• Liddi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej jag har just suttit och tittat lite på recepten i länkarna här och jag blev så glad när jag insåg att så mycket är glutenfritt Jag har även typ 1 diabetes och glutenfritt bröd brukar ha så otroligt mycket kolhydrater annars....synd bara att jag är så dålig på att baka Pannkaksrecepten var ju åxå väldigt intressanta  

Alexander 090210
  • Liddi
    Linda1976 skrev 2011-02-20 18:46:27 följande:
    Det jag kopierade in i förra tråden.

3 dl pofiber
    2 tsk bakpulver
    2 tsk fiberhusk
    1 ägg
    1 dl grädde
    1 burk kesella

Nu hade jag inte så mycket grädde hemma eftersom det skulle räcka till semlorna, så det blev ½ dl vatten för att dryga ut och det märktes ingen skillnad alls. 
    Jag blev lite nyfiken på det här receptet men då jag är otroligt dålig på att baka så skulle jag behöva höra hur man gör blandar man ihop i någon speciell ordning och hur gräddar man det? 
    Alexander 090210
  • Liddi
    Linda1976 skrev 2011-02-22 18:22:20 följande:
    Blandar alla torra ingredienser. I med ägg, 1 burk kesella och det smälta smöret. Blanda med händerna tills det blir en deg som hänger ihop. Den blir lite kort i konstistensen, inte som en seg deg utan mer som sandgegga liksom.... Låt den vila medan ugnen blir varm och rulla sen 6-9 bullar, beroende på hur stora du vill ha dem. Jag gör 9, eftersom till kvällsfikat vill jag bara ha en liten och då blir det bara ca 1,5 gram carbs/st! Perfekt.
    Å tack men måste tyvärr fortsätta fråga...hur varm ugn och hur länge ska de vara inne? kanske finns någon självklar regel för sådant men som sagt så bakar jag inte  
    Alexander 090210
  • Liddi
    Linda1976 skrev 2011-02-23 21:50:54 följande:
    Tog du för mycket fiberhusk? Jag gör på 4 ägg, 1 dl vispgrädde, ½ dl vatten, 2 msk fiberhusk och lite vaniljpulver. Jag steker i 2 stekpannor samtidigt. Skulle det bli lite tjock smet på slutet spär jag med 1 ägg till och lite grädde. Jag tycker det blir perfekta pannkakor!

Du som verkar ha stenkoll, har du ett hum om hur mycket kolhydrater det blir per pannkaka ungefär? Mitt stora problem är att jag är jättedålig på att räkna ut sånt när jag lagar mat och jag behöver veta för att ta rätt mängd insulin. Jag är väldigt insulinkänslig och tar oftast för mycket  
    Alexander 090210
  • Liddi
    Linda1976 skrev 2011-02-24 17:38:52 följande:
    Innan riktiga hungerkänslor infinner sig så sikta på frukost, lunch och middag. Känn om det är lagom! Eller kanske t o m för mycket...
    mills skrev 2011-02-24 16:53:28 följande:
    Du som verkar ha stenkoll, har du ett hum om hur mycket kolhydrater det blir per pannkaka ungefär? Mitt stora problem är att jag är jättedålig på att räkna ut sånt när jag lagar mat och jag behöver veta för att ta rätt mängd insulin. Jag är väldigt insulinkänslig och tar oftast för mycket  
     Hm.... 4 ägg: typ noll carbs (en del hävdar 1 gram/100 gram men tja... jag går efter minmat.se och den säger 0 gram), 1 dl grädde: 2-3 gram carbs, fiberhusk 0 gram, vaniljpulver 0 gram.... Och på det blir det kanske 4-5 pannkakor beroende på storlek på stekpannan. Oavsett så högt räknat säg 1 gram kolhydrater / pannkaka. Och ägg är nåt av det nyttigaste man kan äta... summa sumarum: LCHF-pannkakor är jättenyttigt! (ja, det tar ett tag att ställa om hjärnan till detta tänk! )
    Tack...oj nog för att jag fattade att det skulle vara lite men inte SÅ lite Jag har precis ätit dem nu och de var goda, även min 2 åring åt med god aptit. Om jag ska äta så här så måste jag få styr på insulindoserna för som det är nu måste jag ha i mig kolhydrater titt som tätt för att inte blodsockret ska krascha. 

När jag ändå är igång här så undrar jag en annan sak...jag hittade ett recept på någon chokladkaka där man skulle ha mörk choklad. Är det då någon speciell "bakchoklad" man köper eller tar man sån där vanlig dyr typ lindt? eller sån som är på sockerfria hyllan (men den brukar inte vara så mörk va? ) 
    Alexander 090210
  • Liddi

Står det någonstans på Lindts choklad hur mycket kolhydrater det är i eller är det bara jag som inte hittar? Jag har ett rejält chokladsug och brukar knapra mörk choklad en del men har bara köpt Marabou premium för där står kolhydraterna...Skulle vara kul att veta om det är någon skillnad  

Alexander 090210
  • Liddi
    Linda1976 skrev 2011-02-24 21:32:47 följande:
    Hm.... konstigt det där med beska. T o m min kräsna 6åring gillar dem och äter som vanligt. Har inte alls märkt att nåt skulle vara beskt? Är det den gula påsen Fiberhusk du använder?
    Skulle just säga detsamma....jag gjorde dem ju åxå idag och de blev inte beska. 
    Alexander 090210
  • Liddi

Idag har jag bakat chokladkaka på mörkchoklad och även pones Känner mig väldigt duktig för jag har typ aldrig bakat i hela mitt liv då jag tyckt att det är för krångligt att baka glutenfritt men det här var ju faktiskt enkelt och gick så snabbt Ska absolut fortsätta med pones istället för bröd för jag skulle aldrig klara mig utan något brödaktigt  

Alexander 090210
  • Liddi
    Denebola skrev 2011-02-27 08:33:16 följande:
    Köp mandel och en mandelkvarn. Man kan köpa färdigmalet mjöl, men jag har ingen Lidl i närheten, eller orkar beställa det från internet.

Sen så lärde jag mig igår att mjölet härsknar snabbare eftersom det har så stor yta som utsätts för syre. Så det är bäst att mala efter behov när man behöver det.
    Tittar in med en dum fråga igen Jag har en sån där kvarn men kan man använda mandel med skal på till mandelmjöl eller måste man köpa skalad mandel (om det inte står specifikt att det ska vara skalad i receptet alltså)
    Alexander 090210
  • Liddi
    Denebola skrev 2011-02-27 10:03:20 följande:
    Jag har skållat och skalat mandlarna en gång, sen dess har jag kört i dem med skal och det funkar lika bra Jag brukar även sikta mjölet, det kan bli någon större bit som slinker igenom på fel sida i kvarnen som kan vara bra att få bort.
    Vad bra Jag är nämligen för lat för att skala själv så jag skulle ha köpt skalade isåfall och det är ju så jäkla dyrt När jag ändå är i farten...vad menas med att sikta mjölet?
    Alexander 090210
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**