• Mamma Tes

**Den stora feta LCHF-tråden**

Var det någon som såg "Halv åtta hos mig" igår? Tjejen som lagade mat igår äter enligt lchf och bjöd på sådan mat. En av gästerna frågar henne om hon inte äter några kolhydrater? Och hon säger nej, inte alls, bara lite grönsaker... Men ursäkta mig! Både förrätt, huvudrätt och efterrätt var bombad med grädde och i efterrätten var det massa choklad. Vaddå inga kolhydrater?!!! Det var ju verkligen inte sanningen.

Sen så tyckte jag att han som snackar i programmet pratade så mycket om fettet hit å dit och "Har du inget mera fett att tillsätta". Alla som inte vet vad denna kost handlar om lär ju ha blivit äcklade. Men inte fasen är det någon som kommenterar alla andra matlagare i programmet då det används grädde i såser och soppor.

Upprörd gånger två alltså!! 

• Mamma Tes
    Sofiaochjonas skrev 2011-03-01 19:06:59 följande:

Ah,behöver snabbt svar! Får man äta kebabtallrik fast utan pommes? Är riktigt jäkla sjuk och maken vill ta hem mat..what do to??

Vi brukar käka kebabsallad, senast idag Men man ska vara medveten om att köttet kan vara kryddat med en del kryddblandningar som KAN ta en ur ketos. Vi käkar då och då och inget har hänt på vågen för det. Testa!
  • Mamma Tes

Max & Frasses rules. Precis som nygrillade sibyllaburgare inget jäkla torrt köttliknande stycke som varmhållts

Men måste erkänna att Donkens Tastyburgare är sjukt god men det har bara med osten och dressingen att göra. MUMS! 

• Mamma Tes
    lyrica skrev 2011-03-02 09:05:35 följande:

Behöver tips på lchf-tårtor! Har googlat o hittat lite men inget som jag fastnat för. Har provbakat tårtbottnar med nötter o äggvita o för min del duger det, men de som inte äter lchf? Ska jag ha i lite sötningsmedel oxå? Tänkte gräddtårta så grädde ovanpå. Men fyllningar? TIPS TACK!

Kommer få ont i magen...ätit nötter igår kväll o på morgonen.....Jaja, det får man ta för att fixa tårta ;)

Gjorde denna då min dotter fyllde år då vi älskar originalversionen av denna tårta. Den blev skitgod men bottnarna blev lite plattare än på bilden och jag rullade ihop min så den såg ut som en budapeststubbe. http://highonfat.blogspot.com/2010/04/pinocchiotarta.html 
  • Mamma Tes
    Lyckligamamman skrev 2011-03-02 08:08:55 följande:
    Dop nästa helg, och jag tänker göra lunchbuffén vi ska ha, så LCHF-ig jag bara kan!{#emotions_dlg.djavulsk}

Hade tänkt göra två sorters paj i långpanna, vill gärna ha tips på bästa pajbotten a la LCHF.

Ska göra "cupcakes" och använda LCHF-muffisnreceptet, tycker det blir så festligt med färgad grädde och tex färska hallon som garnering.

Tänkte även gör morotskaka a la LCHF, har inget recept, någon som vill dela med sig? Kan ju goooogla, men det är bättre att någon rekommenderar ett recept som man provat känner jag.Drömmer

Så var det då doptårtan......vet inte alls vad jag ska göra, vill att den ska se ut och (nästan) smaka som vilken kolhydratspäckad tårta som helst, har inte hittat nåt intressant när jag letat. Har inte riktigt tid att experimentera heller....så har nån av er duktiga och kunniga tjejer några förslag mottages de tacksamt!
    Funderar dock på att använda ett lchfmuffinsrecept att använda som tårtbotten, det blir ju rätt likt nötbotten....vad tror ni?Solig
    Detta är mitt bästa tips gällande pajbotten och pajen är skitgod den med Det smakar som en riktig botten och då vi hade med den på en kräftskiva så åt alla av den och ingen kunde tro att det inte var en "vanlig" paj. :-P
    http://blogg.omakastengods.se/2010/08/25/improviserad-vasterbottensostpaj/
  • Mamma Tes
    Ziggystardust skrev 2011-03-02 20:49:22 följande:
    Jag har tänkt samma sak, kanelbullepones måste testas! Jag har ju redan gjort morotskakepones och de blev nästan för goda för att bakas igen...

Jag verkar ju inte vara ensam om att tänka på godsaker här i tråden Tungan ute, nu har jag testat att göra chokladcupcakes med ponesreceptet som grund! Smaskigt, till och med maken gillade dem och han brukar inte gilla saker med sötningsmedel.

Nu filurar jag på vad jag ska göra för tårta när jag fyller år. Till kolhydratikerna blir det Pinocciotårta/Herrgårdstårta eller vad den nu kallas alltmest; sockerkaka och maräng i ett med grädde och bär emellan. Jag skulle vilja ha något liknande själv.
    Jag länkade tidigare idag till en lchf pinocciotårta. Läs noggrannare
  • Mamma Tes

Efter allt tjöt om pones så blev jag nu sugen på såna trots att jag gjort dom två gånger och inte gillat dom. Konsistensen är jättebra men jag känner en tydlig kemisk smak av bakpulvret som går igenom. Ingen annan som känner det? Blir dom platta som pannkakor om man tar mindre bakpulver mån tro?

• Mamma Tes
    Asereht skrev 2011-03-04 08:47:39 följande:
    Jo! Jag har alltid haft lite svårt för bakpulversmak oavsett mat/bakverk så känner jag av det. Trodde ett tag att jag inbillat mig men jag reagerar alltid likadant om det är bakpulver i det jag gör, fast eg är det inte rikigt smak utan snarare en speciell känsla i munnen. MEN ponesen är fortfarande det godaste och mest fluffiga bröd jag gjort så jag gillar dem och står ut med bakpulvret.
    Tack! JAg trodde också jag inbillade mig då sambon sa att han inte kände nåt
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**