

• Alexi

men om du lägger tiderna typ 9.30-10 behövder du ju bara ha bebisen med, inte stora barnet?

• Kazeer

Mormor eller morfar brukar kunna sitta barnvakt. Eller så planerar jag tillsammans med maken och försöker få en tid på morgon alt sen eftermiddag, så att maken kan vara hemma från jobbet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pemberly

Jag har gjort lite olika, ett par gånger har sonen varit med och ett par gånger har pappan varit hemma med sonen. Just till tandläkaren kan det ju vara svårt att ha med barn. Är det bara ett litet hål som går fort att fixa har jag ibland fått det lagat direkt, men är det något som tar längre tid så har jag fått en ny tid ett par veckor senare

• tezz840
    Alexi skrev 2011-02-17 14:11:09 följande:
    men om du lägger tiderna typ 9.30-10 behövder du ju bara ha bebisen med, inte stora barnet?
    men hur ska jag hinna det? om jag lämnar kl 9, så tar det mig 40 min att ta mig in till stan med spårvagnen bara. Då har jag  lite mer än 1 timma på mig innan jag måste åka o hämta den stora killen..
    Och det är om jag har fått en tid kl.09.45..
    Sen så ska jag amma och grejer emellan också.. =)
Svar på tråden Hur gör ni med barnen om ni behöver gå till läkare m.m?