astro skrev 2011-06-25 13:50:23 följande:
Våra ungar tyckte det var jättekul när vi fick för oss att köra "internationella frukostar". Tanken var att resa jorden runt s a s fast vid frukostbordet. Vi började med Grekland vill jag minnas
Fast då hade barnen väldigt varierande frukostar redan innan p g a att smaken går isär så mycket i familjen. Det gör den fortfarande. I nuläget äter de fem barn som är stora nog för frukost följande:
1) Kallt kött eller omelett med bacon.
2) Majs.
3) Bacon, kallt kött eller lax.
4) Toast med massor av ost.
5) Korvskivor, hårdkokt ägg, äppelklyftor.
(Det är barn 1 och 3 som äter LCHF, övriga är blandkostare.)
Cheesemelt är jätteenkelt. Man tar en billig ost (jag gillar gouda), skär den i bitar (kanske tre gånger så stora som normala ostkuber som man sätter på tandpetare) och smälter den. Snabbast är mikron. Jag brukar fylla en skål som är ungefär som en djup tallrik. Sedan rör jag om efter ca 1 minut, mikrar lite till tills osten är en massa, blandar i kryddor och en halv till en dl creme fraiche, och mikrar tjugo sekunder till ungefär för att få alltihop varmt, rör om, klart! Som tillbehör räcker detta vanligen till fem personer.
Supergott till grillat kött men helt klart ätligt för sig också bara man gillar ost
Testade att göra cheesemelt. Å herregud, himmelriket finns att nå i köket! Sååååå gott!!!! :-P