Sovmetoder
Min tjej är snart 3 år. Har i det stora hela sovit väldigt bra hela nätter i sin säng på sitt rum (fick eget rum när hon var 7 mån, upptäckte att hon sov ännu bättre då).
Men vid 2 års åldern försämrades hennes sömn på grund av grannar som bankade i väggen sent på kvällen. Hon blev skrämd och än idag..trots att det hände förra sommaren så vågar hon inte vara ensam i sitt eller annat rum utan att veta exakt vad jag är någonstans. (det är enbart ljudet från grannarna som skrämmer henne, att träffa dem ute är det inga problem).
Vi har gjort så att jag lägger mig brevid henne i sin säng, tänder en liten nattlampa som hon kan hålla själv, läser hennes favoritsagor och när hon har somnat så går jag.
Hon kommer sedan in till oss mellan kl 23,00-01,00 och somnar, ibland kommer hon in senare. Men har funnits tillfällen då hon till och med sover hela nätter fram till 07,00 ca. Vi har bara ett barn så denna metod fungerar perfekt för oss. På så sätt får lilltjejen sin sömn, hon känner trygghet att vi alltid finns där och vi föräldrar får våran tid och sömn och alla är nöjda. Våran tjej märks inte av att hon sover jämte oss, hon ligger väldigt stilla..jag är rätt säker på att hon inte kommer sova i vår säng tills hon blir 13 år, varför kämpa och träla med sova själv metoder och annat som har med sömnen att göra. Det bästa man kan göra som familj är att försöka hitta en metod som passar bäst för sin familj, även om det blir tvärtemot var böcker säger.