Ströbröd i köttbullar
Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??
Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??
Aldrig testat detta själv men läst/hört att man kan ha kokt pressad potatis i. Förstår inte heller vitsen med ströbröd o brukar hoppa över det.
Är det inte för att köttbullarna inte ska bli så kompakta? Samt att det binder upp vätskan (äggen och mjölken). I bland kör jag med ströbröd och i bland utan, har faktiskt aldrig tänkt på om det blivit någon skillnad i resultat. Ska tänka på det nästa gång 
Det blir faktiskt saftigare med ströbröd i då det binder vätska utan ströbröd är det svårt att forma bollar om de har vätska i.
Jag har alltid ströbröd i mina köttbullar.
Det låter konstigt att de blir torra och sega, det blir aldrig mina? Jag brukar finriva lök och ha i också, det kanske gör att de blir lite "blötare"?
Då mina köttbullar blivit som bäst är nar jag bara haft i ägg ingen mer vätska eller vätskebindande.
har åxå hört om pressad potatis men har sällan kokt överbliven potatis hemma så jag har aldrig testat.
Därför att i köttbullar har man ägg och vätska (mjölk/grädde) vilket ströbrödet binder. Det gör att man lättare kan forma bullar (låt smeten stå i kyl en stund innan och använda ljummet vatten att blöta händerna med när du rullar sen).
Du har kanske för mycket ströbröd i? Det handlar inte om några mängder.
Jag har ströbröd i mina o jag tycker att smeten blir så lös utan.