Inlägg från: ventilera mera |Visa alla inlägg
  • ventilera mera

**Den stora feta LCHF-tråden**

Strö lite socker skrev 2011-08-22 20:15:12 följande:
    Ett litet tips som jag precis gottat i mig: smör, kokosflingor, finhackad mandel och hasselnötter. Kläm ihop till bollar. Kyl ett tag och njut till en god ägglatte! Blir nog inte många kolhydrater/bulle (hoppas jag)
    Kanske inte helt fel att tillsätta lite vaniljpulver till det där heller?
  • ventilera mera
    Tezzan1981 skrev 2011-08-30 12:19:12 följande:
    jag har tillgång till färsk kycklingfile idag men har NOLL idéer vad jag ska göra, några tips?
    brukar i vanliga fall bara äta kycklinglår då jag tycker filen lätt blir torr.
    (det får ej ingå kött i rätten)
    Skär en ficka i den, rör ihop lite lök/vitllök/bacon/smaksatt färskost/vanlig ost/ eller vad du har och stoppa i. Kasta sen i den i ugnen, bacon eller parma kan man ju linda runt också. Lindar man den kan man lägga lite örter mellan filén och det man lindar runt.
  • ventilera mera
    wolverina skrev 2011-08-31 20:48:52 följande:
    Måste man ha mandelmjöl i för att det ska bli bra? Jag har nämligen inget hemma (har inte lyckats hitta...)

Jag hittade plötsligt mandelmjöl på Lidl, en blå påse med 200 gram i har jag för mig. Hade letat i halva Göteborg innan dess...
  • ventilera mera
    FasterK skrev 2011-09-13 00:17:27 följande:
    Alltså! Vilka butikskedjor för de där fläsksvålarna vi LCHFáre kan äta? De verkar svåra att hitta. Jag vill ha fläsksvål NU!
    Det undrar jag med, har bara hittat "fejkvarianten", den som mest består av majsmjöl (?)... inte speciellt LCHF-igt direkt.
  • ventilera mera
    jeng skrev 2011-09-14 10:03:46 följande:
    Det är skitgott! Jag lever typ på det nu hahaha.... Gillar alla 3 sorterna men det ljusa och det med blåbär är bäst! Rostat ska det vara, men mycket smör och pålägg på!!
    Vad heter märket? Måste nog gå och prata snällt med personalen på brödavdelningen på mitt Maxi...
  • ventilera mera
    jeng skrev 2011-09-14 12:37:05 följande:
    Low Carb från CarbZone. Man kan se på deras hemsida var närmsta butik finns som har brödet!
    Tack! Ska kolla direkt, bor i Göteborg så det borde ju gå att hitta...Skrattande
  • ventilera mera
    jeng skrev 2011-09-14 12:37:05 följande:
    Low Carb från CarbZone. Man kan se på deras hemsida var närmsta butik finns som har brödet!
    Ha! En Kvantumbutik hyfsat nära hemma och en som ligger nära jobbet...Skrattande
  • ventilera mera
    ventilera mera skrev 2011-09-14 13:36:57 följande:
    Ha! En Kvantumbutik hyfsat nära hemma och en som ligger nära jobbet...Skrattande
    Var förbi på mitt pyttelilla Ica på vägen hem, och de hade brödet! Lycka!
    Dessutom hade de både fiberhusk och pofiber som jag inte hittat på någon av de stora butikerna jag brukar veckohandla på... äntligen kan jag baka lite!
  • ventilera mera
    Bellisen skrev 2011-09-18 16:42:37 följande:

Första veckan med LCHF är till ända och det känns hur bra som helst! Har mått lite dåligt ett par dagar, men inte så jag inte har kunnat leva som vanligt! :) Har gått ner två kilo också, det känns toppen!

Men nästa vecka kommer det bli lite jobbigt med maten. Jag har nämligen lärarpraktik och äter med eleverna i matsalen. De är 10-11 år gamla så de ser ju om man inte äter saker och sådär. Jag vill liksom inte sätta griller i huvudet på dem eller prata om hur kolhydrater är onyttiga. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att bli hyfsat mätt men samtidigt att det inte märks jättemycket att jag äter annorlunda! Det känns ju som att det kommer vara kolhydrater i allt också, en dag är det t ex färsbiffar och det är ju okej, men då är det ju säkert ströbröd i...

Jag har i alla fall tänkt att käka mycket sallad och gurka (brukar vara det oftast) så det ser mer ut på tallriken. Sen hoppas på att det finns broccoli också, och försöka pilla ut proteinet ur grytorna och sådär. Två dagar är det dock pasta med sås och en dag thaisoppa, säkert redd med massa mjölk. Det är jobbigt det här känner jag! Någon som själv har erfarenhet av det här och kanske själv jobbar som lärare? Skulle vara väldigt bra med lite tips! :D

Jag jobbar också i en skola och gör som Mejram då jag är tvungen att äta skolmat. Nu har vi ingen kvalitet att hurra för där direkt, men jag brukar lassa på med sallad och äta det protein som finns. Sen tar jag lite ägg eller liknande på min egen rast.
    I år visade det sig dock att jag inte behöver äta med eleverna en enda gång så då kunde jag pusta ut och ta med matlåda varje dag. Skrattande
  • ventilera mera
    Sigrid skrev 2011-09-25 20:40:14 följande:

Hur gör ni när man i vanliga fall ska reda en sås?
    Reder ni med lite mjöl eller maizeina, eller stuntar ni i det och får en ganska rinnig sås?
    Eller använder ni sån redning jag sett i LCHF-butikerna på webben... är de i så fall bra?  

Jag gjorde vanlig kantarellsås i fredags och redde av den med philadelphia, funkade fint.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**