Linda1976 skrev 2011-02-24 17:38:52 följande:
Innan riktiga hungerkänslor infinner sig så sikta på frukost, lunch och middag. Känn om det är lagom! Eller kanske t o m för mycket...
mills skrev 2011-02-24 16:53:28 följande:
Du som verkar ha stenkoll, har du ett hum om hur mycket kolhydrater det blir per pannkaka ungefär? Mitt stora problem är att jag är jättedålig på att räkna ut sånt när jag lagar mat och jag behöver veta för att ta rätt mängd insulin. Jag är väldigt insulinkänslig och tar oftast för mycket
Hm.... 4 ägg: typ noll carbs (en del hävdar 1 gram/100 gram men tja... jag går efter
minmat.se och den säger 0 gram), 1 dl grädde: 2-3 gram carbs, fiberhusk 0 gram, vaniljpulver 0 gram.... Och på det blir det kanske 4-5 pannkakor beroende på storlek på stekpannan. Oavsett så högt räknat säg 1 gram kolhydrater / pannkaka. Och ägg är nåt av det nyttigaste man kan äta... summa sumarum: LCHF-pannkakor är jättenyttigt! (ja, det tar ett tag att ställa om hjärnan till detta tänk!

)
Tack...oj nog för att jag fattade att det skulle vara lite men inte SÅ lite

Jag har precis ätit dem nu och de var goda, även min 2 åring åt med god aptit. Om jag ska äta så här så måste jag få styr på insulindoserna för som det är nu måste jag ha i mig kolhydrater titt som tätt för att inte blodsockret ska krascha.
När jag ändå är igång här så undrar jag en annan sak...jag hittade ett recept på någon chokladkaka där man skulle ha mörk choklad. Är det då någon speciell "bakchoklad" man köper eller tar man sån där vanlig dyr typ lindt? eller sån som är på sockerfria hyllan (men den brukar inte vara så mörk va? )