Inlägg från: Älskarlivet |Visa alla inlägg
  • Älskarlivet

Nekad planerad KS i Helsingborg

TS:
    VIll du maila mig i inboxen vad läkaren heter?

Jag får troligtvis välja om jag vill ha snitt eller inte denna gång men jag skulle verkligen vilja ha namnet på läkaren om det är ok?

Ska föda i Helsingborg (såklart) .

• Älskarlivet

Var på Ultraljud idag (vecka 8) och efter det fick jag träffa in Barnmorska . Hon hade vi sist också då förlossnigen slutade i Eklampsi.

BM frågade nästan direkt idag hur jag vill bli förlöst=Jag fick själv bestämma. (Helsingborg)

Då går vi igenom förlossningen tillsammans med Helsingborgs lasarett och planerar och "bokar" förlossningen. Kändes bra!

• Älskarlivet
    Nolz skrev 2011-03-13 00:33:25 följande:

Älskarlivet: Grattis! Vad skönt att ni har fått KS planerat, skönt att höra att de inte försöker tvinga varenda en på Hbg's lasarett trots allt.

Linnas: Ja, vi har sökt oss vidare till ett annat sjukhus, ska träffa läkaren där i nästa vecka. Fick även prata med en trevlig läkare i Hbg som ville att vi skulle komma dit på samtal igen... Vill gärna ge det en chans, men som sagt det betyder inte att vi får KS ändå... Jag ger mig inte fast det tar på krafterna, får göra som ni har gjort i slutändan om det inte går vägen i nästa vecka ;)

Tack!!

Ropar inte hej ännu.... det var bara BM som sa det...inte hbg lasarett. Men hon sa det på ett sånt sätt att allt verkar ok. Jag vet att min BM har tidigare arbetat på hbg lasarett så hon känner väl en del .
  • Älskarlivet
    Nolz skrev 2011-03-16 12:05:35 följande:
    Fostermamma: Precis som jag tog upp med läkaren, han fick den frågan av mig och tydligen kan man tolka den hur man vill.. Han anser inte att KS är ett alternativ till vaginal förlossning.. undrar då hur många fler sätt ett barn kan komma ut på??! Tyvärr känns det som man kämpar mot jättar i det här läget :(
    Känns väl som det är karlar som svarar så va...? Dom som aldrig varit gravida och aldrig kommer vara det heller. Hur man än vänder och vrider kan dom aldrig sätta sig i en en kvinnas situation och kropp.
  • Älskarlivet
    MJ70 skrev 2011-03-24 16:13:26 följande:
    Jag fick en blödning efter snittet. Vilket i sig inte är helt ovanligt. Men trots att mitt blodvärde skönk dramatiskt tre gånger och jag fick blodtranfutioner så kollade man inte upp det. Trots protester blev jag hemskickad efter fyra dagar på bb. Väl hemma fick jag kraftiga smärtor, 39 graders feber och höll på att tuppa av flera gånger. När min man ringde in till hbg kk fick han svaret att det är nog maginfluensa. Några timmar senare kunde jag inte resa mig och det svartnade för ögonen. Fick åka ambulans till MAS. Jag hade 7 deceliter infekterat blod i buken och akut blodförgiftning, hade jag stannat hemma några timmar till hade jag hamnat i koma. Låg på kk i malmö i tre veckor med intravenöst pencellin. Läkarna fick öppnade mig igen, de opererade i fem timmar.
    Men guuuuud!!! FY vad hemsk för dig!!

Jag är väldigt nöjd med sjukvården i Sverige men tit som tätt stöter man på det du skriver....dom litar inte på vad man säger.... Det säger ju nästan sig själv att något gick snett i ditt fall!
  • Älskarlivet
    MJ70 skrev 2011-03-28 17:56:22 följande:
    Hbg lasarett skriver själv i sin avikelse rapport att uppredade blodvärdes fall efter operationer med lite blodförlust, skall leda till grundlig undersökning.

Och att när en nyopererad patient ringer in med hög feber skall man alltid rekommendeta att uppsöka sjukvården.

Så visst finns det bra riktlinjer i svensk sjukvård. Men det hänger mycket på sjukhusens ledning att se till att de följs i alla lägen. Och att sjukhusets personal uppmuntras att vara nogranna och lyhörda istället för snabba och sparsamma. I hbg har det brustit lite väl många gånger det senaste åren. Trots en massa vackra ord om alla ändringar de skulle göra verkar inte mycket hänt tyvärr.
    Usch nu börjar jag bli lite nervös för mitt planerade snitt .... Det får inte brista!
    Men nu vet jag att det kan gå till så, så då får man ha det i bakhuvudet och puscha lite mer om något skulle kännas fel.
  • Älskarlivet
    MJ70 skrev 2011-03-29 16:55:22 följande:
    Ledsen det var inte min mening att skrämmas. Men det är bra att vara medveten och uppmärksam. Informationen jag fick innan snittet var väldigt knapp. Hade jag haft all den information jag har idag hade jag aldrig gått med på att bli hemskickad.

Trots att jag hade ett tråkigt efterspel var själva snittet och de första timmarna efter jättefina. Till skillnad från den panik jag hade i min första förlossning som slutade i ett urakut snitt så var jag helt närvarande och det känndes verkligen som en riktig förlossning. Fick lilltjejen upp på bröstet direkt och allt gick väldigt lugnt och fint.

Och de flests planerade snitt går ju hur bra som helst itan några komplikationer.
    Håller med, bra att ha informationen!

Ett planerat snitt kännsmycket säkrare och bättre än ett akut så det känns helt okej .
    Det är ju låååång tid dit och jag komemr säkert prata mycket med BM när det närmar sig.
    Är i vecka 11 nu.
  • Älskarlivet
    Nolz skrev 2011-04-21 07:28:26 följande:
    Jag har blivit beviljad KS i Hbg!! Äntligen!! Skrattande Nu kan man andas ut... Fast jag ser inte framemot operationen.. skrämmer mig lite.. men men.. Får tänka positivt, allt kommer gå bra! Flört
    Vad bra!!!! Grattis!
    Varför ändrade dom sig ?

Jag är också rädd för operationen. Jag hade aldrig sett ett sådant ingrepp men så såg jag ett på tv för ett par veckor sedan....jäklar... Inget jag ser fram emot.

Jag har också fått mitt beviljat. Både min BM och doktorn som är ansvarig för kliniken säger att jag får välja. Det gör mig lugn.
Svar på tråden Nekad planerad KS i Helsingborg