• Pickeli

Eksem/torr hud. Vilken salva är bäst?

Hej,

sonen är 2 år och har extremt torr hud och atopiskt eksem på vissa ställen. Behöver hjälp med en bra salva för jag tror jag testat ALLT! Det blir ju värre när det är så här kallt ute, då får vi behandla med hydrokortison också och det är väl egetligen det enda som är bra. Men jag behöver en bra mjukgörande att underhålla med också!

Fenuril, miniderm, decubal, apotekets egna salvor, propyless, locobase. Tycker inte att någon av dem är speciellt bra.

Vad använder ni? Erfarenheter, tips?

Gärna snabba svar då jag ska på apoteket under dagen.

Google it!
  • Svar på tråden Eksem/torr hud. Vilken salva är bäst?
  • Nattviolen

Olivbodybuttret luktar inte särskilt mycket. Nu är dottern 5 och vägrar annat än JOGRDGUBB och HALLON, luktar som en hel godisaffär.....

• Pickeli
    MiranK skrev 2011-02-19 09:44:25 följande:
    Min dotter har atopiskt eksem som blir sämre framförallt på vintern. Just nu använder vi miniderm + en starkare kortisonsalva som vi fått via barnklinik. Försök att smörja med mjukgörande flera gånger per dag, jobbigt jag vet, men det är värt det i längden. Vi har också provat olja t ex Estelle & Child, Weleda m m men inget annat än kortison + miniderm hjälper på vintern. När sommaren kommer behöver vi inte smörja alls!
    Lycka till!
    ja alltså miniderm är väl det som har fungerat bäst av de sämsta om jag säger så :) Jag smörjer så ofta jag kan och märker tydlig skillnad på när det är helg och när han går på dagis (där de inte kan smörja hela dagarna)

Har ni hört talas om/provat att bada barnen med badsalt? Har läst någonstans att det ska vara bra för eksembarn, men jag har inte vågat prova faktiskt.
    Google it!
  • MiranK

Glömde tillägga, tyvärr hjälper inte bara kortison eller mjukgörande, båda måste användas. Mjukgörande kan man använda flera gånger men kortison bara en gång per dag. På kvällen brukar jag "blanda" kortison+mjukgörande" så att jag bara behöver smörja en gång. Om din son inte gillar att bli smord, vilket min dotter inte gör, så brukar jag vänta tills hon sover djupt och eftersom hon gärna sover utan nattkläder är det lätt att smörja henne på hela kroppen!

• Pickeli
    Nattviolen skrev 2011-02-19 09:45:46 följande:
    Olivbodybuttret luktar inte särskilt mycket. Nu är dottern 5 och vägrar annat än JOGRDGUBB och HALLON, luktar som en hel godisaffär.....
    haha! Papayan är min favorit!

Nu ska jag åka på apoteket och se vad jag kan hitta! tack för era tips!
    Google it!
  • LinnaLi

A-creme har jag bara provat på mig själv, men den var ok, men inte mer. =)

...för evigt, för alltid...
  • bäbis

Min son vid den åldern hade exakt samma problem. Bvc sa köp den salvan och sedan den och den...tyvärr inget hjälpte så jag köpte vaselin intensive care på Ica och smorde på 2 gånger och det försvann efter 2 gånger och nu är han 6år och det har inte kommit tillbaka

• Pickeli
    MiranK skrev 2011-02-19 09:47:59 följande:

Glömde tillägga, tyvärr hjälper inte bara kortison eller mjukgörande, båda måste användas. Mjukgörande kan man använda flera gånger men kortison bara en gång per dag. På kvällen brukar jag "blanda" kortison+mjukgörande" så att jag bara behöver smörja en gång. Om din son inte gillar att bli smord, vilket min dotter inte gör, så brukar jag vänta tills hon sover djupt och eftersom hon gärna sover utan nattkläder är det lätt att smörja henne på hela kroppen!

Vi kör också så, behandlar 1-2 veckor tills eksemet är borta varje kväll och ibland morgon med kortison och smörjer. De värsta eksemen går ju faktiskt bort när man är ihärdig och "duktig" på att smörja. Men det är ju mer förebyggande vård man behöver så det inte kommer nya!
    Google it!
  • Londoner

Som extrem eksemtorris sen bebistiden har jag ocksa testat allt, och jag tror att man maste prova sig fram helt enkelt. Jag har svart for Apotekets egna, forutom Canoderm som ar okej.

Men den som jag tycker ar allra bast ar faktiskt "Vaseline Intensive Rescue Lotion, for very dry skin". Det ar en vit flaska med bla text som ar lagom fet, gar in snabbt och ar het oparfymerad. Finns pa tex Ica, Coop, Ahlens, Kicks, bland hudkramerna. Kostar typ 30-40 kr, bast.  

• Eisa

När min son hade eksem pga torr hud så hjälpte Mildison jättebra och sedan behövde jag bara underhålla ett tag med vilken mjukgörande kräm som helst. Hade då Locobase.

• Londoner
    LinnaLi skrev 2011-02-19 09:50:00 följande:
    A-creme har jag bara provat på mig själv, men den var ok, men inte mer. =)
    Jag tycker att den kliar :/
Svar på tråden Eksem/torr hud. Vilken salva är bäst?