Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Min son är narkoman

Fy så hemskt för en mamma att se. . Först vill jag bara säga att du kan inte göra någonting alls. Detta är HANS missbruk. Däremot skall ni inte släppa in honom till er - det gör bara att ni möjliggör och accepterar hans missbruk. Ni skall inte heller ge honom pengar, de går direkt till droger. Även där hjälper ni honom. Så länge han inte söker hjälp själv och verkligen VILL bli drogfri så är det svårt att hjälpa honom.

Du har inte gjort något fel. Men faktum är att vissa människor med adhd självmedicinerar med droger. De mår helt enkelt bättre då. Många tonåringar med adhd röker ex.vis. Procentmässigt fler än andra tonåringar.

Har du kontaktat ställen som sysslar med droger och ungdomar? Det brukar finnas i varje stad. Där kan du få stöd och hjälp. Det finns också "länkarna" för anhöriga till narkomaner. Minns inte vad de kallas. Men som anhörig kan man vara anonym där om man vill, och man får tips och råd och hjälp.

Jag vet inte hur man som förälder kan hjälpa sin son/dotter som hamnar i långvarigt missbruk. Jag har haft turen att slippa det. Dottern höll på med sånt i ett halvår men tog förnuftet till fånga under en semesterresa jag tog henne på. Sen dess (fem år sen)  har hon inte tittat åt droger och är totalt motståndare till alla sorts droger. Sonen skulle inte ens få för sig att dra ett bloss på en cig.

Innan du försöker dig på att hjälpa din son, måste du skaffa massor av kunskap och det finns hjälp. Du kan googla, du kan ringa polisens ungdomsgrupp - de känner ofta till hur man beter sig i såna här fall.

Jag hoppas verkligen ni fixar det här.

Kram

Svar på tråden Min son är narkoman