• rasajj

**Den stora feta LCHF-tråden**

Egensinnig skrev 2011-02-19 19:03:27 följande:
    Jag bara tar o viker ihop den och äter den med nypan helt enkelt. Nu åt jag i bilen med tillgång till våtservetter. Äter jag inne på restaurangen ber jag om kniv o gaffel!
    Det kommer nog till Svenska mcdonalds ocksa, for sa gor de har(USA). Man far burgaren i en lada med bestick om man ber om den utan brod. Eftersom LCHF ar sapass populart i Sverige sa ser jag ingen anledning for McDonalds att inte bista sina kunder pa det sattet.
    I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • rasajj
    KaptenNemo skrev 2011-02-19 23:23:48 följande:
    Har tittat lite i länkarna. På receptsidan fanns det olika vegrecept med lök, broccoli, blomkål m.m. Är dessa grönsaker "fria" får man äta hur man vill av dom. Vilka grönsaker är det mycket kolhydrater i? Rotfrukter?
    Na, du kan inte ata hur mycket som helst av det. Det ar nog bra om du till en borjan mater/vager och for in pa nan san sida som haller koll pa mangden kolisar at dig. Jag anvander fitday.com men den ar ju pa engelska. Det sak val finnas nagra svenska sidor ocksa.

Rotfrukter ar generellt hogre i kolhydrater per 100g, men om man tex lagger lite lok i en ratt, eller nagra morotter i en gryta eller mosar nan rova med blomkalen sa blir det ju inte sa mycket i just den portion man ater sedan. Men det ar ju just dar man maste lara sig att rakna. Dert ar valdigt latt att fa for mycket kolhydrater for att man ater mer gronsaker an proteinet. Just i borjan for man ar sa inne i tanket att gronsakerna ar nyttigast.

Rent generellt sa ar ju 'regeln' att man ska ata gronsaker som vuxit ovan jord, men betank da att paprika och tomat faktiskt ar frukter, och ganska hoga i kolhydrater de ocksa..
  • rasajj
    Linda1976 skrev 2011-02-19 23:47:59 följande:
    Här är en bra tabell www.lchf-kost.se/kolhydrattabell.aspx Tomat har inte så himla högt, såvida man inte är jättestrikt förstås. Då är det värre med morot

Tomat kan nog slinka ner mer om man anvander tex tomatpure eller liknande. Och da okar ju aven kolhydratmangden.

Jamfor tex med en halv morot skivad i en sallad/soppa/gryta blir lagre kolhydratinnehall an en halv stor tomat. For tomaten vager mer.

Just darfor kommer hushallsvagen bra till pass. Att stirra sig blind pa <5g/100g livsmedel hjalper inte om man ater flera hundra gram av det livsmedlet sedan.. Bara en tanke.
  • rasajj

Jag ar jattenyfiken pa de dar pofibrerna men de verkar itne finnas i USA alls. Sa det blir att vara utan. kanske kan jag overtala min pappa att ta med i host nar han kommer pa besok.. Hm..

• rasajj
    Andrea85 skrev 2011-02-23 12:48:47 följande:
    hej! hållt på med LCHF nu i cirka två, kanske tre veckor. Trivs som attan med det, men måste fråga en sak, har hört från jättemånga att man får sån ordning på magen, bajsar bra, inge gaser.
    (varning för äckel)
    Men för mig är det precis tvärtom. Fiser som fan, är vissa dagar på gränsen till förstoppad och vissa dagar typ diareelös. Fes mitt på stan och fick kuta hem för det kom mer än luft (skäms hjäl)
    går numera under namnet bajsarn här hemma.
    Blir vissa keffa i magen eller gör jag något fel?
    Det kan ta lite tid for magen att stalla om sig. Min mage har kranglat i manga ar och trots tva strikta manader pa LC sa har jag anda dagar nar den har sig. men det ar sa mycket battre nu. Sa hall ut, det blir battre. Mycket battre.
  • rasajj
    Asereht skrev 2011-03-01 12:58:54 följande:
    Nej jag har inte kollat in klippen, jag har bara läst om det och det räckte så bra så. *rys*
    Har ni sett hur man gor rapsolja?? Inte sa mysigt det heller..
  • rasajj
    Underbara ungar skrev 2011-03-05 15:39:08 följande:
    Mina pones va liksom svampiga, inget motstånd alls o så smaken av kesella slog igenom massor. 
    Det va inte gott...

Ska prova sesambröd också, sen ger jag upp brödet...  
    Innan du ger upp brodet, jag bakade mumsiga 'bagels' pa kokosmjol.

www.sugarfreelowcarbrecipes.com/

Jag gjorde mina i muffinformar sa det blev 12 istallet for 6 st. Och sa gjorde jag kanelsmak istallet for vitlokspulver. Men det ar ju en smakfraga.

Bagels serveras traditionellt med philadelphiaost pa och det blev valdigt gott!! Tanker att smeten nog blir en bra pizzabotten ocksa, med pizzakryddor i istallet da.
  • rasajj
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-06 22:57:33 följande:
    Spelar de någon roll om man ligger på 10g eller 5g, Alltså att jag t.ex. äter 5g kolhydrater på måndag och 10g på tisdag?

Ursäkta mina dumma frågor men vill inte göra fel, har ätit konstigt sen i januari och har tränat stenhårt men ändå är magen kvar, därför beslöt jag mig för lchf (och för att ja har diagnosen ibs) men jag vill liksom inte få mer hull på magen utan vill slippa känna mig uppblåst.=)
    Ett tips ar ju att fundera pa om det foreligger nagra allergier?

for mig gjorde det det. Jag undviker darfor allt gluten och all mjolk, jag vet att jag kan ata behandlad mjolk sasom gradde i mat eller ost. Men ren mjolk kan jag inte dricka och inte heller okokt gradde. Da blir jag svullen och far magkramper direkt.

Aven om kolhydratintaget ar lagt. Jag ligger generellt pa ca 30g kolhydrater om dagen, och intaget ar ju individuellt, men for mig ar det ANNU viktigare att ta bort gluten an det var att ta bort kolhydrater. Sa darfor kan jag tex inte ata finncrisp nan dag, men jag kan ata morotter. Bara som exempel.

Visar det sig att det ar nan allergi/intollerans sa tank ocksa da pa att mjolkallergiker lattare utvecklar sojaallergi sa det ar en bra ide att undvika sojan ocksa..
  • rasajj
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-06 23:15:40 följande:
    jag har gjort tester på sjukhuset flera gånger och ingen allergi syns, vet iaf att jag mår bättre av laktosfritt då jag jämt fick ont i magen när jag drack vanlig mjölk(hört att många med ibs är känsliga mot laktos) därför kör jag på laktosfri grädde t.ex. Äter enbart typ cremefresh, ost, smör och grädde när de gäller mejeri, annars är de diverse kött och grönsaker samt pannkakor som är på menyn och de är ju inge som är proppat med gluten eller mejeri
    Om kottet kommer fran djur som atit soja eller spannmal sa kan allergenerna finnas kvar i kottet.

Och just glutenallergi ar jattesvart att faststalla genom tester, om inte sjukdomen gatt valdigt langt. Vet fran erfarenhet av min syster. Hon fick som liten endast ata kalvkott, potatis och ris medan de forsokte fa bort allergenerna ur kroppen. Kalvkott da kalven inte hunnit ata spannmal innan den slaktas.

Nu behover ju inte du vara allergisk, men om det finns risk sa kanske det ar vart att testa att utesluta?

www.lagerhorn.com/pdf/uc_bok_annika_lagerhorn.pdf  Har finns lite mer info ang. allergier och de symptom de kan utlosa.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**