• Enjoy life

Får förskolan anställa pälsallergiker och tvinga barnen och föräldrar att vara nyduschad osv?

På en kompis barns förskola har följande inträffat: En förälder jobbar i lagård. Hon byter kläder innan hon hämtar på förskolan, men duschar inte. Hon luktar möjligtvis lite grann - men inte speciellt och ingen har reagerat förr.

Nu har förskolan anställt en pälsallergiker.

OM det inte fungerar vid hämtning/lämning - vad händer? Kan förskolan kräva att hon först ska hem och duscha innnan hon hämtar?  Sånt tar tid, omvägar osv. Lidande blir ju barnet som måste vara avsevärt längre på förskolan.

• Svar på tråden Får förskolan anställa pälsallergiker och tvinga barnen och föräldrar att vara nyduschad osv?
  • Teskedsmamman

Låter ju osannolikt att det ska vara så. Det står ju att det är arbetstid + restid som barnen ska vara på dagis.... Det tar ju lätt minst en halvtimme extra beroende på hur långt man har till dagis, här hos oss har vissa 2 mil till dagis....

Din kompis ska ta och ringa rektorn på måndag.

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Veladis

Om förskolan ska anställa ny personal, får de inte diskriminera någon för att det har ett funktionshinder, däri ingår också allergi. Sen får man försökas lösa situationen.
    Jag kan inte tänka mig att det skulel vara ett jätteproblem om en mamma luktar lite ko när hon hämtar. De ska ju inte kramas direkt, hon och pedagogen. I värsta fall kan ju mamman hämta barnet utomhus

• MizzTez

Jag är en såndär jobbig pälsdjurs allergiker.. När jag gick skolan blev jag jättesjuk av en av mina lärare så han fick snällt byta kläder och vädra sina kläder innan han kunde ha lektion med oss. Min karl har fått duscha på jobbet innan han kom hem och tillslut bytte han jobb för det höll inte att jag blev sjuk av honom. Hade en dammsugare ett tag som jag blev rejält dålig av så vi köpte en allergivänlig dammsugare.. Min granne har hund och jag kan känna av den om de haft den i farstun. Gjorde misstaget att köpa en lägenhet som en tjej som red haft och jag har flyttat in i lägenheter som det bott katter i och fått flytta ut lika fort. Inte så jävla kul kan jag tala om!
    Hade någon kommit i närheten av mig som jobbat i en ladgård så hade jag antagligen tuppat av på fläcken av en astma attack, så jag tycker att en dusch och rena kläder inte är för mycket begärt.

• Esprie

På en fsk jag vik:a på så var en i personalen allergisk men där löste det så att föräldern som var ridskolelärare lämna barnet ute (personalen kom ut och tog imot barnet) och sedan när föräldern hämta kom de ut med barnet. fungerade bra för dem båda.

• Enjoy life
    MizzTez skrev 2011-02-18 19:31:40 följande:
    Jag är en såndär jobbig pälsdjurs allergiker.. När jag gick skolan blev jag jättesjuk av en av mina lärare så han fick snällt byta kläder och vädra sina kläder innan han kunde ha lektion med oss. Min karl har fått duscha på jobbet innan han kom hem och tillslut bytte han jobb för det höll inte att jag blev sjuk av honom. Hade en dammsugare ett tag som jag blev rejält dålig av så vi köpte en allergivänlig dammsugare.. Min granne har hund och jag kan känna av den om de haft den i farstun. Gjorde misstaget att köpa en lägenhet som en tjej som red haft och jag har flyttat in i lägenheter som det bott katter i och fått flytta ut lika fort. Inte så jävla kul kan jag tala om!
    Hade någon kommit i närheten av mig som jobbat i en ladgård så hade jag antagligen tuppat av på fläcken av en astma attack, så jag tycker att en dusch och rena kläder inte är för mycket begärt.
    Jag förstår dig, fy vad jobbigt. Men för den här mamman skulle det innebära att barnet skulle få va på dagis 2-3 timmar mer per vecka. Och det är ju oxå besvärligt. Men rimligast är väl som de andra säger att man får hitta ett smidigt sätt och lösa problemet. Personalen kan ju klä på barnet och möta mamman ute.
  • MizzTez
    Enjoy life skrev 2011-02-18 19:38:47 följande:
    Jag förstår dig, fy vad jobbigt. Men för den här mamman skulle det innebära att barnet skulle få va på dagis 2-3 timmar mer per vecka. Och det är ju oxå besvärligt. Men rimligast är väl som de andra säger att man får hitta ett smidigt sätt och lösa problemet. Personalen kan ju klä på barnet och möta mamman ute.
    Jo det går ju att möta ute, men 36 minuter extra varje dag är inte mycket att gnälla över tycker jag.
  • Enjoy life
    MizzTez skrev 2011-02-18 19:44:02 följande:
    Jo det går ju att möta ute, men 36 minuter extra varje dag är inte mycket att gnälla över tycker jag.
    Nja, vet i sjutton. Det gäller ett litet barn. Och det blir en del extra bilkörning. Men det ordnar sig säkert!
  • BymBym

Ofta är inte problemen så stora att de inte går att lösa.

Tycker alla att det är ok att lämna/hämta ute så är ju problemet borta.

• Dieselmom

Man kan lösa detta på olika sätt.
    1. Som ni tidigare sagt en annan personal möter mamman ute för att överlämna barnet.
    2. Den allergiske personalen lämnar avdelningen för den stund när det är dax för mamman att hämta barnet. Antingen "klarar" man sig de få minuterna utan denna personen eller så får en annan kollega snällt ställa upp och hoppa in på avdelningen de få minuterna.

Enligt mig ska inte mamman behöva köra hem om för att duscha, barnet ska absolut inte drabbas pga att ngn annan har en allergi, det är ju knappast barnets fel, samtidigt ska personen ifråga inte diskrimineras heller.

• MizzTez

Men hur gör de med barnet då? Barnet borde ju komma i kontakt med pälsdjurs-partiklar (heter det så?) iof, beror på hur allergisk man är åxå. Min dotter kan tex inte vara hos en kompis som rider för jag blir sjuk när hon sen kommer hem.. Även om hon inte varit med på stallet.
    Finns det flera avdelningar på det dagiset? Någon annan kanske hade kunnat byta plats med den allergiske..

Svar på tråden Får förskolan anställa pälsallergiker och tvinga barnen och föräldrar att vara nyduschad osv?