Vad tycker ni om denna blandningen?
rottweiler, cane corso masstiff , schäfer, border collie & labrador?
Vet att det blir en jätte fin hund =)
rottweiler, cane corso masstiff , schäfer, border collie & labrador?
Vet att det blir en jätte fin hund =)
Inte världens smartaste blandning. Detta är stora raser, som alldeles för ofta har problem med HD eller AD. En seriös uppfödare avlar bara på friröntgade hundar för att minska detta problemet. Trots detta förebyggande arbete så är det alldeles för vanligt att någon av valparna i kullarna får anmärkning på röntgen vid 18månader. Speciellt bland mastifferna. Jag har aldrig träffat på en blandrasuppfödare som röntgat sina hundar, så det ger inte din hund de bästa oddsen direkt. Men hoppas för hennes skull att hon inte kommer få såna problem.
När man skaffar en hund så ska man tänka över vad man vill ha hunden till. Vill man ha en sällskapshund så skaffar man en sällskapshund. Vill man ha en vallhund så skaffar man en vallhund, osv. Om jag vill ha en spårhund så kommer jag inte gå och köpa en bordercollie. Om jag vill ha en vallhund så köper jag inte en cane corso. Så min fråga är vad du planerar att använda denna hunden till? De flesta hundägare har redan en plan för detta och väljer ras därefter, men om man väljer en sådan blandning så vet du inte alls vad du får, vad den kommer att kräva av dig. En hund blir vad man gör den till, till viss del! Man kan aldrig fostra bort de rastypiska, medfödda egenskaperna.
Jag gillar inte blandrasuppfödare för att de är oseriösa, men det som gör mig mest irriterad är när de blandar hundar ur olika rasgrupper. Att blanda en retriever med en annan retriever gör att man iallafall vet vad man får. Den får med största sannolikhet ett retrievertemperament. Men om du blandar vakt, bruks, vall och jakt, hur ska du veta vad du får? Är du TS beredd att syssla med alla dessa grenar beroende på vad som slår igenom i din hund?
Att det är billigare med en blandras tycker jag är vansinnigt argument, hundar kostar, dom sa ha mat, försäkring, koppel, tillbehör, kunna gå till vetrinären m.m
Seriöst, om man inte har råd med de 10.000 en valp kostar, hur ska man då ha råd den dagen hunden måste akut till vetrinären och opereras? Ska man avliva hunden för att man inte har råd? Vad händer när avlivningen blir för dyr? Nej att ha en hållbar ekonomi innan man skaffar djur eller barn är a och o anser jag. Hundar lever ju i alla fall 10 år och självklart kan man inte planera in allt i detalj men de grova dragen bör man ändå ha klart för sig. T.ex fundera igenom som någon redan varit inne på: vad har jag för behov, ur mycket tid kan jag lägga på hunden nu om ett år och när jag är småbarnsförälder (om man planerar in barn), hur stor buffert behöver jag om hunden blir sjuk (vissa hundar har mer sjukdomar än andra) vad ska jag göra med hunden? Det finns hur mycket som helst man bör tänka igenom, passar den här valpen mig och min familj, varför gör den det? Finns det andra raser som passar mig bättre?
Håller med det som många andra skrivit här, bästa är nog att hålla sig inom sama ras-kategori iaf,
collie och border-collie = vall och vallhund...ja då vet man att det blir en vallande hund
Shcäfer - Rottweiler blir en vakt/skydds-hund
Pointer och Springer-Spaniel = Ja du har en fågelhund
osv osv...
Men blandar du en border-collie, schäfer och springer-spaniel, ja då har du 3 starka karaktäristiska drag hos en och samma hund...det kan ju bli bra..men det kan ju också bli helt kaos..
Frågan är ju om du vill riskera det, att inte veta vad du får för hund när det är vuxen..Har man småbarn är det kanske inte så klokt att blanda så hejvilt...
Har själv en hund med 3 vakt-raser i sig... och det blev som väntat en väldigt vaktig hund...men det visste jag ju, men hon vallar eller jagar inte också.. utan hon vaktar och det är ganska skönt att veta att det inte kommer komma en massa överasknings beteenden hos henne...
Hur har det gått?
Kan ärligt säga att jag har aldrig ägt en blandras kommer aldrig att äga en blandras för den delen heller.
Jag vill veta VAD jag eventuellt har att vänta mig utav mitt inköp av hund. Vilka sjukdomar kan dyka upp, vilka problem kan eventuellt komma, vilka beteenden. Vad jag kan vänta mig av kombinationen osv osv.
Det är absolut inte hunden i sig som jag har något emot, det finns säkert lika många friska blandisar som renrasiga. Men jag vill som sagt hellre vet vad jag kan vänta mig. Därför väljer jag att köpa min hund med tavla. För att det finns statestik, det finns släktträd och släkthistoria, det finns egneskaper som har gått och går i arv. Det är ju så som vi fått fram alla raser, genom att avla efter egenskaper som attraherar oss.
Så när jag söker efter en ny hund, så söker jag på karakteristiska drag som jag vill ha, för det ändamål jag ska använda min hund till. Och då kan jag även se bakåt om det finns nått som lurar, ett drag, en knicksvans, dåliga höfter, hjärtfel. Ja vad som helst. Jag får alla för- och nackdelar på en gång och behöver inte få en överraskning sen. För mig är det viktigt
Men det är ju Du som ska trivas med ditt val av hund! Så jag önskar dig all lycka!!
Herregud stackars hund säger jag bara.
Galen blandning,
"Uppfödaren" borde få skallen röntgad för att det ska kunna utrönas om det finns ngt mellan öronen eller om det ät helt tomt. Hoppas den blir sittandes med hela valphögen så den inte gör om det.
Är emot gatukorsningar överlag. Hundar ska vara renrasiga!
Min spontana tanke och reaktion på TS frågeställning:
vissa människor borde låsas in och nyckeln slängas. (och då syftar jag inte på TS utan uppfödaren)
Att valparna blir söta tror jag absolut. Men söta är även kossorna i hagen.
För många raser, och för många OLIKA raser. Aktiva raser med olika styrkor och olika typ av aktitet blir sällan ett bra resultat. Jag förstår inte varför det verkar vara så populärt att korsa labbe och border. Dom två raserna har ju två väldigt olika sätt att vara aktiva på vilket oftast bara slutar med att det blir en jagande flängslänghund i slutändan. Inte alltid givetvis, men inte allt för sällan tycker jag.
Jag skulle undvika blandningar som har fler än 3 raser i sig. Och framförallt om det var aktiva raser med olika tycker av aktivitet.