• Enjoy life

Får förskolan anställa pälsallergiker och tvinga barnen och föräldrar att vara nyduschad osv?

På en kompis barns förskola har följande inträffat: En förälder jobbar i lagård. Hon byter kläder innan hon hämtar på förskolan, men duschar inte. Hon luktar möjligtvis lite grann - men inte speciellt och ingen har reagerat förr.

Nu har förskolan anställt en pälsallergiker.

OM det inte fungerar vid hämtning/lämning - vad händer? Kan förskolan kräva att hon först ska hem och duscha innnan hon hämtar?  Sånt tar tid, omvägar osv. Lidande blir ju barnet som måste vara avsevärt längre på förskolan.

• Svar på tråden Får förskolan anställa pälsallergiker och tvinga barnen och föräldrar att vara nyduschad osv?
  • Bonanza
    En slät kopp skrev 2011-02-19 18:12:18 följande:
    I de fallen som jag träffat på så har vårdbidrag blivit alternativet alt en dagbarnvårdare som enbart haft det barnet.
    Ah! Det låter ju som en vettig - om än kanske lite tråkig för barnet - lösning.
  • Dr Mupp
    Bonanza skrev 2011-02-19 18:03:00 följande:
    Nu är det ju en enorm skillnad med tanke på att man inte måste bli förskollärare, men de allra flesta barn måste gå på förskola. Eller hur?

Men ändå: hur långt menar ni att alla andras ansvar går? Är det sunt att vår förskola till exempel skulle behöva ändra hela sin profil och sälja/avliva kaninerna och hönorna som finns på gården, samt kräva att alla barn duschar på morgonen innan de kommer till förskolan - för att det finns ETT hyperallergiskt barn? Eller är det barnet föräldrars ansvar att bosätta sig någonstans där det finns allergiförskola?
    Som förälder till mulitallergiska barn så gör jag ju så gott det går. Vi går inte på ponnyförskolan eftersom barnen är allergiska. Tyvärr finns inte allergiförskola så vi måste ha barnen i den vanliga förskolan. När vår dotter gick på förksolan så skickades det hem lappar till de andra föräldrarna med informationen om att ett barn var allergiskt och att föräldrarna till det barnet skulle uppskatta om de andra barnen inte gosade med sina husdjur precis innan de skulle till förskolan för att minimera mängden epiterlier som barnet kunde reagera emot. Ingen svårt eller omöjligt önskemål. Ändå kom det klagomål om att de behövde anpassa sig och att det allergiska barnet kunde gå på allergiförskola om det inte passade.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Bonanza
    Dr Mupp skrev 2011-02-19 18:27:33 följande:
    Som förälder till mulitallergiska barn så gör jag ju så gott det går. Vi går inte på ponnyförskolan eftersom barnen är allergiska. Tyvärr finns inte allergiförskola så vi måste ha barnen i den vanliga förskolan. När vår dotter gick på förksolan så skickades det hem lappar till de andra föräldrarna med informationen om att ett barn var allergiskt och att föräldrarna till det barnet skulle uppskatta om de andra barnen inte gosade med sina husdjur precis innan de skulle till förskolan för att minimera mängden epiterlier som barnet kunde reagera emot. Ingen svårt eller omöjligt önskemål. Ändå kom det klagomål om att de behövde anpassa sig och att det allergiska barnet kunde gå på allergiförskola om det inte passade.
    Men jag tänker som så att mina barn ju sover med sina husdjur. Det måste ju sitta massor av allergener (?) på dem även om de byter om från pyjamas och låter bli att krama djuren innan de kommer till förskolan? Eller som dotterns kompis som bor på en bondgård med 400 kor, jag har svårt att se att det inte "följer med" lite till förskolan?
  • Dr Mupp
    Bonanza skrev 2011-02-19 18:29:17 följande:
    Men jag tänker som så att mina barn ju sover med sina husdjur. Det måste ju sitta massor av allergener (?) på dem även om de byter om från pyjamas och låter bli att krama djuren innan de kommer till förskolan? Eller som dotterns kompis som bor på en bondgård med 400 kor, jag har svårt att se att det inte "följer med" lite till förskolan?
    Lite följer det med men om man tänker på att ta rena kläder och sen inte vara i ladugården eller gosa med djuren när de fått på sig kläderna så minskar det en hel del. 
  • Päron1986
    MizzTez skrev 2011-02-18 19:31:40 följande:
    Jag är en såndär jobbig pälsdjurs allergiker.. När jag gick skolan blev jag jättesjuk av en av mina lärare så han fick snällt byta kläder och vädra sina kläder innan han kunde ha lektion med oss. Min karl har fått duscha på jobbet innan han kom hem och tillslut bytte han jobb för det höll inte att jag blev sjuk av honom. Hade en dammsugare ett tag som jag blev rejält dålig av så vi köpte en allergivänlig dammsugare.. Min granne har hund och jag kan känna av den om de haft den i farstun. Gjorde misstaget att köpa en lägenhet som en tjej som red haft och jag har flyttat in i lägenheter som det bott katter i och fått flytta ut lika fort. Inte så jävla kul kan jag tala om!
    Hade någon kommit i närheten av mig som jobbat i en ladgård så hade jag antagligen tuppat av på fläcken av en astma attack, så jag tycker att en dusch och rena kläder inte är för mycket begärt.
    Men undersöker du inte vilka och vad som varit i lägenheten innan du köper/flyttar in där om du är så allergisk? Det är ju faktiskt upp till dig i första hand att ta reda på sånt. Inget elakt menat. Jag brukar "rolla" mina kläder innan jag går hemifrån pga jag har hund om jag ska till skolan, jobbet eller åka buss osv. men det skulle tex inte hjälpt dig så mycket om det krävs att man duschar å vädrar kläderna först..
  • BymBym

Fast en allergiavdelning behöver ju inte bara bestå av allergiska barn.

Där kan barn gå som inte har djur i sin närhet. Mina barn hade kunnat gå på en sån.

• Hickupp
    MizzTez skrev 2011-02-18 19:44:02 följande:
    Jo det går ju att möta ute, men 36 minuter extra varje dag är inte mycket att gnälla över tycker jag.
    Jo!
  • Maeva

Är man så allergisk tycker jag inte att man kan ha ett jobb där man träffar så mycket människor som en lärare/förskollärare gör.

• Winglur
    Enjoy life skrev 2011-02-19 17:35:48 följande:
    Men då kanske man inte ska jobba som förskollärare?
     Jag har massor av brister och skulle inte kunna jobba som brandman då jag är höjdrädd. Eller som sotare av samma anledning...
    Men vänta, menar du att om man är allergisk så bör man inte arbeta på förskola?
    Det finns väl inga pälsdjur på en förskola?! 
  • Enjoy life
    Winglur skrev 2011-02-19 23:42:02 följande:
    Nej, men väldigt många barn har katt eller hund hemma och hår kommer alltid att följa med. Och som förskollärare har du mycket kroppskontakt med barnen. Så är man väldigt allergisk kanske man antingen ska jobba på en allergiförskola eller välja annat yrke.
  • Ess
    Winglur skrev 2011-02-19 23:42:02 följande:
    Nej det finns det inte, men man bör klara att träffa personer som har djur hemma. Min man är också allergiker, men han klarar av att träffa folk som har djur bara han slipper själva djuret.
  • Ess

Är man superallergisk och verkligen känner att förskollärare eller barnskötare är ens största dröm så finns det uteavdelningar man kan jobba på.
    Man får välja jobb efter ens fysiska förutsättningar. Har man en kass rygg så är inte lokalvårdare eller byggjobbare förstahandsvalet.

• Linda1976
    BymBym skrev 2011-02-19 19:18:31 följande:
    Fast en allergiavdelning behöver ju inte bara bestå av allergiska barn.

Där kan barn gå som inte har djur i sin närhet. Mina barn hade kunnat gå på en sån.
    Men då måste man använda helt parfymfritt osv... Det handlar ju inte bara om djur.....
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Lindreas
    Ess skrev 2011-02-20 08:56:35 följande:
    Är man superallergisk och verkligen känner att förskollärare eller barnskötare är ens största dröm så finns det uteavdelningar man kan jobba på.
    Man får välja jobb efter ens fysiska förutsättningar. Har man en kass rygg så är inte lokalvårdare eller byggjobbare förstahandsvalet.
    Det håller jag faktiskt med om. Om jag är mörkrädd så kanske det är dumt att söka jobb som nattarbetande väktare till exempel...
  • amalie79
    Bonanza skrev 2011-02-19 18:03:00 följande:
    Nu är det ju en enorm skillnad med tanke på att man inte måste bli förskollärare, men de allra flesta barn måste gå på förskola. Eller hur?

Men ändå: hur långt menar ni att alla andras ansvar går? Är det sunt att vår förskola till exempel skulle behöva ändra hela sin profil och sälja/avliva kaninerna och hönorna som finns på gården, samt kräva att alla barn duschar på morgonen innan de kommer till förskolan - för att det finns ETT hyperallergiskt barn? Eller är det barnet föräldrars ansvar att bosätta sig någonstans där det finns allergiförskola?
    Nej, det är inte sunt.
  • Villimey

Jag undrar vad en allergiläkare skulle säga om symtomen, dem flesta pälsdjursallergiker lever ju ändå normalt. Eftersom det är populärt att ha pälsdjur så finns det ju inga arbetsplatser där man garanterat aldrig kommer att träffa på någon som har något pälsdjur.

• mammaskasper

Det finns ju folk som har pälsdjur precis överallt. Om du jobbar i kassan på Ica kommer du i kontakt med folk som har pälsdjur hemma, om du jobbar som taxichaför också, det finns ju överallt! Det finns nånting som heter allergimedicin? :)

18år och mamma till Kasper 100922 <3
  • Tygtiiger
    jravnestam skrev 2011-02-20 13:13:57 följande:

Det finns ju folk som har pälsdjur precis överallt. Om du jobbar i kassan på Ica kommer du i kontakt med folk som har pälsdjur hemma, om du jobbar som taxichaför också, det finns ju överallt! Det finns nånting som heter allergimedicin? :)

Problemet är att om man är tillräckligt allergis mår man skit om man utsätts för allergener varje dag även om man äter allergimedicin. Jag kan äta aerius varje dag och träffa hundar utan att få tydliga symptom, men jag blir trött, andfådd, lättare sjuk och allmänt sänkt. Så det är inte så enkelt som att man kan medicinera bort symptom och allt är frid och fröjd (då hade jag haft fyra hundar här hemma).
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Dr Mupp
    jravnestam skrev 2011-02-20 13:13:57 följande:

Och du tror att den medicinen tar bort alla symtom? Ddet fungerar inte så. Hade det fungerat så hade ju dottern kunnat fortsätta med sin älskade ridning. Men nope, inte ens dubbel medicinerning tar bort alla symtom.
  • BymBym
    Linda1976 skrev 2011-02-20 09:35:23 följande:
    Men då måste man använda helt parfymfritt osv... Det handlar ju inte bara om djur.....
    Men det är det många som gör.
    Vet en del allergiavdelningar som funkar så. Där är de flesta barnen allergiska men inte alla. Men nästan inget barn har djur i sin närhet och har de det (om de har någon matallergi) så har de en "sluss" för de barnen så de kan byta till djurfria kläder innan de går in.

Funkar jättebra.
Svar på tråden Får förskolan anställa pälsallergiker och tvinga barnen och föräldrar att vara nyduschad osv?