Sovmetoder
sålänge man inte ser något problem i att bli väkt av en fot i magen emellanåt så tycker jag inte man BEHÖVER ändra på något det är så begränsad tid dom är små, jag tycker man kan låta dom få den tryggheten om det är så att dom verkar behöva den...
allt är ju så indivduellt! det viktigaste att komma ihåg tror jag är just det, att även om ett tidigare barn somnat trygg i egen säng så kanske inte nästa gör det och behöver lite mer närhet.
tycker inte det kan bli så fel om man som du lyssnar på sin intuition.
min dotter sov nära, mest av praktiska skäl. hon ammades tills hon var 1 och sen var det ingen problem att ha henne i egen säng. vi började med att ge henne välling i säng och satt sedan brevid och sjöng eller vyssjade lite. därefter så satt vi bara tyst brevid så hon kände att vi var närvarande och efter ett tag somnade hon rätt snabbt så. därefter flyttade vi sängen stegvis till eget rum och nu sover hon i växasäng själv (är 2,5), men kommer in tidigt på morgonen ibland vilket jag tycker är mysigt då man fått sova ut ändå! viktigast känns sovtiden mellan ca 24-04-5 därnånstans.
sonen är 10 månader nu och sover brevid vår säng i spjälis men vaknar oftast en gång per natt och vill krypa över och sover då tills morgonkvisten... helt ok tycker jag, han är fortfarande liten och ahr dessutom ett syskon att konkurrera med på ett annat sätt, närheten känns nästan ännu viktigare för honom. dagtid stjäl ju storasyster mycket uppmärksamhet.
som sagt, alla sätt är bra utom dom dåliga!
5-minutersmetoden är inte för oss som lägger stor vikt vid trygghet första tiden, för vi tror det gynnar alla i framtiden.
men för andra kanske det fungerar bättre och t om blir nödvändigt för sömnen!