• organa

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ellaria:
    Men dåså, då är det ju verkligen inga problem, hoppas det lossnar för dig snart!

Carolinalovetobias:
    Gud vad duktigt med två promenadpass per dag! Din mat ser verkligen ut som att du kommer gå ner i vikt av. Men jag tror mycket på att låta saker som har med kroppen ta lite tid, så var snäll mot dig själv. Ägglatte har jag själv inte vågat även om det verkar väldigt smidigt :P 

• organa
    Maskinisten skrev 2012-02-14 21:00:15 följande:
    Lite fråga då som dagens rookie (åtminstone en av dem), har man några mer eller mindre lustiga/olustiga kroppsliga reaktioner att vänta?
    Vet inte riktigt vad det skulle vara, men ändrad diet kan ju säkert ställa till det för stunden, gaser, halsbränna, myror i benen, eller vad det nu vara månde.  
    Bara så man inte hoppar av föranlett av övergående obehag!
    Vissa beskriver övergångsbesvär som huvudvärk, trötthet och liknande. Jag vet inte varför det blir så men jag skulle kunna gissa på att det är för att kroppen tappar överskottsvätsla när man bryter från kolhydratsrik kost och att man därför blir uttorkad helt enkelt. Taubes rekomenderar att dricka sockerfri buljong de första dagarna så jag kan gissa att det jag skrev stämmer. Själv fick jag ingenting men jag hade en lång övergångsfas.

lycka till! 
  • organa
    Juliec skrev 2012-02-18 01:10:02 följande:
    Alltså usch!!!!! Mitt huvud kommer sprängas, är det här normalt?! det gör så jävla ont !!! :(
    Har du sett till att få i dig salt? Jag skulle druckit sockerfri buljong eller något, kan vara att du stört saltbalansen då kroppen släppt ifrån sig överskottsvätska. Sen har man ju ont i huvudet ibland men värt att testa!
  • organa
    Tessa606 skrev 2012-02-20 11:49:27 följande:
    Hej!!
    Tänkte fråga er kloka människor om råd! Jag har kört Lchf sen 9 januari, mår jättebra, har gått ner 6 kg det mesta är alltså frid o fröjd, MEN.... Jag sover otroligt dåligt, är detta vanligt?? Har jättesvårt att somna och vaknar flera gånger under natten, jättejobbigt

Sen har jag alltid haft problem med min mage, har gått på toa MÅNGA gånger per dag och nu har det vänt helt, de första dagarna tyckte jag det var skönt att slippa springa på dass, men nu när jag inte varit på flera dagar är det jobbig, magen är spänd och jag känner mig svullen, vad göra?
    Jag har alltid sovit dåligt och har inte märkt någon skillnad alls, inte hört om någon annan heller som sagt så. Men tips till magen är att blanda en sked psylliumfrön (finns på ica) med vatten och låta stå och svälla lite och sen dricka. Många säger också att kokosfett sätter fart på magen. Sen om man äter mindre behöver man ju gå mer sällan med. Hoppas det ordnar sig!
  • organa
    HappyHippo skrev 2012-02-20 14:23:39 följande:
    Nääää usch vilken svacka jag hamnat i nu!! :( har nu hållt på med LCHF i en vecka och är redan såååå trött på ägg!! Känns inte som jag ens vill se på ett ägg någonsin igen!! Att plocka bort pasta, potatis och ris och att käka mycket fett går bra men ägg... Känns bara bläää just nu!! Och inte går det neråt på vågen heller och jag får bara panik!!! Hur ska jag kunna ha detta som livsstil när det känns så här?? Jag fyller i det jag äter i min Shape up- app och blir bara mer nedstämd... Har ätit en omelett med ost och skinka idag morse och kolhydratprocenten ligger på 2%... Var hungrig förut och tänkte att en bit gurka, det är ju nyttigt och bra... Nähä då blev det så mycket % så jag sket i det... Måste ju spara så det inte blir för mycket under resten av dan... Och så kalorierna som jag läste att man inte ska behöva tänka på... När man lägger in det man äter under en dag så blir det ett stooort kaloriöverskott och det kan ju aldrig va bra... Och så det här med magen... Är så trög även om jag äter kokosfett som jag hörde skulle va så bra!!! Har inte varit på toan på fyra dagar!! Inte konstigt att inte måtten minskar utan ökar istället, magen är ju som en ballong... Nej faan så less jag är på det här!!! Kanske inte lchf passar mig... Skulle nog behöva gå på påsar igen, då går man ju iaf ner men det är ju såååå tråkigt!!! Behöver pepp... Kan ni som är gamla i gemet inte berätta hur många kilo ni gått ner (och hur ni oxå hade svackor i början ;)) ge mig gärna lite förslag på vad man kan äta till frukost ist för ägg... Någon dag har jag ätit turkisk ekologisk yoghurt med blåbär i men när man lägger in det blir både kalori och kolhydratprocent för hög! Less less less
    Nu antar jag att du har hyffsad övervikt eftersom du tidigare ätit pulver så jag skriver efter det:

1) Ta det lugnt! Jag tycker det är klokt när folk säger att man inte åt sig till sin övervikt på kort tid, då kommer den inte försvinna så snabbt heller. Jag tror om man låter det ta tid får man en hållbar viktnedgång. 

2) Många är hungriga från början, har du gått upp mycket i vikt på en vecka? Annars är det inga problem.  Som sagt beskriver många att dom är väldigt hungrig från början, är man det så ät! Ta extra smör i maten så blir man mätt. Ät långsamt så du känner när du ät mätt och ät inte om du inte är hungrig. Stirra dig inte blind på kalorier. För många är det onödigt att räkna öht utan går ner genom att hålla sig till 5/100 och undvika klassiska fällor som mjölk.

3) Ät inte så mycket ägg! Ät smörgåspålägg utan bröd, text smöra på ostskivor och rulla ihop med skinka eller om du saknar bröd väldigt mycket så baka frökex och ät med ordentligt med smör och ost.

4) Variera maten. Man måste inte göra gräddiga gratänger varje dag vilket många verkar göra från början. Ät kött du inte skär bort fettet ifrån, fisk, avocado, tillaga all mat i ordentligt med smör så kommer du få i dig all fett du behöver och går inte i fällan med för mycket mjölkprodukter. Det ska inte vara krångligt.
  • organa

Hahaha, jag gillar att andra skrev typ allt jag skrev undertiden jag satt och läste och själv skrev :D

• organa
    Maskinisten:
    Jag tror det mest är en uppfattning du har fått. Jag äter väldigt varierat och jagar inte fett. Jag tror du har läst mycket från folk som är i en viktminskningfas och hamnat på platå och därför stramar åt kolhydratsmängden mycket (lever på ägg och bacon). De flesta som dricker kokosfett i sitt kaffe gör det nog inte för att jaga fett utan för att kokosfett är nyttigt och för att man blir mätt (om jag är hemma och inte kliver upp tidigt brukar jag ofta dricka kaffe med grädde istället för att äta frukost). Kosten fungerar olika bra för olika människor, för många räcker det att hålla sig till 5/100 för att gå ner i vikt, andra börjar räkna kolhydrater för att få koll och vissa måste strama till ordentligt för att gå ner i vikt. Kosten fungerar ofta bättre för män än för kvinnor etc.

Jag får främst i mig mitt fett från fisk, avocado, smöret jag steker i och kalla såser/röror på creme fraiche/mayo. Det räcker bra. Jag försöker inte gå ner i vikt så jag äter obgränsat med grönsaker och rotfrukter/frukt ibland. Min frukost är oftast turkisk yoghurt med bär och frön. Man ska inte göra det krångligt.
  • organa
    Die Mutter skrev 2012-03-09 21:04:08 följande:
    Hej!! Finns här plats för en total nybörjare? Är överviktig & behöver en kosthållning som ger energi, måste vara alert på mitt jobb. Har svårt att få in tillräckligt med motion i vardagen, och har kass rygg sedan 2 år tillbaka. Så är svårt för mig att jobba bort kilona. Men vågen visar för första gången (förutom ett tillfälligt besök på den siffran under graviditet) på 9*, så här behövs hårdhandskar! Kan en del om fysiologi och känner efter att ha läst på om lchf att jag verkligen TROR på upplägget! En fråga till er som kört på ett tag; Jag har svårt att inte få i mig på tok för mycket protein. Inga problem hålla nere kolhydrater. Har ni tips på bra varor att hålla ner protein, men få upp fettmängden- utöver smör/kokos? Är inne på tredje dagen, så som sagt, har knappt börjat En annan fråga: kör nån av er såna ketos-stickor (?) Å är de bra? Är för övrigt lite tung i huvudet. Men inte nått sug efter nått. & i morse vaknade jag klarvaken kl 5, efter 7h sömn, och är trots det ännu pigg Undrar om det är omställningen som ger sig till känna. Hoppas på det.
    Välkommen! :)
    Vad äter du på en dag om du får i dig så mycket protein? Jag får nog i mig ungefär samma som förr, lite mer pga ägg men mindre för att portioner av grytor och liknande blir mindre. Mitt tips är att äta vanlig mat bara att alltid laga med fullfeta produkter, steka i smör och byta ut den klassiska kolhydratskällan mot en sallad eller smörstekta grönsaker/liknande. Gör du det kommer du få i dig nog med fett utan problem och så länge du inte ökar din köttmängd mycket så kommer inte proteinet heller gå upp.

Om du får omställningsbesvär så drick typ sockerfri buljong. Man tappar vatten när man drar ner på kolhydrater, då är salt och vatten bra. Lycka till!
  • organa

Testade att göra äggsmör till frukost idag, inget att rekommendera. Urk.

• organa
    Nikhita skrev 2012-03-22 09:00:08 följande:
    Aha Jag är arbetslös och studerar matte c på komvux just nu
    och ska in på högskolan till hösten.
    Skicka meddelande till mig om du behöver hjälp!

Här flyter det på bra nu, har inte tappat mer sen jag la om kosten så jag är nöjd. Önskar att recepttråden var mer aktiv men. Verkligen fel person att säga något för jag lägger själv aldrig upp något recept men det beror på att jag är så otroligt dålig på att hitta på något. Fantasin tryter ofta nu. 
  • organa

Många här verkar må dåligt, jag hoppas det blir ljusare för er alla snart. Jag tror det är viktigt att inte vara så hård mot sig själv.

Ninis: Jag har gått på bodybalance förut och jag gillade det! Som avslappning jag ändå brukade få träningsvärk i skumma muskler av det. Jag tror det är nyttigt att variera sin träning mycket med.

• organa

Haha, svenskan är på topp! Jag menade givetvis att passet kändes som avslappning men jag brukar ändå få träningsvärk.

Själv sitter jag nu och äter lite ost till efterrätt Skål

• organa
    Ninis skrev 2012-04-14 20:01:00 följande:
    Japp, jag tror oxå man bör variera sin träning och lägga in lite avslappning och rörlighetsträning. Ska bli spännande att testa på onsdag, förutsatt att jag känner mig piggare i kroppen. Jag får känna efter dag för dag hur det känns.
    Ja, jag hade väldigt svårt för hela konceptet med yoga-liknande träning förut. Blev mest tokig på att försöka andas på att visst sätt. Sen började jag gilla det massor. Vänta tills du mår bra tror jag är vettigast. Kroppen är ju ganska smart på det viset att den talar om när något är fel även om det måste varit fruktansvärt otäckt.

Själv hade jag tänkt att springa imorgon men när jag tittade ut och såg snölandskap tänkte jag om. 
  • organa
    Ninis skrev 2012-04-14 20:03:50 följande:
    Är du säker på att det bara är ost du äter till efterrät?
    Kan varit ett glas rödvin till också Flört
  • organa
    Martina 76 skrev 2012-04-15 18:18:42 följande:
    Har just käkat mozza som gick ut i januar. Smakade finemang. Blir f-n förbannat på dessa datummärkningar - snacka om miljöbov!!!! Hur många är det som inte tänker själva utan bara slänger helt felfri mat baserat på en liten stämpel?! Ägg tex håller 3 månader i kylen - inte 1 enligt märkning.
    Jag håller med! Jag smakar alltid men ibland tror jag att jag inbillar mig att saker smakar skumt bara för att jag sett datumet. Blir så himla lätt magsjuk att jag är livrädd för att äta något som kan blivit dåligt. Men jag verkar inte vara ensam:

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article11736657.ab

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**