• Jäjd

Ströbröd i köttbullar

Därför att i köttbullar har man ägg och vätska (mjölk/grädde) vilket ströbrödet binder. Det gör att man lättare kan forma bullar (låt smeten stå i kyl en stund innan och använda ljummet vatten att blöta händerna med när du rullar sen).
    Du har kanske för mycket ströbröd i? Det handlar inte om några mängder.

• Jäjd
    DenDär skrev 2011-02-17 18:17:13 följande:
    Jag har det som står enl receptet.
    Varför har man vätska i då?

Dumma frågor kanske
    Och hur ser ditt recept ut egentligen? Låter lite suspekt. Ingen lök, inget ströbröd? Vad har du i?
  • Jäjd
    Tecken skrev 2011-02-17 18:49:40 följande:
    Jag har aldrig ströbröd i. Inte ägg heller, ägg gör att det håller ihop sämre. Jag har däremot vetemjöl och olja i.
    Nej ägg gör inte att det inte håller ihop.

Man förvånas lite över folks erfarenheter i tråden här faktiskt. ;)
  • Jäjd
    Tecken skrev 2011-02-17 18:57:37 följande:
    Visst förvånas man över folks kunskaper? Ägg slår sönder proteinet i kött, det är en kemisk process.
    Jag säger inget om någons kunskaper. Min erfarenhet säger mig att ägg hjälper till att binda, tillsammans med strömjölet.
    Men för min del handlar det inte om några mängder, kanske där skillnaden ligger.
  • Jäjd
    Millicent skrev 2011-02-17 19:03:46 följande:
    Jag brukar ha en skvätt oxfond eller kalvfond i. Gott ju!
    Ok
    Tecken skrev 2011-02-17 19:05:40 följande:
    Min erfarenhet säger mig att ägg förstör i köttfärs. Nej, jag har aldrig använt mig av några enorma mängder ägg
    Ok, vad intressant att erfarenheter skiljer sig åt. Det har ju aldrig inträffat förr.
  • Jäjd
    DenDär skrev 2011-02-17 21:43:54 följande:
    Är det suspekt?

500 g blandfärs

1 dl ströbröd

1,5 dl mjölk

1,5 tsk salt

1,5 krm malen svartpeppar

ev. 1,5 krm kryddpeppar

1 st ägg

Men så har jag själv plockat bort mjölken och ströbrödet för jag tyckte det blev torrt.

Ja för mig låter det konstigt då jag aldrig stött på ett köttbullsrecept utan ägg eller ströbröd, eller någon som lagar utan dessa ingredienser. ;)

Ja du ser, du har själv plockat bort det.
  • Jäjd

Fast å andra sidan funkar ju det som funkar. Fetare grädde och ägg funkar också. Och grovriven kokt potatis är jättebra att ha i. Då behövs ju inte nåt ströbröd.

Svar på tråden Ströbröd i köttbullar