• organa

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej alla!

Jag har aldrig skrivit i denna tråd, varit inne och läst massor utan att jag varit medlem på familjeliv men nu när jag sitter här sömnlös en natt tog jag tummen ur.

Jag äter enligt lchf men är normalviktig utan mål att tappa vikt. Jag har bara följt denna kosthållning för att jag mår bättre i magen av den.

Jag funderade lite på hur ni ser på att vara mätt, ni får förlåta mig här om jag frågar om något som kanske för andra är självklart, känner bara att jag har stort intresse och känner att det skulle vara väldigt intressant att höra andras synvinkel. Många säger att dom tappar vikt när dom äter enligt lchf och att dom äter tills dom är mätt och sen inte äter mer. Men då funderar jag på hur ni gjorde förut? Tror ni att ni hade fått samma viktnedgång om ni hade gjort så med "vanlig" kosthållning, dvs ätit tills ni var mätt och inte mer? Eller är vissa så känsliga för kolhydrater att de "normala" signalerna för när man bör sluta dämpas? 

• organa
    mamman i skogen skrev 2011-11-01 16:25:27 följande:
    Har läst delar av den och har vart på föreläsning med Schuck och kan bara säga att hon är underbar...

Hon har så rätt att övervikten sitter mellan öronen och därför ska vi "medicinera" där och inte ngn annanstans.. Hon har också en fantastisk kunskap om vad olika personer beroende på vart deras rötter är ska äta. Hon tog öven candidan till ljuset och det finns nog ingen som är så vass på att "bota" candida i sverige. Kort sagt hon är en oerhört klok kvinna som jag rekomenderar att läsa tyvörr har jag inte hunnit läsa ut hela boken utan bara börjat men hoppas snart få tid igen att läsa klart..     
    Vad är candida? Googlade och förstod att det är en svamp men vad påverkar det?
  • organa
    rednose skrev 2011-11-01 14:25:48 följande:
    Jag ska på långflygning imorrn. Tips på vad jag kan ta med för mat vore toppen!!!
    Jag skulle tagit med mig kokosfett i en liten burk och massor med småostar, kanske lite nötter. Kolla upp att du får plocka med dig dock, inte alltid det är tillåtet.
  • organa
    mamman i skogen skrev 2011-11-01 16:43:33 följande:
    Svamp som alla har men det kan bli en överväxt av candida och det får man av kolhydratsrik kost, candidaöverväxt ger problem för tjejer kan det tex vara jobbiga svampinfektioner man får torra slemhinnor och ont vid sex. Man kan svälta ut candidan men har man en gång haft det så ska man vara oerhört försiktig med strärkelserik mat. Det tar en lång kur av mjölk och glutenfritt för att bli kvitt sina candida problem. Vid LCHF och lågkolhydratskost så får man oftast ingen tillväxt då vi inte tillför mat som blir till socker i kroppen..

Ska man göra en candida kur så måste ens respektive också göra det   
    Tack för bra svar! Hade aldrig hört talas om det förut. Jag tycker hälsofördelarna med lchf är fantastiska. Jag har länge haft stora problem med svullen mage (det såg ut som att jag var gravid och jag tyckte det var väldigt väldigt jobbigt). Det har blivit stor skillnad sen jag la om min kost. 

Snart blir det gräddig "pastasås" med bacon och till det zucchinispagetti.
  • organa

Jag skulle behöva hjälp av någon klok människa här inne.

Jag äter en liberalare form av LCHF då jag inte strävar efter viktminskning, bara hälsofördelarna. Med det menar jag att jag äter inte sötsaker, bröd, pasta, potatis osv men jag begränsar inte "tillåtna" grönsaker eller liknande. Mitt problem är att senaste veckorna har jag fått total äckelkänsla kring all mat jag brukade äta innan, ägg eller bacon går bara inte ner, grädde i kaffet fungerar men tex en fiskgryta med mycket grädde ger mig spykänslor. Dom senaste dagarna har jag blivit yr och varit väldigt nära att svimma flera gånger. Jag tror att detta beror på att jag helt enkelt fått i mig för lite energi då jag totalt tappat matlusten av att jag bara blir illamående. Nu undrar jag vad jag ska göra. Tidigare brukade jag äta tex ett ägg med mayo till frukost men nu är det enda jag kunnat hitta på keso med lite hallon, detta går bra att äta. Jag skulle helt enkelt behöva tips på "fräschare" lchf-mat. Jag har bestämt mig för att testa att äta många fler men små portioner och skulle därför tacksamt ta emot tips på mellanmålsliknande mat/ "fräschare" middagsmat. Jag vill inte alls sluta med denna kosthållning men om det fortsätter såhär känns det som att jag inte har något val snart.

Kan tillägga att jag har sett till att dricka mycket vatten och lagt till lite salt så jag tror inte att det är vätskebrist. 

• organa
    Bordeaux skrev 2011-11-08 19:44:43 följande:
    Grillad kyckling med sallad och en god salladssås.
    Sallad med en mozzarella klump.
    Caesarsallad utan krutongerna
    Vitkål, sås och en god köttbit
    Osttallrik
    Tack för tips, inte ens tänk på lchfig sallad! Blev det till middag idag, lär bli det imorgon med :)
  • organa

När jag gör köttbullar brukar jag ta ett ägg till 400g nötfärs och sen bara kryddor. Mina köttbullar blir alltid fula men, aldrig runda utan helt platta på ena sidan, säkert för att jag har dålig rullningsteknik :P Ett tips jag tycker är gott när man gör hemmagjorda hamburgare är att ha i lite worcestershiresås, blir god rökig smak (innehåller dock socker men man tar lite).

• organa
    Hoppet 3 skrev 2011-11-11 19:25:24 följande:
    Tackar så mycket !

Men oj vad snurrigt de blir nu för mig......
    Hur ska jag tänka....jag gillar inte att väga och ha stenkoll på maten jag ska äta.

Finns de något enkelt sätt att äta LCHF?
    Fan, skrev ett svar och så blev det något fel när jag skulle skicka :'(. Skrev iaf ungefär detta:

LCHF är en bred diet man kan äta på många olika sätt. Jag tror man måste utgå från vilket mål man har. Mitt mål är inte att gå ner i vikt så jag räknar inte och väger inte min mat. Skulle det vara mitt mål skulle jag dock definitivt göra det. De flesta som äter LCHF för att gå ner i vikt håller sig under 20gram kolhydrater om dagen och det är inte mycket. Jag tror därför det är svårt att utvärdera hur kosten fungerar som bantningsmetod om man inte räknar vilket jag dessutom tror sker automatiskt när man gjort det ett tag och har koll.

Däremot tror jag också att det är dumt att krångla till det från början. Kanske räkna de första dagarna för att få ungefärlig koll och efter det fortsätta äta godkända livsmedel. Går man då ner i vikt är ju allt bra och man kan fortsätta på samma spår. Går man inte ner i vikt får man nog ta ett steg tillbaka och väga och räkna för att se om man får i sig för många kolhydrater och hur ens fördelning mellan fett/kolhydrater/proteiner ser ut. 
  • organa

Sigrid:
    Ikväll blev det rostas med smörstekt sparris och chilibea (lallerstedts), snabbmat på LCHF-vis ;) 

• organa
    Hoppet 3 skrev 2011-11-11 21:08:37 följande:
    Jag har bara svårt att räkna ut skalor med kh / msk eller dl........jag får testa helt enkelt. 
    En lathund hade vart bra för vissa grundlivsmedel. =D
    Detta hittade jag på nätet (inte vägt själv). Kanske kan hjälpa lite!

1 dl keso = 100 gram
    1 dl ost, riven = 35-40 gram
    1 dl margarin eller smör, fast = 95 gram
    1 dl margarin eller smör, smält = 90 gram
    1 dl olja = 90 gram
    1 dl hasselnötskärnor = 65 gram
    1 dl kakao = 40 gram
    1 dl kokos, riven = 35 gram
    1 dl linfrö, hela = 65 gram

1 dl = 6,7 msk = 20 tsk = 100 kryddmått

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**