• M  och  M

Hur hinner ni göra något hemma ni med barn som börjat krypa & gå?

Min dotter är 10 månader och kryper för fullt och ställer sig upp överallt. Vi har barnsäkrat hemmet men vissa saker går ju tyvärr inte att ta bort (eller går gör det väl, men känns inte som om vi vill ha ett helt kalt hem) Så hon kryper till hundkorgar, hundmat, gardiner, spegel, bokhylla, modem etc. Är man man på toaletten och hon följer med så är det ju mycket spännande att kolla och dra i. Är vi hemma en hel dag så hinner jag inte mycket om hon är på golvet.

Börjar jag med något blir det avbrutet varannan minut för att jag måste ta bort henne ifrån någon grej. Och jag vill inte ha henne i en stol så mycket heller bara för att jag ska göra saker, det tycker hon ju inte är så kul liksom...

Sen sover hon inte oftast mer än en timme åt gången två ggr per dag och då vill man ju gärna bara sätta sig ner och samla kraft själv också. Man är ju rätt trött då man varit uppe sen kl.05.00. 

Förstå mig rätt jag har inga problem med detta, men man känner sig ju lite "dålig" när man inte hinner med några hemmasysslor än fast man "bara varit hemma" hela dagen.

Hur gör ni andra för att hinna städa undan i köket, ta hand om tvätt, fixa i ordning er själva, nu när barnen börjat bli så rörliga?

• Svar på tråden Hur hinner ni göra något hemma ni med barn som börjat krypa & gå?
  • LitenMy

Jag har inget framme som jag är rädd om! ALLT är borta...det som finns framme nu tåls att åka i golvet. Men hon har sina hyllor med leksaker som hon pillar med   Mig är hon alltid med, toan, som tvättstugan och hon älskar springa efter damsugan!

• lövet2

Tar bort och stänger för. Vi har ganska stort kök med hall och dörrar till alla anslutande rum. Med ett småbarn i huset, så har jag dörrarna stängda på dagtid och köket rensat på onödiga förbjudna saker. Redan med andra barnet bytte vi ut de hängande gardinerna mot gardinkappor (eftersom ungen bokstavligen klättrade i gardinerna). Helfigursspegeln byttes mot en mindre som barnen inte når förrän de är kanske 3 år. Grind till trappan, spisen säkrad, kattmaten på en bricka som sattes upp på köksbänken när katten inte åt ...
    Vi rensar alltså så att barnet i princip kan leka fritt utan att det gör något. Naturligtvis måste jag ha uppsikt ändå, men jag behöver inte springa bakom!

• La Lola

Hedda fick utforska det mesta som inte kunde vara farligt o göra henne illa...
    Sånt tog vi ju bort.

Sen att hon plockade fram saker o man fick städa...ja skitsamma...hon var ju nöjd iaf.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Novaliesmamma

Jag använde babybjörnen tills min dotter var cirka 12 månader. Det va INTE roligt för ryggen men jag fick iaf någonting gjort och min dotter tyckte att det var såå roligt att få hänga på! :)

• Pia och Elna

Jag tycker faktiskt det går jättebra med en liten krypare som är mer vild än tam. Först har jag tagit bort allt som är farligt eller som jag inte vill ska gå sönder i hennes höjd. I bokhyllans bottenhyllor sitter numera gosedjur eller korgar med saker hon kan pilla med och vaser på golvet m.m. är ett minne blott. Modemet är monterat på en hylla på väggen och alla sladdar är fastspikade i listerna. Jag tycket däremot inte att det behöver bli kalt för det. Jag har satt upp lite tavelhyllor för levande ljus på väggarna på vissa ställen där jag innan hade större lyktor på golvet. Man får dekorera på höjden

Sen är dottern med överallt och tycker bara det är spännande när jag är i tvättstugan och hon är med där eller om jag drar fram dammsugaren så hon har något att jaga. I köket har hon ett eget skåp med slevar, buttor m.m. som nog är favoritleksakerna. Så länge jag kutar runt så är hon nöjd det är när jag är trött och vill sitta ner som det är jobbigt för då är hon inte nöjd om jag inte ger henne all uppmärksamhet.

Säkra upp hemmet så barnet kan röja runt är mitt bästa tips och ha saker barnet kan leka med i de rummen du brukar vilja vara. Det kan vara lite udda strumpor i tvättstugan, buttor i köket eller likande.

• Villimey

Minskade kraven på hur rent jag skulle ha hemma och vad jag skulle hinnan innan min man kom hem. Man är ju faktiskt föräldraledig för att vara med  sitt barn och inte för att städa och laga mat.

• Alexi

Jag tyckte faktiskt det blev lättare när min dotter började krypa för då var hon så nöjd att utforska på egen hand. Men vi barnsäkrade ordentligt så att hon kunde utforska allt hon ville. Sen så har vi ett stort vardagsrum där vi är mycket. Då skaffade vi en grind mellan kök och vardagsrum så om man var i vardagsrummet kunde jag stänga in oss och alltså ha uppsikt över henne hela tiden. (däremot kunde jag inte stänga in henne i vardagsrummet och själv vara i köket, då blev hon arg)

Duscha gick knappt en period i den åldern för hon blev plötsligt jätterädd för duschen så jag kunde inte ha henne i badrummet då. Så då fick jag duscha på kvällarna istället. Sminka sig och sånt kunde jag göra med henne på golvet dock. Tvätt är ju bara slänga in en maskin då och då så det har aldrig varit något problem.

• Miss Cee

Jag förstår hur du känner. Man har gärna en föreställning om att man inte "vill" ta bort allt. Men det är bara att inse efter hand att det bara är sig själv man driver till vansinne med den inställningen.

Så mitt råd är helt enkelt att röja och barnsäkra MER, så att du KAN släppa henne på golvet utan att vara på helspänn.

Gardiner byter man till korta kappor.
    Hund/kattmat ställer man där barnet inte kommer åt det. Skaffa en grind och ställ framför helt enkelt.
    Vår bokhylla är inslagen i kompostgaller som är fastsatta med spännband... Visst det är inte vackert, men jag vill inte ha böckerna sönderrivna.
    Glasdörrar på vitrinskåpet har vi satt för med kartong, eftersom han slog på glaset hela tiden.
    Sladdar och liknande får man montera fast, köpa sladdrör och sätta i skåp etc.

Vi har barnsäkrat vardagsrum, hall och kök (och till viss del badrummet) till förbannelse, just för att vi ska kunna släppa sonen där utan punktmarkering. Övriga rum stänger vi dörren till och där får han helt enkelt inte vistas. På så sätt kan vi röja diskbänk och liknande utan att vakta barn. Dessutom älskar sonen dammsugaren och tycker att det är jättekul att leka med den.

Jag hade samma inställning som du till att börja med, men gör dig själv en tjänst och minimera sakerna du måste rädda. Det är inte lönt att säga till/skrika/säga nej till en 1-åring. Det enda som händer är att bebisen skrattar och tycker att det är kul och man själv blir galen och slutkörd.

• RosaNapp

Jag tar bort/stänger/flyttar på det som är direkt farligt eller som jag är rädd om. Sen får barnen utforska vilt. Vissa saker får vara kvar bara för att barnen SKA få vara med i det jag gör.

Sen är det bara för dom att roa sig vilt. Bärsele/sjal när jag behöver dammsuga och mini inte riktigt går med på det (trött på kvällen exempelvis), men man lär sig prioritera vad som behöver göras först och vad som kan vänta samt att man kan påbörja vad som blivit avslutat en gång.

En krypande unge kan tycka det är jättekul att få en liten tröja över huvudet när man plockar kläder Behöver man gå ut från rummet så dyker man tillbaka några gånger och leker tittut. Går man iväg så lockar man på barnet, kan ha lite lek med att det ska hinna ifatt.

Man kommer på sina knep.

Och ffa håll inte på att tjata om nej och inte. Visa vad som är ok och avled, mycket mer effektivt. Och var beredd på att det krävs många gånger att man visar rätt.

Svar på tråden Hur hinner ni göra något hemma ni med barn som börjat krypa & gå?