• Yosa

Få ut semsterdagar i pengar?

Om man inte tar ut ett visst antal dagar i semester (av olika anledningar) så får man ut dagarna i pengar (enlig den arbetsgivare/avtal som jag här menar). Men min fråga är nu om det finns någon här som vet hur mycket pengarna motsvarar? Alltså är det daglöner dvs det man tjänar per dag som man får ut eller vad är det? Är det viss del av dag? Eller bara en liten del av dagarna?

Någon som vet?

• Svar på tråden Få ut semsterdagar i pengar?
  • Plantagen

Sparade semesterdagar utbetals i pengar om man vill ha. Det blir din dagslön + semestertillägg.

• Yosa

Tack för era (lika) svar. Det va just det ja funderade på om man "förlorar" pengar på att göra så. Men full dagslön och sem.ersättnign låter bra. Tack för era svar!

• Fidelis ad urnam
    Yosa skrev 2011-02-18 12:59:08 följande:
    Tack för era (lika) svar. Det va just det ja funderade på om man "förlorar" pengar på att göra så. Men full dagslön och sem.ersättnign låter bra. Tack för era svar!
    Det man förlorar på att ta ut semesterdagar i pengar ist för i semester är att man får skatta på pengarna. (om jag har förstått det hela rätt). Tar man ut semester ist skattar man bara på semestertillägget (om jag har förstått det rätt)
  • MajaVira
    Fidelis ad urnam skrev 2011-02-18 13:00:55 följande:
    Det man förlorar på att ta ut semesterdagar i pengar ist för i semester är att man får skatta på pengarna. (om jag har förstått det hela rätt). Tar man ut semester ist skattar man bara på semestertillägget (om jag har förstått det rätt)
    Det blir ingen skillnad alls - självklart skattar man på ALL lön man får, både grundlön och semestertillägg.
  • Fidelis ad urnam
    MajaVira skrev 2011-02-18 13:02:38 följande:
    Det blir ingen skillnad alls - självklart skattar man på ALL lön man får, både grundlön och semestertillägg.
    Hm, jag måste ha haft otur när jag tänkte där
  • Isola10

På Unionens hemsida finns det ett verktyg där man kan räkna ut hur mycket man får.

• Yosa
    Isola10 skrev 2011-02-18 13:10:52 följande:
    På Unionens hemsida finns det ett verktyg där man kan räkna ut hur mycket man får.
    Unionen? vad är det?
  • Yosa
    MajaVira skrev 2011-02-18 13:02:38 följande:
    Stämmer det? Att jag inte förlorar såsom Fidelis menade?
  • Fidelis ad urnam
    Yosa skrev 2011-02-18 13:13:13 följande:
    Stämmer det? Att jag inte förlorar såsom Fidelis menade?
    Nej det stämmer. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte.
    Jag har för mig att min man ogillar att ta ut semester i pengar då han måste skatta MER eftersom han får en högre inkomst, om du förstår hur jag menar.
    Om du är ledig tre veckor och får semesterlön för de tre veckorna plus den veckan du jobbar så får du skatta en viss summa.
    Om du jobbar fyra veckor och tar ut semesterpengar för tre veckor får du nästan dubbelt och då blir skatten med andra ord högre.
  • Fidelis ad urnam
    Yosa skrev 2011-02-18 13:12:25 följande:
    Unionen? vad är det?
    Fackförbund. www.unionen.se
  • Fidelis ad urnam

Suckar, eller så stämmer inte det heller.
    Börjar tro att min graviditet gör mig dum i huvudet. :-O
    Bortse från alla mina svar, utom Unionen.

Ger upp och går och lägger mig istället

• Tecken

Jag har för mig att det är ett högre engångsbelopp på skatt som dras då man tar ut semesterdagar i kontanter. Det som du betalar för mycket i skatt korrigeras dock i.o.m. deklarationen året därpå. Men jag kan ha fel

• MajaVira
    Fidelis ad urnam skrev 2011-02-18 13:17:49 följande:
    Nej det stämmer. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte.
    Jag har för mig att min man ogillar att ta ut semester i pengar då han måste skatta MER eftersom han får en högre inkomst, om du förstår hur jag menar.
    Om du är ledig tre veckor och får semesterlön för de tre veckorna plus den veckan du jobbar så får du skatta en viss summa.
    Om du jobbar fyra veckor och tar ut semesterpengar för tre veckor får du nästan dubbelt och då blir skatten med andra ord högre.
    Tja, om man ligger vid gränsen för att betala statlig skatt så kan det ju bli en marginaleffekt om man tar ut semesterdagarna i pengar istället för lön. Men sedan är det ju så att man faktiskt får ut mer pengar i lön, om man räknar med en månadslön på 20 000,-;

Jobbar tre veckor och ledig en vecka:

15 000,- (lön)
    + 5000,- (grundlön semester)
    + 650,- (13% semestertillägg på 5000,-)

= 20 650,- => ca 6 600,- kronor i skatt

Jobbar fyra veckor och tar ut tre veckors semesterdagar;

20 000,- (lön)
    + 15 000,- (grundlön semester)
    + 1950 (13% semestertillägg på 15 000,-)

= 36 950,- => ca 11 800,- kronor i skatt (endast kommunalskatt, ids inte blanda in statlig skatt...)
  • Yosa
    MajaVira skrev 2011-02-18 13:58:15 följande:
    Tja, om man ligger vid gränsen för att betala statlig skatt så kan det ju bli en marginaleffekt om man tar ut semesterdagarna i pengar istället för lön. Men sedan är det ju så att man faktiskt får ut mer pengar i lön, om man räknar med en månadslön på 20 000,-;

Jobbar tre veckor och ledig en vecka:

15 000,- (lön)
    + 5000,- (grundlön semester)
    + 650,- (13% semestertillägg på 5000,-)

= 20 650,- => ca 6 600,- kronor i skatt

Jobbar fyra veckor och tar ut tre veckors semesterdagar;

20 000,- (lön)
    + 15 000,- (grundlön semester)
    + 1950 (13% semestertillägg på 15 000,-)

= 36 950,- => ca 11 800,- kronor i skatt (endast kommunalskatt, ids inte blanda in statlig skatt...)
    Tack för ditt jobb med uträkning. Men fattar inte riktigt!?
  • VärldensbästaH
    Tecken skrev 2011-02-18 13:53:18 följande:
    Jag har för mig att det är ett högre engångsbelopp på skatt som dras då man tar ut semesterdagar i kontanter. Det som du betalar för mycket i skatt korrigeras dock i.o.m. deklarationen året därpå. Men jag kan ha fel
    Nä det stämmer, det är engångsskatt på kontant semester...  :)
  • MajaVira

Grejen är att man betalar mer skatt om man tar ut semestern i pengar, men man får ju samtigt mer lön så det är ju inte så att man förlorar pengar på att göra det. Var mest ett svar till Fidelis...

• Fidelis ad urnam

Nu vet jag vart jag har fått det hela ifrån.
    Min man tjänar så pass att han redan idag betalar statlig inkomstskatt så vill han inte ta ut semestern i pengar då han mister en del pengar på det.

Så så var det

Svar på tråden Få ut semsterdagar i pengar?