Vilken ögonfärg får vår bebis?
Jag har blågrå ögon.
Min sambo har brungröna ögon.
Vad får bebis?
Jag har blågrå ögon.
Min sambo har brungröna ögon.
Vad får bebis?
då du har blå ögon kan du omöjligt ha någon brun gen för brunt "vinner" över blått. Din kille, däremot kan mycket väl ha en blå och en brun (kolla på hans föräldrar). Har han en blå och en brun kan ert barn antingen få blå eller bruna ögon. Har han däremot två bruna gener kommer ert barn bli brunögt.
jag har brun/gröna ögon och min man har blå alla våra 4 barn har blå ögon
Min far har mörkbruna, min mor gröna, och jag har knallblå ögon...
Min sambo gröna, min son gröna och min dotter blå.
Ögonfärg beror inte endast på två alleler (som jag tror doriah försöker förklara det som) utan ett flertal men du har rätt i att brun dominerar.
Det här med ögonfärgen är jätteolika som sagt. Det beror på ens gener och pigment helt enkelt. Mörkt dominerar, helt klart. Men en "blå" kan lika gärna slå igenom beroende på styrka hos generna.
En familj jag känner har tre barn. 2 har ljust hår, 1 rött. Alla har blå ögon. Pappan är svensk. Mamman är chilenare med mööööörkt hår och bruna ögon.
Om min farfar hade blå ögon kunde jag ha fått det. Det kan hoppa över en generation, men finns ändå kvar. Hoppas ni förstod det sista ;)
Ha en rba dag allihop.
när man ser bilden på dig och pappan så tror jag de blir bruna ögon...
fast typ alla ungar har ju blå ögon i början sen ändras dom....
jag har typ brun gröna ögon och pappan har blå så jag tror vår lilla tjej får blå ögon
fast det där om att alla barn hart blå ögon när de föds är inte sant, det är så att alla barn kan födas med blå eller bruna o sen kan blå bli bruna eller bruna bli blå. Samma med grön o så men ni fattar väl antar jag.
Beror helt på vad era föräldrar har för ögonfärger
Jag har blåa, min sambo har lite brunt runt pupillen och gröna..
Våran dotter Fick lite brunt runt pupillen och blåa! Fantastiska ögon har hon fått.
Jag och mitt ex har bägge bruna ögon vår son fick ljusblå ögon ?! bara Min pappa har blå ögon färg ifrån bägges sidor.. konstigt tycker jag! Men min andra son fick bruna ögon efter mig och min man har blåa. Så kan det vara.
Jättesvårt att säga. Beror på mer än brunt och grönt pigment.
Här är en länk att pröva/leka med... www.athro.com/evo/inherit.html
Jag har blågrå och min man brungröna ögon. När vår son var nyfödd hade han blå ögon, men nu 1 år senare så har han bruna ögon, inte helt bruna, men brunare än sin pappa i alla fall
Brunt är dominant vilket betder att den som har bruna ögon mycket väl kan ha anlag för blå ögon, men det bruna tar över. Två föräldrar med bruna ögon kan få ett barn med blå ögon alltså, eftersom båda kan ha blå anlag. Har föräldrarna båda blå ögon får barnet nästan alltid blå ögon, det kan dock bli andra färger eftersom det kan ske mutationer i genen för ögonfärg. Gröna ögon är tex. en mutation. Grönt är ingen ögonfärg, men föräldrarna måste ha anlag för ljusa ögon för att det ska kunna bli grönt. De enda "riktiga" ögonfärgerna är brun och blå. Er bebis kan få bruna, blå, blandade eller gröna ögon eftersom din sambo verkar ha anlag för ljusa ögon och då kan han bidra med antingen en brun eller blå allel och du själv har nog enbart ljusa anlag. Förlåt det blev lite lång...