• rasajj

**Den stora feta LCHF-tråden**

P3E skrev 2011-03-07 16:18:18 följande:
    Nu ska jag åka och lämna blod för första gången. Är det nån av er som är blodgivare? Har de isf kommenterat dieten nån gång? 
    Jag lamnar inte helblod men blodplasma och min plasma ar sallan sa fin som nar jag ater strikt. Jag har aldrig berattat for dem vad jag ater, jag anser att salange plasman ar fin sa racker det. Deras rad ar ju att ata kolhydrater och dra ner pa fettet, men jag vet battre. Anser jag da..
  • rasajj
    FiaFunderar skrev 2011-03-08 17:48:04 följande:
    Någon som testat att göra vitkål- och blomkålsmos? Tänkte prova att mixa ihop det med lite smör och grädde och se vad det smakar Skrattande
    Blomkalsmos gor vi ofta. Jag har i lite muskot, peppar och salt i smeten och sa gradde och smor. Mumsigt varre. Se bara till att inte ha i for mycket gradde, for da blir det sa rinnigt. Blomkalen ska helst vara lite overkokt sa den ar lattare att mixa. Tycker jag da..

Blir ocksa gott att gratinera moset under lite ost i ugn tills osten smalt och fatt lite farg.
  • rasajj
    Linda1976 skrev 2011-03-28 22:21:20 följande:
    GUUUUD jag vill beställa allt. Runt 2 gram kolhydrater i EN ENDA BAR är ju typ ingenting, och guuuuud så praktiskt att ha med sig...

JAg har sett barerna på Maxi men inte ens tittat på dem. Bara trott att det var ungefär som Nutrilett bars som har typ 15-25 gram/bar.... 
    De har barerna och shakerna fran Atkins, for det forsta sa ar de fulla av soja i alla dess former sedan ar det ocksa sockeralkoholer. bara sa ni vet.

Nodfall, och endast nodfall anvander jag dem sjalv. De lockar mig inte alls, men kanske ar det for att jag har latt tillgang i nastan vilken affar som helst.

Maste jag, sa ar Atkins mjolkchoklad shake drickbar om den ar ordentligt nedkyld. Den ska vara iskall verkligen. Annars ar den uberacklig. Och aven i iskall version sa maste jag dricka den fort sa att jag blir av med den.

Lagg pengarna pa riktig mat istallet!! Det ar mitt rad!

Tipsar om den har bloggen, jag testade hennes jordnotssmorbrod idag. Sa gott, smakar lite grann som limpa.

247lowcarbdiner.blogspot.com/
  • rasajj
    Riskiflickan skrev 2011-03-29 09:32:46 följande:
    Jucea: gi LCHF å Atkins är inte samma, ens i sin strikta form, du får nog läsa på lite mer innan du kommer med sådana uttalanden :)
    Pa vilket satt anser du att det ar stor skillnad? Har i USA sa kallas val allt under samlingsnamnet: Low Carb, vilket automatiskt blir High Fat om man inte valjer lightprodukter, men da okar ju kolhydraterna i gengald.

Annars sa ar det val istort sett namnet, forfattaren av forsta boken och utformandet som skiljer. men jag sjalv tex. tillskriver mig inte till varken Atkins eller LCHF. Jag ater helt enkelt LOW CARB. Jag raknar kolhydrater och tar till mig inspiration och kunskap fran alla palitliga kallor.

Dessutom, sedan nyar sa ater jag glutenfritt och i den man jag kan sa undviker jag soja.

Men forklara garna varfor du anser att det ar sa stora skillnader.

Jag haller med om att Atkins foretaget har tagit ett steg i fel riktning, men de vill ju tjana pengar-det ar ett foretag. DR. Atkins orginaldiet och LCHF har enorma likheter, mycket fler likheter an skillnader. Men aven om jag inte haller med om Atkinsforetagets affarside idag sa hamtar jag anda information fran Atkinsboken, aven den nyaste.

Som privatperson sa har jag mojlighet att plocka fran den dietplan och den kunskapskalla jag vill utan att bry mig om att de ar konkurenter i pengavarlden.

For egentligen sa ar SSS, Kostdoktorn och Dahlquist ocksa konkurenter i lilla Sverige och Kostdoktorn visade dessutom ganska tydligt i sin bok att han hellre kallar det lagkolhydratkost an laser in sig pa LCHF namnet.
  • rasajj
    jeng skrev 2011-03-29 14:27:11 följande:
    Saargr,
    Det var så jag menade med. Och jag personligen uppskattar ju att det finns en Atkins-shake för mig att köpa när jag behöver det. Men man ska ju inte blanda ihop Atkins shake-diet med ren Atkins heller tycker jag. Det står i nya Atkinsboken att man får lov att byta ut max 2 av sina 3(+2) måltider per dag mot Atkins-produkter, men det står absolut ingentstans att man SKA eller BÖR, utan det står snarare så som jag själv tycker att det är helt ok att ta till när det behövs!

Som alltid så är det väl sunt förnuft som gäller, att inte bara tro att man kan äta hur mycket sött som helst såvida det står sockeraljohol eller sötningsmedel på istället för socker. och självklart är väl en fräsh sallad med kött i grunden bättre mat än något som kommer på tetrapack med 12 månaders hållbarhet i rumstemp
    Ja, som sagt. I nodfall kan jag ocksa trycka i mig en atkins shake. men barerna ar bara for ackliga!! Men jag tror att det ar lite falsk marknadsforing, lite som dreamfields pasta. Det later sa bra att man ska fa nagot som ALLA ANDRA ater och anda inte fa i sig kolhydrater.. Sa darfor ar det absoluta nodfall som det blir for mig. det ar val lite lattare for mig, jag kan springa in pa narmaste affar och kopa medan i Sverige maste man tydligen bestalla over natet?

Iallafall, jag tror att det kan bli knepigt om man brakar om VILKEN low carb diet man foljer ocksa.. Det ar Low Carb helt enkelt. Iallafall for mig.

Man far anvanda lite av det dar sunda fornuftet man antas ha, ibland..
  • rasajj
    Riskiflickan skrev 2011-03-29 09:32:46 följande:
    Jucea: gi LCHF å Atkins är inte samma, ens i sin strikta form, du får nog läsa på lite mer innan du kommer med sådana uttalanden :)
    Nar du i det har inlagget pastar att de olika varianterna inte ens ar samma och sedan hanvisar till google nar jag fragar pa vilket satt, sa antar jag att du sjalv inte ar sa insatt.
  • rasajj
    Linda1976 skrev 2011-03-29 17:13:19 följande:
    Nu måste jag faktiskt komma med en lille lille pekpinne. LCHF går inte ut på att gå ner i vikt - det är däremot en viktnormaliserande diet, och det finns de i tråden som äter det för att gå upp, eller för att helt enkelt må lite bättre
    jag tycker Gary Taubes skrev bra om det:

A restricted-carbohydrate diet doesn’t make you lose weight; it corrects your weight.

A restricted-carbohydrate diet doesn’t make you lose water weight; it corrects your water weight.

A restricted-carbohydrate diet doesn’t improve serum lipids; it corrects serum lipids.
    ...
    A restricted-carbohydrate diet doesn’t improve health; it corrects unhealthiness.

: Gary Taubes.
  • rasajj
    jeng skrev 2011-03-30 08:51:51 följande:
    Håller med dig där! Jag kan tycka att de som bara börjar äta lchf för att de tror det är en quick fix vad gäller kilona, har lixom missat nåt i grundidén! Självklart får man göra precis som man vill, men det här med att kolhydrater är dåligt, det gäller ju knappast bara överviktiga!
    Jag citerar gary taubes igen. jag tycker verkligen det han sa var sa bra men jag tror mitt forra inlagg forsvann i tjafset.

A restricted-carbohydrate diet doesn’t make you lose weight; it corrects your weight.

A restricted-carbohydrate diet doesn’t make you lose water weight; it corrects your water weight.

A restricted-carbohydrate diet doesn’t improve serum lipids; it corrects serum lipids.
    ...
    A restricted-carbohydrate diet doesn’t improve health; it corrects unhealthiness.

: Gary Taubes.
  • rasajj
    bubblan79 skrev 2011-03-30 09:23:13 följande:

andra dagen med lchf och börjar känna av  huvudvärken...idag tänkte jag att jag skulle ta mått på mig själv och skriva ner så man kan följa det lite..

och lchf kanske är en livsstil men faktum är ju att många nya är ju intresserade just pga av att dom vill gå ner i vikt (en del upp),.

jag ären av dom som har de som bantningskur då inget annat är accepterat inom IVF (provrörsbefruktning). jag får inte banta helt enkelt så lchf är enda sättet för mig att gå ner i vikt för jag går upp ca 15 kilo på varje behandling men jag går inte ner dom efteråt.. Nu sist när jag gjorde behandling och åt lchf samtidigt gick jag bara upp 5 kilo... fatta vilken skillnad.. sen hamnade jag i en personlig svacka när allt misslyckades och hamnade i kolhydrat träsket igen så har gått upp allt det där jag kämpade bort förut men nu är det nya tag igen och jag har ju givetvis tänkt fortsätta med lchf även senare fast kanske min egna variant av lchf, som vi tidigare pratat om så hittar väl alla vårt egna sätt att leva med lchf till slut...

jag ahr ju alltid grymt svårt med sötsuget första veckan med lchf.. men brukar lösa de med lite bär när de är som värst...

Vet att det nu har varit en massa tjafs om skillnaderna mellan de olika dieterna men nu drar jag upp Atkins igen iallafall. I nyaste Atkisnboken sa kallas de har biverkningarna vid omstallningen for lowcarbflu. Och de rekomenderar att dricka buljong. Dvs fa upp saltintaget!! Kanske nat att testa??
  • rasajj
    Kaya skrev 2011-03-30 13:10:34 följande:
    OBS! Jag kommer att fortsätta tjata tills nån kommer med SANNINGEN. Hur ska LCHF-bröd bäst förvaras? Kyl? Frys? Att ha det framme på bänken funkar inte, eller hur?

Samma med knäckebrödet. Det innehåller ju ägg - måste man ha det i kylen då??? Blir det inte mjukt/segt i så fall? Eller är det OK att ha knäckebröd framme eftersom det är torkat och därmed håller sig bättre?

Jag gjorde supergott jordnotssmorbrod (fast med mandelsmor) och det skar jag i skior och fros in. Sa tar jag ut bara de skivr jag tankt ata och tinar dem nar det ar dags. Det tror jag ar basta losningen, iallafall for mig.

receptet jag anvande var:

Jordnotsmor(osockrat) 2,5dl (230g)
    3 agg
    0,5 tsk bikarbonat
    1 msk vinager.
    ev. sotningsmedel.

Blanda agg och notsmor tills det ar en slat smet, blanda i bikarbonat och vinager. Hall i smorad brodform och baka i 175 gradig ugn i 55 minuter.

Jag fick ut 17 skivor brod. Otroligt gott, smakar lite som vanlig limpa.
  • rasajj
    Kaya skrev 2011-03-30 16:03:27 följande:
    Men himmel! Kan det där verkligen bli BRÖD?! Vinäger?!!! Spännande - Måste jag testa!!! Jag köpte en burk mandelsmör från LCHF-butiken och det smakar inte riktigt som jag vill att bre på knäcke så jag kanske ska baka med det istället. Men du det borde bli en ganska liten limpa eller? Använde du en vanlig limpform (vad rymmer den, två liter?)?

K
    Vanlig limpform. den jaste inte lika hog som vanligt vitt brod. men det ar luftigt och fint. Sa gott!!
  • rasajj
    linn78 skrev 2011-03-30 18:12:20 följande:
    Vad hade du för vinäger i? Går det bra med vilken som tror du?
    Hade bara vanlig vit vinager. grejen ar att vinagern och bikarbonaten blir en kemisk reaktion som gor att det 'jaser'. Det ar det vinagern ska gora. Vilken syra som helst antar jag skulle funka. Det smakar inte nagot vinager i brodet efterat, utan det ar just jasningsgrejen man ar ute efter.
  • rasajj
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-30 18:47:46 följande:
    Tror du det funkar med balsamico? Tänkte testa brödet då jag råkar ha en massa osaltat jordnötssmör hemma men bara balsamvinäger... Är ingen vinäger-expert direkt
    Balsamvinager ar nog for sot... Det ska nog mer at attikahallet..
  • rasajj
    Oregano skrev 2011-03-30 22:39:34 följande:
    Hej, Jag är ny på LCHF området och har bara hunnit hålla på 4 dagar :)

Har en fundering, läste ngn stans att en bra frukost kunde vara turkisk yoghurt med hallon och linfrön på, har provat och det är ju jättegott. Jag äter ca 2 dl TY och 1 dl Hallon + 1 msk linfrön. Är det för mycket?

Hur  många kolhydrater får jag egentligen i mig här?

Dem där 5% Som rekomenderas som max dagligt intag för att tappa vikt. Är det 5% på en hel dag?

Hoppas nån har svar på mina frågor :)
    For mig skulle det vara for mycket. Men det ar ju helt individuellt.

Det finns ju siter dar man kan knappa in det man ater och sa raknas det ut hur mycket fett/kolhydrater/protein osv man har atit. det kanske vore en ide? men det beror ju ocksa pa vad ditt mal ligger pa?

for mig sa ligger malet dagsintaget pa 25-30g kolhydrater. Sa jag forsoker ju dela upp det da mellan de olika maltiderna.

Jag tror de 5% du har hort, ar riktlinjen max 5% kolhydrat /100g livsmedel ar ett okej livsmedel. det betyder ju itne att man kan ata oandliga mangder av det livsmedlet, men det kan vara med pa listan av godtagbara livsmedel ungefar..
  • rasajj
    Oregano skrev 2011-03-31 13:29:40 följande:
    Tack för ett bra svar! Jag fööstår att jag har ätit alldeles för mycket mat.. Jag har trott att jag kan vräka i mig mat bara för att jag har slopat pasta potatis ris och mjöl mm.

Jag har tom gått upp 1,2kg =(

Jag tror dessvärre inte att jag blir mätt och kan stå mig till första mellanmålet ca 10 på nån msk creme fraiche och 1 dl hallon...

Hmm verkar lite krångligare med LCHF än vad jag trodde...
    Det finns ju andra saker att ata till frukost ocksa, som mattar langre an yogurt. Aven om manga ar inriktade pa att ha nagot som ar valdigt likt den frukosten de alltid atit. menjag tror att man far omvardera och se frukosten som en av dagens maltider bara, och da visar det sig att man kan ata vad som helst. Aven till frukost.

Om du har brattom pa morgonen sa finns det massor med goda frukostmuffinsar som du kan gora pa helgen och frysa in. sa tinar du bara en i mikron pa morgonen tillsammans med en kopp kaffe eller te eller sa.

Har du tid, sa ar en god omelett ett alternativ. Det finns massor med goda recept om du soker lite.

247lowcarbdiner.blogspot.com/search/label/breakfast

Den har bloggen innehaller en enorm manga goda recept.

Sjalv sa har jag tre standardfrukostar. Jag jobbar pa ett stalle dar raster inte ar sjalvklara och absolut inte regelbundna sa jag maste ha nagot som jag kan sta mig pa.

Frukost 1: Tonfiskrora. En burk tonfisk i vatten med vattnet avrunnet. 1-2 msk majonas, 1 dl riven ost , halv avocado hackad.

det ar grunden i min rora och sedan kan jag ha i lite hackad lok, lite hackad tomat, lite hackad gron paprika, en liten bit hackad morot for knaprigheten. eller nan tsk solrosfron for knaprighet istallet.

Frukost 2: aggrora gjord pa 3 agg och tva bitar backon. Forst, hacka bacon i cm stora bitar och stek till onskad krispighet, hall i upvispade agg i samma panna tillsammans med 1 dl riven ost. Ror med gummiskrapa tills agget ar genomkokt men inte smuligt. ta av fran plattan strax innan du tror att det ar klart.
    Toppa med lite hackad gron paprika, lite hackad tomat och servera med lite sallad.

Frukost 3: Amerikanska pankakor. 2 agg och en halv dl mandelmjol. blanda val och stek i smor till en pankaka. Nar den ar stekt pa bada sidorna, for over pa en tallrik och lagg pa en bit smor som far smalta over pankakan medan du steker ett agg och nagra bitar bacon som tillbehor.
  • rasajj

Maste bara beratta att jag vager 100kg idag!!!! Ja, det ar en stor grej for mig, sa 'lite' har jag itne vagt pa sakert tio ar. Jag startade pa 117kg pa nyar. Sa minus 17kg pa tre manader. kanns helt ok.

Jag ska fira genom att kopa nya hyllor till aldsta dotterns rum samt malarfarg!!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**