• Nolz

Nekad planerad KS i Helsingborg

Jag hade oturen att bli nekad KS av förlossningsöverläkaren i Helsingborg och nu med facit i hand så är jag inte förvånad, han är en av dem som är mån om statistiken och inte bryr sig om människan... Googlar man hans namn så hittar man en massa artiklar där han talar emot planerad KS.

Han var rätt kall redan när vi kom dit och satt oss för att prata och sa direkt att han är endast där för att diskutera en vaginal förlossning, jag sa att jag var där för att prata om KS men det var inget alternativ för honom.. jag blev väldigt förvånad och undrade vad jag gjorde där för jag blev dit skickad på remiss för ett KS samtal. Han brydde inte sig om det utan ville höra min version och jag sa som det var och sen ställde han en del frågor, allt som redan stod i mina journaler, men dem hade han inte läst sa han?! Märkligt kan jag tycka... Jag sa att med de rygg och bäckenbensskador så är jag inte alls rekommenderad att föda vaginalt. I värsta fall kan jag bli förlamad från höften och neråt!

Engligt läkaren har ALLA ryggproblem när man är gravid, det är bara att gilla läget typ och risker man får ta. Jo tack jag vet att jag får ta den risken och jag är själv ansvarig för det, det vet jag, men varför då tvinga mig att föda vaginalt när jag riskerar förlossningskomplikationer som diskbråck mitt under förlossningen och sen riskerar att få ännu sämre livskvalité efteråt? Vad händer om vi stöter på stora komplikationer under förlossningen som leder till akut KS, då riskerar jag ju barnets hälsa med, det är jag verkligen inte beredd att göra! Och den risken är överhängande stor i just mitt fall. Men det brydde inte han sig om... Han vill bara hålla antalet KS på Helsingborgs lasarett nere! Han snackar om att det finns risker med allt i livet och dom får man ta, varför vill han då inte ge mig en epidrual spruta i ryggen??? Nä, för då tar han en stor risk att skada min rygg ännu mer, jaså, då är det OK att undvika en risk??!!

PS:När gäller den här lagen HSL 3a §??

ALLA har INTE ryggproblem under en graviditet!

Vad gör jag nu? Är det lönt att fösöka prata med ngn annan läkare på samma sjukhus? Ska jag leta vidare på andra ställen i Skåne? Hur har ni gjort som blivit nekade planerad kejsarsnitt första gången?
  • Svar på tråden Nekad planerad KS i Helsingborg
  • Hille76

Usch vad hemskt...det är din rätt som mamma och gravid att själv kunna få bestämma, jag hoppas det ordnar sig för dig...Lycka till, en som ska snittas nästa vecka ))

• Ramborg

Testa med annan läkare på samma sjukhus. Vad säger din ortoped? Du kanske kan få honom/henne att skriva något skarpt?

Har man inte rätt att vända sig till andra sjukhus annars?

Annars får du vända dig till sjukhuschefen och tidningen. Skriv ut doktorns uttalanden och visa att han är jävig.

Jättedåligt!

• Nolz

Han har fått alla papper och utlåtande, men han brydde sig inte om dem. Frågan är om det är någon ide att jag pratar med någon annan läkare på samma sjukhus med tanke på att han är överläkaren för förlossningen.. Jag får hoppas det går vägen, en vaginal förlossning är inget alternativ för mig. Har bett BM skicka remiss till Ystad, får se om de är mer samarbetsvilliga och åtminstone lyssnar lite på vad jag har att säga.

Hille76: Skönt att höra att det finns vettiga läkare kvar på andra sjukhus! Lycka till! :)

• AngoStura

Jag vände mig till Varberg. Lite långt för dig, men där är de mycket humana och bra

• Liniz77

Jag hade inte gett mig. Att bli behandlad på det viset är inte rätt ring sjukhuschefen o prata om att sättet han behandlade dig gör att du funderar på att anmäla. Speciellt med tanke på det underlag du har som inte är gravidrelaterat.

• Karolin86

Halmstad har jag hört gott om, annars är där Lund ju. Jag födde i hbg och är nöjd första ggn men missnöjd andra gången, dock va de fler bm och en underläkare jag va missnöjd med. Vad heter överläkaren? Pma gärna mig om du inte vill skriva de här. Lycka till

• Nolz

Jag har bett om att få prata med ett annat sjukhus så nu väntar jag på remiss till dem, pratade i telefon med en trevlig sköterska där som bad mig komma på samtal fast jag egentligen inte har förlossningsrädsla, men för att prata om hela proceduren, jag pratar gärna med dem...... känner mig dock lite stressad, jag är i vecka 32+4 och vill prata med dem nuuuuu! Fortsättning följer, försöker tänka positivt, men det är inte så lätt alltid..

• Nolz

Idag träffade jag en en jättetrevlig och human läkare i Ystad. Vi diskuterade kring allt som oroade mig och vilka problem jag har. Ska dit igen nästa vecka och träffa en annan läkare eftersom den här ska sluta.. tyvärr. Men det känns lite lättare i hjärtat nu... får helt enkelt tänka positivt, fast jag kommer inte kunna slappna av förrän jag får ett JA till KS... Tycker det är synd att jag måste föda  mitt barn så långt hemifrån, men men... det är så det blir ibland antar jag.

• BeccaStina
    Nolz skrev 2011-03-08 19:45:50 följande:
    Idag träffade jag en en jättetrevlig och human läkare i Ystad. Vi diskuterade kring allt som oroade mig och vilka problem jag har. Ska dit igen nästa vecka och träffa en annan läkare eftersom den här ska sluta.. tyvärr. Men det känns lite lättare i hjärtat nu... får helt enkelt tänka positivt, fast jag kommer inte kunna slappna av förrän jag får ett JA till KS... Tycker det är synd att jag måste föda  mitt barn så långt hemifrån, men men... det är så det blir ibland antar jag.
    jag förstår hur du känner, hade jag inte fått mitt snitt godkänt här i göteborg så hade jag vänt mig till varberg och hade inte det fungerat så hade vi åkt till norge, så desperat var jag efter mitt snitt, kanske därför jag fick mitt JA i vecka 26 ;) .. nu e det bara 7 dagar kvar för min del, hoppas du snart får ditt JA så du äntligen kan få slappna av och njuta av att vara gravid!
    beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
  • Älskarlivet

TS:
    VIll du maila mig i inboxen vad läkaren heter?

Jag får troligtvis välja om jag vill ha snitt eller inte denna gång men jag skulle verkligen vilja ha namnet på läkaren om det är ok?

Ska föda i Helsingborg (såklart) .

Svar på tråden Nekad planerad KS i Helsingborg