• Mamma Tes

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tråden jag länkade till innan, om det överviktiga barnet. Verkar som mamman själv äter lchf, en känsla jag fick då hon pratar om ägg, majjp, TY, CF och bär som mellis... Hon fick en kommentar om "hur farligt det minsann är" (min tolkning) med ägg och att mer än 2/3 av EN äggula innehåller dagsransonen av kolestorol som en vuxen ska begränsa sig till om dagen.

Vi som lchf:ar vet att det är BS men jag hittar inget att hänvisa till. Gamal jäkla skrock!! *suck* 

• Mamma Tes
    Linda1976 skrev 2011-04-13 09:34:00 följande:
    Den där tråden är trolltråd så det SKRIKER, stackars människor som köper den rakt av Men det är ganska underhållande.
    Tror du? Då ska jag sluta lägga energi där

• Mamma Tes
    Linda1976 skrev 2011-04-13 10:38:29 följande:
    Absolut. Den faller på sin egen orimlighet. Hade hon dragit ner matstorlekarna lite och inte hittat på en massa om Snickers osv så kanske jag köpt det, men den är för utstuderad
    Men låter så konstigt, vad får hon ut av det liksom? Förespråka lchf?
  • Mamma Tes

Moshmosh: jag är gravid med mitt andra barn, nu i vecka 27 och jag har ätit lchf hela tiden. Enligt vad kostdoktorn säger så har jag inte varit jättestrikt utan tillåter mig själv lite mera mejerivaror och grönsaker. Den senare halvan av gravven så har gravidsuget satt in och ibland slinker det ner nåt som absolut inte är lchf, men inte ofta. Ingen pasta, ris, potatis alls osv... Eftersom jag läste att det är bättre att lägga till lite mer kollisar så gör jag det. Via grönsaker och mejeri då. Allt annat är onödigt! Har hittils gått upp ca 6 kg och det tycker jag är helt ok. Mycket beror på mitt frossande under påsken i 3 veckor Ska verkligen försöka hålla det så långt och länge jag kan men är jag ngn gång sugen på en bulle så är det inte hela världen. Hormonmonstret i mig kan väl få en bulljävel om det lugnar mig lite Någon fördel kan man väl få som preggo.

Lycka till!

• Mamma Tes
    astro skrev 2011-06-25 13:50:23 följande:
    Våra ungar tyckte det var jättekul när vi fick för oss att köra "internationella frukostar". Tanken var att resa jorden runt s a s fast vid frukostbordet. Vi började med Grekland vill jag minnas
    Fast då hade barnen väldigt varierande frukostar redan innan p  g a att smaken går isär så mycket i familjen. Det gör den fortfarande. I nuläget äter de fem barn som är stora nog för frukost följande:
    1) Kallt kött eller omelett med bacon.
    2) Majs.
    3) Bacon, kallt kött eller lax.
    4) Toast med massor av ost.
    5) Korvskivor, hårdkokt ägg, äppelklyftor.
    (Det är barn 1 och 3 som äter LCHF, övriga är blandkostare.)

Cheesemelt är jätteenkelt. Man tar en billig ost (jag gillar gouda), skär den i bitar (kanske tre gånger så stora som normala ostkuber som man sätter på tandpetare) och smälter den. Snabbast är mikron. Jag brukar fylla en skål som är ungefär som en djup tallrik. Sedan rör jag om efter ca 1 minut, mikrar lite till tills osten är en massa, blandar i kryddor och en halv till en dl creme fraiche, och mikrar tjugo sekunder till ungefär för att få alltihop varmt, rör om, klart! Som tillbehör räcker detta vanligen till fem personer.

Supergott till grillat kött men helt klart ätligt för sig också bara man gillar ost  
    Testade att göra cheesemelt. Å herregud, himmelriket finns att nå i köket! Sååååå gott!!!! :-P
  • Mamma Tes

Protein "ska" ligga på 0,5-1 g/kilo på ens målvikt. En vars målvikt/optimala vikt är 60 kg, bör ligga på 30-60 g protein/dag.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**