Nekad planerad KS i Helsingborg
Han var rätt kall redan när vi kom dit och satt oss för att prata och sa direkt att han är endast där för att diskutera en vaginal förlossning, jag sa att jag var där för att prata om KS men det var inget alternativ för honom.. jag blev väldigt förvånad och undrade vad jag gjorde där för jag blev dit skickad på remiss för ett KS samtal. Han brydde inte sig om det utan ville höra min version och jag sa som det var och sen ställde han en del frågor, allt som redan stod i mina journaler, men dem hade han inte läst sa han?! Märkligt kan jag tycka... Jag sa att med de rygg och bäckenbensskador så är jag inte alls rekommenderad att föda vaginalt. I värsta fall kan jag bli förlamad från höften och neråt!

Engligt läkaren har ALLA ryggproblem när man är gravid, det är bara att gilla läget typ och risker man får ta. Jo tack jag vet att jag får ta den risken och jag är själv ansvarig för det, det vet jag, men varför då tvinga mig att föda vaginalt när jag riskerar förlossningskomplikationer som diskbråck mitt under förlossningen och sen riskerar att få ännu sämre livskvalité efteråt? Vad händer om vi stöter på stora komplikationer under förlossningen som leder till akut KS, då riskerar jag ju barnets hälsa med, det är jag verkligen inte beredd att göra! Och den risken är överhängande stor i just mitt fall. Men det brydde inte han sig om... Han vill bara hålla antalet KS på Helsingborgs lasarett nere! Han snackar om att det finns risker med allt i livet och dom får man ta, varför vill han då inte ge mig en epidrual spruta i ryggen??? Nä, för då tar han en stor risk att skada min rygg ännu mer, jaså, då är det OK att undvika en risk??!!

PS:När gäller den här lagen HSL 3a §??
ALLA har INTE ryggproblem under en graviditet!
Vad gör jag nu? Är det lönt att fösöka prata med ngn annan läkare på samma sjukhus? Ska jag leta vidare på andra ställen i Skåne? Hur har ni gjort som blivit nekade planerad kejsarsnitt första gången?