• nassu

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej. Här är en som för en vecka sedan påbörjat LCHF-kost och njuter av känslan av att inte vara så där tung och uppsvälld i magen efter varje måltid. Jag har ca.5-7kg som jag gärna skulle bli av med och till på köpet må bra och få mer energi! Men det jag har svårt med är att veta hur mycket man ska äta... "tills man blir mätt" har jag ju läst. Men hur mycket grädde/cremé fresh osv. vågar man ta i maten utan att det blir för mycket ?

• nassu
    jeng skrev 2011-03-03 13:26:46 följande:
    Vill du äta strikt så säger jag 2 dl mejeri (grädde eller CF) per dag + ca 200-500 gram grönsaker (beroende på sort.
    Sen äter du ju såklart ganska fritt av kött/fisk/fågel/ägg, och så fyller du på med smör, ost, koksfett eller andra feta produkter tills du blir mätt.
    Tack för svar! Vad menas med CF?? (e jag helt borta nu ? :) ) Ska dra ner på grädden då tror jag, igår åt jag en hel del grädde och creme fraiche..
  • nassu

Funderar oxå då jag läser att cocos ju används i en del recept. Men det är ju ganska kolhydratrikt ? Hur går det ihop. Eller e de ok eftersom det ändå är så pass fett ?
    De e många frågor och tankar som nybörjare när man inte fått grepp om allt. Och helst skulle man ju vilja se att kilorna rasar direkt ;)

• nassu
    Denebola skrev 2011-03-03 17:15:50 följande:
    Icas I love eco har lågt kh-värde!! *tips*
    Tack Denebola och Ekorrfamiljen för tips. Jag bor på andra sidan vattnet så Ica blir nog lite väl långt borta för mej :) Ska försöka kika runt här butikerna om jag hittar nåt med mindre kolisar!

Idag har jag ätit:
    frukost: äggröra och 1halloumi skiva, hölls mätt
    Lunch: Kycklinggratäng med grädde och CF (jag snappar upp ;) ) och avokado.
    Middag: Omelett med bacon och lök.

Undrar om det e ok ? Jag har inte hållts såå mätt på middan och e nu då alltså hungrig. Ska jag äta då fast det e sent på kvällen ? (kl.20 här) Eller innefattar LCHF ingen skillnad när på dygnet man äter ??
  • nassu

Ojoj vad det skrivs mycket i den här tråden!

Ni som sysslar med LCHF i syfte att gå ner i vikt : Hur ofta väger ni er?

Nån skrev att de åt bara kaffe med grädde till lunch. Blir helt bestört, det skulle jag nog aldrig klara av. Inte är det väl nåt man borde eftersträva?

• nassu

Ok, ska försöka tänka på att äta när jag är hungrig och inte efter klockan! Häromdagen åt jag nog middag bara för sakens skull fast jag inte alls var hungrig.. men klockan visade ju på middagstid och övriga familjen åt juh... :)

Det är svårt att komma in i LCHF-tänket när man alltid gått efter precis tvärtom och att inte äta sent på kvällen osv.
    Men men.. hoppas man blir lite mer van alltefter!
    Jag borde börja väga mej 1x/vecka istället för mest hela tiden ;) haha.

• nassu

Jag undrar hur man vet ungefär hur mycket kolisar man får i seg/dag. Hur ska man veta liksom ?

Frukost: äggröra (2ägg, 2msk grädde) och skvätt grädde i kaffet
    Lunch: Tonfiskröra på CF och majonäs + 2 kokta ägg
    Mellanmål:Oopsie med smör och kaffe med skvätt grädde
    Middag:Tacopaj och lite fetaostsallad

Ni verkar så insatt i hela räknesystemet :)

• nassu
    Kaya skrev 2011-03-04 20:44:04 följande:
    nassu, jag vet inte alls hur man räknar för jag är helt ny. Men efter vad jag har LÄST de senaste dagarna kan man som nybörjare klara sig hjälpligt utan att räkna exakt hur mycket kolhydrater man får i sig, om man bara ser till att allt man äter ligger på max 5 gram carbs per 100 gram.

Visst var det så?

Lättja, OK, det låter vettigt att äta när man är hungrig, men ärdet inte lite så i början innan man är van att man trots allt måste äta lite "efter klockan"?! Jag tycker flera andra har skrivit ungefär så, att man ändå får se till att äta några gånger per dag fast man inte är hungrig på samma vis?

Jag är ju så "indoktrinerad" på fitnessmat så jag tror ju att min kropp ställer om till "svält" och börjar bryta ner muskler om det går mer än 3-4 timmar mellan måltiderna!!!

K
    Jo, den regeln går jag efter. Men skulle vilja se ungefär hur många det blir /dag :)
    och då någon sa att om man vill vara strikt så ska man hålla sej på 2dl mejeriprod./dag. DET känns lite knepigt... grädde går ju åt rätt mycket, ost och ev. turkisk youhurt och nu har jag blivit lite försiktig med allt det där och tycker allt bara känns lite knepigt :)
  • nassu

Ska kika in på matdagboken och se om jag förstår mej på det :) Tack för tipsen!
    Men tjejer, kan ni faktiskt hålla er på 2dl mejerier/dag ? Känns så omöjligt...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**