Inlägg från: Yosa |Visa alla inlägg
  • Yosa

Få ut semsterdagar i pengar?

Om man inte tar ut ett visst antal dagar i semester (av olika anledningar) så får man ut dagarna i pengar (enlig den arbetsgivare/avtal som jag här menar). Men min fråga är nu om det finns någon här som vet hur mycket pengarna motsvarar? Alltså är det daglöner dvs det man tjänar per dag som man får ut eller vad är det? Är det viss del av dag? Eller bara en liten del av dagarna?

Någon som vet?

• Svar på tråden Få ut semsterdagar i pengar?
  • Yosa

Tack för era (lika) svar. Det va just det ja funderade på om man "förlorar" pengar på att göra så. Men full dagslön och sem.ersättnign låter bra. Tack för era svar!

• Yosa
    Isola10 skrev 2011-02-18 13:10:52 följande:
    På Unionens hemsida finns det ett verktyg där man kan räkna ut hur mycket man får.
    Unionen? vad är det?
  • Yosa
    MajaVira skrev 2011-02-18 13:02:38 följande:
    Det blir ingen skillnad alls - självklart skattar man på ALL lön man får, både grundlön och semestertillägg.
    Stämmer det? Att jag inte förlorar såsom Fidelis menade?
  • Yosa
    MajaVira skrev 2011-02-18 13:58:15 följande:
    Tja, om man ligger vid gränsen för att betala statlig skatt så kan det ju bli en marginaleffekt om man tar ut semesterdagarna i pengar istället för lön. Men sedan är det ju så att man faktiskt får ut mer pengar i lön, om man räknar med en månadslön på 20 000,-;

Jobbar tre veckor och ledig en vecka:

15 000,- (lön)
    + 5000,- (grundlön semester)
    + 650,- (13% semestertillägg på 5000,-)

= 20 650,- => ca 6 600,- kronor i skatt

Jobbar fyra veckor och tar ut tre veckors semesterdagar;

20 000,- (lön)
    + 15 000,- (grundlön semester)
    + 1950 (13% semestertillägg på 15 000,-)

= 36 950,- => ca 11 800,- kronor i skatt (endast kommunalskatt, ids inte blanda in statlig skatt...)
    Tack för ditt jobb med uträkning. Men fattar inte riktigt!?
Svar på tråden Få ut semsterdagar i pengar?