jeng skrev 2011-03-26 07:37:00 följande:
GI fas 2 säger jag då. Det låter som att du äter "för mycket" kolhydrater för lchf?! Jag kan ha missuppfattat, har du nån aning om ditt intag? Iaf, har man ett lågt kolhydratintag så brukar inte ett högt fettintag spela jättestor roll. För några gör det det, och då går man upp i vikt istället, då får man tänka om. Det finns också de som går upp i vikt första veckorna innan kroppen har ställt om sig, men det är normalt.
Ju mer kolhydrater man äter, desto mindre fett bör man äta. På lchf gäller i grova drag max 20 gram kolhydrater, och då ligger fettmängden på ca 75E% (75% av dagens kalorier ska komma från fett).
Äter man GI fas 2 (Gi fas 1 är väldigt lik lchf) så äter man ca 50 gram kolhydrater, och då bör man hålla ett fettintag på ca 60E%.
Varken GI fas 2 eller LCHF inkluderar några glutenkällor, utan det handlar egentligen om hur mycket grönsaker man äter, hur mycket mejeriprodukter osv. man har större utrymme för nötter, enstaka frukt eller liknande. Nackdelen med GI fas 2 är att man blir lite mer kaloribunden, i och med den mängden kolhydrater man stoppar i sig.
Ja just nu äter jag definitivt för mycket kolhydrater till fettet jag får i mig. Jag har ju alltid unvikit fett och nu har jag testat så mycket bröd och pajrecept med massa ägg, nötter och grädde hit och dit. Det är väldigt olika hur mycket jag får i mig om dagen men det är säkert mellan 40-50 och ibland får jag 1-2 blosockerkrascher om dagen åxå som gör att jag måste stoppa i mig en del. Jag behöver ju liksom få in rätt insulinmängd åxå.
Usch gi verkar så jäkla krångligt

Det kanske är bättre för mig att återgå till det jäkla köpta glutenfria brödet och bara undvika det stora pasta, ris, potatis igen...Får ju ta mer insulin då men jag gick iallafall inte upp i vikt

Jag har ju haft "koll" på kolhydraterna innan och mitt stora bekymmer har ju varit brödet så jag var så glad att jag nu kunde baka eget med lite kolhydrater men då kom ju fettet på köpet åxå.
Jag vet att jag har skrämande dålig koll...jag skulle behöva en personlig coach som ger mig mat varje dag

Mat intresserar mig inte egentligen och hade jag inte haft diabetes skulle jag antagligen knappt äta alls...