HappyHippo skrev 2012-02-20 14:23:39 följande:
Nääää usch vilken svacka jag hamnat i nu!! :( har nu hållt på med LCHF i en vecka och är redan såååå trött på ägg!! Känns inte som jag ens vill se på ett ägg någonsin igen!! Att plocka bort pasta, potatis och ris och att käka mycket fett går bra men ägg... Känns bara bläää just nu!! Och inte går det neråt på vågen heller och jag får bara panik!!! Hur ska jag kunna ha detta som livsstil när det känns så här?? Jag fyller i det jag äter i min Shape up- app och blir bara mer nedstämd... Har ätit en omelett med ost och skinka idag morse och kolhydratprocenten ligger på 2%... Var hungrig förut och tänkte att en bit gurka, det är ju nyttigt och bra... Nähä då blev det så mycket % så jag sket i det... Måste ju spara så det inte blir för mycket under resten av dan... Och så kalorierna som jag läste att man inte ska behöva tänka på... När man lägger in det man äter under en dag så blir det ett stooort kaloriöverskott och det kan ju aldrig va bra... Och så det här med magen... Är så trög även om jag äter kokosfett som jag hörde skulle va så bra!!! Har inte varit på toan på fyra dagar!! Inte konstigt att inte måtten minskar utan ökar istället, magen är ju som en ballong... Nej faan så less jag är på det här!!! Kanske inte lchf passar mig... Skulle nog behöva gå på påsar igen, då går man ju iaf ner men det är ju såååå tråkigt!!! Behöver pepp... Kan ni som är gamla i gemet inte berätta hur många kilo ni gått ner (och hur ni oxå hade svackor i början ;)) ge mig gärna lite förslag på vad man kan äta till frukost ist för ägg... Någon dag har jag ätit turkisk ekologisk yoghurt med blåbär i men när man lägger in det blir både kalori och kolhydratprocent för hög! Less less less
Nu antar jag att du har hyffsad övervikt eftersom du tidigare ätit pulver så jag skriver efter det:
1) Ta det lugnt! Jag tycker det är klokt när folk säger att man inte åt sig till sin övervikt på kort tid, då kommer den inte försvinna så snabbt heller. Jag tror om man låter det ta tid får man en hållbar viktnedgång.
2) Många är hungriga från början, har du gått upp mycket i vikt på en vecka? Annars är det inga problem. Som sagt beskriver många att dom är väldigt hungrig från början, är man det så ät! Ta extra smör i maten så blir man mätt. Ät långsamt så du känner när du ät mätt och ät inte om du inte är hungrig. Stirra dig inte blind på kalorier. För många är det onödigt att räkna öht utan går ner genom att hålla sig till 5/100 och undvika klassiska fällor som mjölk.
3) Ät inte så mycket ägg! Ät smörgåspålägg utan bröd, text smöra på ostskivor och rulla ihop med skinka eller om du saknar bröd väldigt mycket så baka frökex och ät med ordentligt med smör och ost.
4) Variera maten. Man måste inte göra gräddiga gratänger varje dag vilket många verkar göra från början. Ät kött du inte skär bort fettet ifrån, fisk, avocado, tillaga all mat i ordentligt med smör så kommer du få i dig all fett du behöver och går inte i fällan med för mycket mjölkprodukter. Det ska inte vara krångligt.