Inlägg från: Sofiaochjonas |Visa alla inlägg
  • Sofiaochjonas

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej! Jag hoppar in här. =) Började på LCHF måndag 14/2, har hittills gått ner ca 4 kg. Känns toppen, jag älskar detta! Har aldrig mått så bra i mitt liv som med LCHF.

Har någon här inne bra tips på snacks? Jag saknar något att "tugga på" vissa kvällar när vi har gäster, eller ser på film. Ostsnacks i ugnen vet jag redan om ^^

• Sofiaochjonas
    Faile skrev 2011-02-26 07:17:41 följande:
    frokenfrau.blogspot.com/2011/02/krispiga-lchf...

Den där ska nog vara bra. Jag testade dock igår och misslyckades grovt, så det blir nytt försök idag igen.
    Skiter det sig igen blir det ischoklad till mellon istället
    åh det verkar ju vara gott. Lite knöligt dock, får se om jag ger mig i kast med det :)

Men måste fråga er inbitna LCHFare här inne. När det gäller sukrin, står det på lchf butikens hemsida att man inte ska räkna det som kolhydrater :S Innebär det att jag kan ha det i LCHF kladdkaka, eller i en latte då och då utan att det är någon fara? (om man bortser från sockerberoende,vilket jag inte hade)
  • Sofiaochjonas
    Faile skrev 2011-02-26 11:07:36 följande:
    Enligt min hälsokostnisse så är det kolhydrater kroppen inte kan tillgodogöra sig, de är alltså helt harmlösa.
    "Nissen" driver alltså lokala hälsokosten och äter lchf, så hans lilla affär är en guldgruva för lchf:are
    Okej..Jag är ganska ny på det här, har inte så mycket koll än =) Men då ska jag köpa hem det.. Det finns inte att köpa i vanliga butiker?? Sötningsmedel vet jag finns, men det är inte samma sak va?
  • Sofiaochjonas

Ah,behöver snabbt svar! Får man äta kebabtallrik fast utan pommes? Är riktigt jäkla sjuk och maken vill ta hem mat..what do to??

• Sofiaochjonas
    Mamma Tes skrev 2011-03-01 19:10:13 följande:
    Vi brukar käka kebabsallad, senast idag Men man ska vara medveten om att köttet kan vara kryddat med en del kryddblandningar som KAN ta en ur ketos. Vi käkar då och då och inget har hänt på vågen för det. Testa!
    ketos? ^^ Vill inte ta kebabsallad, för det är alltid färdiga med majs och sånt i. Äter inte majs =/
    Denebola skrev 2011-03-01 19:10:36 följande:
    Ja, det kan du Visst, det är inte det bästa (ffa om det är mjöl i kebaben), men bättre än mycket annat!
    åh, då hoppas jag att det inte sabbar allt! Har bara kört lite över två veckor, så man är ju lite nervös :)
  • Sofiaochjonas
    Denebola skrev 2011-03-01 19:32:42 följande:
    Men om du är sjuk så tycker jag du kan äta vad du är sugen på utan att ha dåligt samvete. Ta nya tag när du blir frisk igen
    Det ska jag göra :) Ska unna mig några rutor mörk choklad också tänkte jag, haha.
    sniwa skrev 2011-03-01 19:29:03 följande:
    Läst hela tråden men inte skrivit nåt - förrän nu!

Jag brukar göra min egen kebab!

400 g blandfärs blandas med 1 ägg, ganska mycket salt och kebabkrydda (man kan ju blanda egen)

Kavla ut ca 2 dl kebabfärs tunt mellan 2 bakplåtspapper, dra av det ena papperet, lägg på plåt och grädda i ugnen, 250 grader ca 5 min, klipp i längder eller bitar.

Brukar ha sallad och tzatziki till!
    det lät riktigt gott, dock är mannen inte hemma försen om någon timme och jag orkar inte ens resa mig ur soffan. Så blir inget hemlagat idag.. ^^
  • Sofiaochjonas
    NHPrinsessanz skrev 2011-03-01 19:35:37 följande:
    om du bara kört två veckor är du precis inne och nosar på ketosfasen..det tar cirka 2veckor  för kroppen att ställa om sig från kolhydratsdrift till fettdrift.
    ketos= förbränning= fettdrift=fettet du äter löser fettet på kroppen.
    Nu tappade du mig, bör jag alltså inte äta kebab? Jag kan förstöra allt? :/
  • Sofiaochjonas
    Denebola skrev 2011-03-01 19:52:34 följande:
    Du kan få ett bakslag, men som sagt skulle jag inte oroa mig för det medan jag var sjuk.
    vilket innebär att jag går upp?
  • Sofiaochjonas
    Denebola skrev 2011-03-01 19:55:35 följande:
    Ja, du kan lägga på dig vätska (som binds till kolhydraterna du ätit), men det är inget som inte lär "fixa sig" när du är tillbaka på banan igen. Eller så står du bara still i vikt. Eller så påverkas du inte. Det är svårt att säga på förhand, men du lär troligtvis inte lägga på dig någon annan vikt än vätska i alla fall.
    åh okej. Då prövar jag ändå då ;)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**