Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Sovmetoder

Vi sover med båda våra - äldsta är 3 år och yngsta är 21 månader. Ur mitt perspektiv har jag svårt att förstå ditt resonemang om att ni gjort/gör fel eller att ni är "dumma" . Ingen av oss sover däremot särskilt gott om vi trängs så vi har breddat vår dubbelsäng med två vanliga sängar. Alla har sällskap, alla har gott om plats och alla sover gott . Man måste ju inte ligga och knö för att man tycker det är trivsamt med sällskap .

• Flickan och kråkan
    thisissarah skrev 2011-02-18 16:40:33 följande:
    Har hört att det ska finnas nån magisk 4 månaders gräns så man kanske får prova då och se hur det går.
    Skulle snarare säga att den är magisk åt andra hållet . Det är jättevanligt att de just behöver mer närhet vid insomnandet när de blir lite "äldre" för att de har mer intryck att smälta vilket inte är så lätt när man är relativt ny i världen. Om det finns någon slags magisk gräns för barns sömn så skulle jag snarare säga att den ligger när den första separationsfasen tagit slut efter 9/10 månader .
  • Flickan och kråkan
    Hannah Graaf skrev 2011-02-22 22:42:44 följande:
    Måste säga att jag blir riktigt glad av att höra att jag tydligen varken är galen eller onormal Trodde jag skulle få massor av förmaningar om olika metoder hit och dit. Som många av er säger så finns det säkert inget rätt eller fel i hur man ska göra. Men som Ewaulrika skriver så blir man nog tvungen att få bättre rutiner om man får flera barn i kort följd. Går ju inte att ha tre barn i sängen.
    Vi har en familjesäng som är 390-bred. Vi är två vuxna och 2 barn och alla har mer än gott om plats. Hade vi fått ett barn nummer tre nu hade det inte varit några problem alls. Han/hon hade självklart varit lika välkommen i vår säng och det hade inte varit någon platsbrist. Jag skulle däremot inte vilja trängas med tre barn samt sambon i en liten säng.....men det är ju lätt ordnat .
  • Flickan och kråkan
    Forumvärd skrev 2011-02-23 13:00:54 följande:
    Det blir en viss skillnad speciellt om två av tre far runt som aktersnurror om nätterna
    Sedan brukar det går över. Vår 3-åring ligger relativt stilla. Han snurrar huvudsakligen kring sin egen axel så att säga . Lillebror avverkar ett par hektar säng varje natt.......startar långt borta och sedan far han runt tills han någon gång vid 03-04-tiden hamnar hos mig och knör. Vid 05-tiden så brukar han ibland vakna till och försöka rulla upp på mig och argt säga "flytta mamma!" samtidigt som han försöker puffa bort mig . Vi har en stor säng men det hade inte hjälpt om den var större tror jag . Bra om det bara är ett barn som virvlar runt i taget .
  • Flickan och kråkan
    tankar2009 skrev 2011-02-23 21:46:24 följande:
    Man gör väl som man vill ang samsovning. Vi samsov i några veckor innan vi la sonen i sin korg bredvid oss. Sen bytte vi till spjälsäng när han blev för stor för korgen vid ca 4 månader och där ligger han fortfarande. (ligger bredvid mig tidiga morgnar då han har lite svårt att komma till ro...) Sonen är nu drygt 6 mån och vi funderar faktiskt redan på att lägga honom i eget rum. Det känns nämligen som att vi stör honom och även han stör oss i sömnen... (trots öronproppar) Men det är svårt tycker jag. Vill helst ha honom så nära som möjligt ju! Men efter att knappt ha fått sova något det första halvåret (vaknat varje till varannan timma under 2 månaders tid och sovit som bäst 3-5timmar i ett sträck) har sonen ÄNTLIGEN börjat sova hela nätter! Så sömnen är verkligen efterlängtad! Dessutom har jag och sambon sovit separerat hela tiden pga att vi ska få några sovtimmar var... Så vi längtar faktiskt efter att kunna sova ihop igen.

Som någon redan frågat; hur gammal är din yngsta dotter?
    Ni har ju en riktigt sömntuta  . Hade jag haft barn som sov så bra hade jag tackat min lyckliga stjärna . Gratulerar, säger jag .
Svar på tråden Sovmetoder