Inlägg från: DenDär |Visa alla inlägg
  • DenDär

Ströbröd i köttbullar

Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??

smiles have a boomerang effect
  • Svar på tråden Ströbröd i köttbullar
  • DenDär

Då mina köttbullar blivit som bäst är nar jag bara haft i ägg ingen mer vätska eller vätskebindande.

har åxå hört om pressad potatis men har sällan kokt överbliven potatis hemma så jag har aldrig testat.

• DenDär
    Pia och Elna skrev 2011-02-17 18:12:03 följande:
    Det blir faktiskt saftigare med ströbröd i då det binder vätska utan ströbröd är det svårt att forma bollar om de har vätska i.
    Jasså? Inte mina men jag gör kanske annat fel då?
  • DenDär
    Solan skrev 2011-02-17 18:14:02 följande:
    Jag har alltid ströbröd i mina köttbullar.

Det låter konstigt att de blir torra och sega, det blir aldrig mina? Jag brukar finriva lök och ha i också, det kanske gör att de blir lite "blötare"? 
    Ja lök kanske hjälper till. Ska testa
  • DenDär
    Jäjd skrev 2011-02-17 18:15:41 följande:
    Därför att i köttbullar har man ägg och vätska (mjölk/grädde) vilket ströbrödet binder. Det gör att man lättare kan forma bullar (låt smeten stå i kyl en stund innan och använda ljummet vatten att blöta händerna med när du rullar sen).
    Du har kanske för mycket ströbröd i? Det handlar inte om några mängder.
    Jag har det som står enl receptet.
    Varför har man vätska i då?

Dumma frågor kanske
  • DenDär
    Jäjd skrev 2011-02-17 18:25:03 följande:
    Och hur ser ditt recept ut egentligen? Låter lite suspekt. Ingen lök, inget ströbröd? Vad har du i?
    Är det suspekt?

500 g blandfärs

1 dl ströbröd

1,5 dl mjölk

1,5 tsk salt

1,5 krm malen svartpeppar

ev. 1,5 krm kryddpeppar

1 st ägg

Men så har jag själv plockat bort mjölken och ströbrödet för jag tyckte det blev torrt.

• DenDär
    Linda1976 skrev 2011-02-17 18:55:21 följande:
    Skorpmjöl? Det är ju bara utfyllnad! Urk.

Köttfärs, ägg, vispgrädde, riven lök och krydderi. That´s it. 
    Låter jättegott!! Ska jag testa

Massa med tips här i tråden. Tackar! Ska testa mig fram. Ville bara veta varför man hade i ströbröd om det hade med smak, konsistens eller utfyllnad att göra.
  • DenDär
    Linda1976 skrev 2011-02-18 23:01:26 följande:
    Men det är ju eg inget vettigt alt? Har du läst innehållsförteckningen? knorr.se/#/produkter/pulversoppor/249/
    Nä nåt sånt vill jag inte ha i min mage. Och nä det är inte särskilt svårt att hitta bra vettig mat utan en mängd tillsatser i form av läskiga E:n men det är kanske en annan tråd

Tack för alla tips. Ska prova en del och försöka hitta ett eget favoritrecept
  • DenDär
    Linda1976 skrev 2011-02-19 15:08:53 följande:
    Absolut, men nu utvecklade diskussionen sig till vad man har i köttbullar öht!
    Flört
Svar på tråden Ströbröd i köttbullar