Inlägg från: ventilera mera |Visa alla inlägg
  • ventilera mera

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej alla!

Nån här som har Anna D Jacobssons "Från mitt kök"?

Jag hittar inte mitt ex och skulle vilja ha ett recept på brownies som (har jag iallafall för mig) finns där i... nån som kan hjälpa?

• ventilera mera
    Sigrid skrev 2011-10-08 10:44:14 följande:
    Jag har också testat en annan variant innan som var ostig och svampig. Den här var mycket mer lik vanlig pizzadeg.
    Ska definitivt testa den... förra helgen gjorde jag pizza av ponesdeg som jag blandat i riven parmesan i, tryckte ut i en plåt och förgräddade, det funkade bra. Den sög dock åt sig ganska mycket av tomatsåsen så den måste man göra ganska tjock.
  • ventilera mera
    lerumstessan skrev 2011-11-11 08:06:06 följande:
    vad säger ni om räksallad? jag har hittat 2 varianter med 1,6 respektive 3,5 kh i och då borde ju det vara ok eller ? Är det kanske för mycket majonäs? Känns helskumt att man kan äta sådant o gå ner i vikt......
    Vilken är det som har 1,6? Jag har hittat sån som ligger runt 3, men kan det bli lägre är det ju jättebra...Skrattande
  • ventilera mera
    latlisa skrev 2012-01-10 20:49:46 följande:
    Om ni ska äta korv, vilken använder ni då? Fick rådet att handla på Lidl, dom hade någon med hög kötthalt, men jag handlar aldrig där, jag är en riktig Maxibrutta och Netto ibland, har ni några bra tips så mottages dom tacksamt!!
    Jag köper "Freistaat Bayern" på Maxi. Finns massa varianter, och den med högst kötthalt ligger på 95%. Har inte sett hur mycket kolisar det är i den men med 95% så finns ju inte SÅ mycket utrymme över för såna...:)
  • ventilera mera
    Hanniz skrev 2012-01-11 17:11:11 följande:
    Är det någon som vet hur länge smör håller efter bäst-före-datum? (i oöppnad förpackning)
    Jag sniffar på det. Så länge det luktar ok är det ok är min teori...Skrattande
  • ventilera mera

Har inte använt kokosfett förut, är det här en ok sort, ni som vet?

Kokosfett Biofood 400g Eko

Sen funderade jag på en sak: Finns det, eller om inte, behövs det en tråd med tips om var man man kan hitta LCHF-livsmedel? LCHF-butiken och andra nätshoppar vet man ju om - men rätt som det är så hittar man nåt på Maxi, Coop eller Lidl osv... vore det inte en idé då att ha en speciell tråd med såna tips?

Man skulle ju också kunna samla alla andra tips på livsmedel man hittar som innehåller oväntat lite kolisar t ex.

Finns det en sån tråd som jag missat, eller vore det en bra idé att starta en?

• ventilera mera
    luspudel skrev 2012-01-18 11:03:29 följande:
    Känner mig mer och mer taggad Är bara så rädd att må helkass under omställningen och ge upp. Jag tänkte jag skulle börja imorgon. Ska visserligen dricka vin med en kompis på lördag, men jag tänkte rödvin och ost... Inte optimalt men inte heller katastrof, eller? Ikväll ska jag iväg och handla lite inför starten också Grädde, brieost, kokosflingor, blomkål... Jaa. Vad är allra viktgast enligt er? Tänk nu nybörjare
    Jag köpte det du räknat upp + smör, pofiber, fiberhusk, mandelmjöl, creme fraiche, frysta hallon, vitkål, ägg, korv med 95% köttinnehåll (för att ha som snabbmat och snacks), och så skaffade jag mig en kolsyremaskin...Skrattande Eftersom jag är en godisgris i själen så har jag också nödchoklad i form av 90% från Lindt eller 86% (har jag för mig) från nåt märke de har på Lidl. En bit räcker, och tar mig igenom sötsuget...
    Nu är inte jag någon expert, så synpunkter mottages tacksamt!
  • ventilera mera
    Loreena skrev 2012-01-18 12:56:23 följande:
    Ventileramera
    Såhär ser vår inhandlingslista för det mesta ut, vi fyller på av det som är slut hemma:

Blomkål, lök, morötter(till sonen), champinjoner, paprika, tomat, purjolök, vitkål, frukt(mest till sonen)

Köttfärs, ost, torsk, lax, en hel fryst svensk kyckling, korv, bacon, ev. makrill och räkor, lövbiff

Fryst broccoli, ärtor (till sonen)

Krossade tomater, kokosmjölk, beasås, knäckebröd till sonen

Standardmjölk, vispgrädde, creme fraiche, keso, turkisk yoghurt, ägg, smör/bregott

Lite nötter, te, mörk choklad, hallon, mineralvatten

(Sambon handlar dessutom tyvärr en hel del cola, makaroner, kladdkaka, godis, chips, pommes och gifflar. Han är smal och sockerberoende, men ser själv ingen anledning till förändring eftersom att han är smal. *suck* )
    Så ser min lista ut också, i stora drag... + en del ost. Färskost med och utan smaksättning t ex...
    Det enda av det i parentesen som jag saknar är cola, men jag brukar ge efter med lite zero på helgen... det funkar för mig som tur är. Hade min man varit sån som äter mycket sånt hade det iofs varit jobbigt. :) 
  • ventilera mera
    Ellaria skrev 2012-01-20 19:17:59 följande:
    hittade korv på ICA maxi som påstod sig ha 98% kött i sig, det var långa chorizokorvar... dock hade dom druvsocker i sig, är det jättehemskt? verkade ju sjysst med så mycket kött annars... har svårt att hitta korvar med mer än 78%.

Finns ett märke på just Maxi som jag brukar köpa - "Freistaat Bayern", är väl förmodligen det du hittat. Druvsocker finns det ofta i korv, men är köttinnehållet såpass stort och det ska till kryddor, skinn och andra saker också så räknar iallafall jag med att druvsockret är en minimal mängd. Jag äter ett par sorter av dessa, är väldigt bra att ha som snabbmat eller när man blir hungrig eller sugen på kvällen.
  • ventilera mera
    Loreena skrev 2012-01-20 20:18:28 följande:
    Just det! Osten ja :) Fast vi är lite tråkiga och käkar mest hushållsost. Det passar bra på alla typer av gratänger och så.

Vi har en ostaffär i vårt centrum som jämt har bra erbjudanden, de har påverkat mig rätt bra...Skrattande Vi har "vardagsost" hemma också, men stark ost hjälper bra när jag får salta snacks-sug.
  • ventilera mera
    Carolinalovetobias skrev 2012-01-26 05:18:54 följande:
    Va kan man fritera ost? Hur :)
    Nånstans i den här tråden, "vad äter du idag-tråden" eller i LCHF-recepttråden finns ett recept på ostbollar som man visst kan fritera... lät sjukt gott. Släng inte i osten utan nåt utanpå bara, då lär den smälta. Pofiber utanpå kanske kan funka?
  • ventilera mera
    3småttingar skrev 2012-02-06 12:16:45 följande:
    Har en broccoligratäng i ugnen, hoppas den smakar underbart!! Älskar broccoli men vore kul att kunna variera den..
    Jag brukar använda smaksatt färskost till mina gratänger, finns ju mängder av dem... det är väl mer kh i sån, men man äter ju inte direkt ett paket åt gången.
  • ventilera mera
    Lottalök skrev 2012-02-08 11:43:24 följande:
    Ja kanske det är tristess kan mycket väl vara så. När jag är på jobbet är det ju lungt. Eftersom jag e sysselsatt. Sen saknar ajg att gå på café och fika för det är sånt jag brukade passa på att göra just på ledig dagar. Handlar om vanor och rutiner som ska brytas.
    Har inte hittat Mandelmjöl på Ica Maxi bara på häsokosten och där var det rysligt dyrt. Ska nog beställa från nätet istället.
    Har du Lidl i närheten? Där har jag hittat mandelmjöl, ganska billigt dessutom.
  • ventilera mera
    Ninis skrev 2012-02-24 09:00:11 följande:
    www.max.se/hamburgare-delifresh_low_carbburga...

Har ni sett att Max har börjat med low carb-burgare? Jag har mailat Mc Donalds och frågat om det inte är på tiden att de också inför det. Jag låter aldrig barnen äta på MC Donalds, eftersom det inte finns något som jag kan äta där förutom den äckliga ceasarsalladen som innehåller alldeles för lite kyckling och fett för att man ska bli mätt. Blir intressant att se vad jag får för svar. Jag skickade med länken till Max    
    Men har de inte haft den länge...?  Hursomhelst, när du beställer en sån, be dem lägga hamburgaren i salladen först, och SEDAN lägga på dressing (om du nu vill ha det, jag brukar be om en utan dressing och sen köpa till en dipburk och bre på själv) för annars så gör de som med en vanlig burgare - lägger dressing i "salladsbrödet" och lägger burgaren ovanpå. Då halkar dressingen ned till botten och blir alldeles blaskig, man får liksom inte med den i tuggorna utan den ligger som en pöl på slutet...
  • ventilera mera
    Ninis skrev 2012-02-24 09:19:20 följande:
    Jag vet inte hur länge low carb-burgaren funnits. Sist jag käkade på Max var förra våren och då fanns den inte för då beställde jag GI-burgaren.
    Konstigt... jag har nog ätit den sen MAX öppnade här. Jaja... bra att den finns iallafall...Skrattande
  • ventilera mera
    Faile skrev 2012-04-26 15:10:56 följande:
    Hur tillagar man fläsklägg? 

Behöver tips tack.  
    Som "vanligt" eller nåt nytt sätt?
  • ventilera mera
    thweni skrev 2012-07-13 00:03:13 följande:
    Tack du som svarade mig för några dagar sen! Jag minns inte vad du hette och vet inte hur långt bak inlägget är (och jag orkar inte leta just nu), men jag fick lite bra tips! :) Så, svärföräldrarna var alltså här och hälsade på i dagarna två, de stannade över natten (de bor nån mil utanför Norrköping, så de har en bit att åka). Dock hade maken gjort misstaget att dagen innan säga till svärmor att jag skulle börja med LCHF. BIG MISTAKE då hennes mor innan hon gick bort hade börjat med LCHF (visste inte jag) och nu tror svärmor att det var orsaken till att "svärmormor" blev sjuk. Hon blev riktigt dålig och återhämtade sig inte tyvärr.. Jag tror dock att både svärmormor och svärmor missuppfattat allt, och jag orkade just då inte förklara vad LCHF går ut på. I alla fall, när de kommit så överräckte hon en gammal pointsplan(!) med orden: här får du för jag tycker inte att du ska "köra" på det där andra. För er som testat viktväktarna så vet ni säkert vad en pointsplan är.. Hah! Glöm det. Jag körde dock på mitt, med ett undantag. Idag tog vi en sväng till IKEA och vi behövde ju äta så jag valde faktiskt en rätt med pommes. Och åt chokladmousse till efterrätt. Men nu ska det inte bli fler snedsteg! Bara det lilla med pommen märktes av, trots att jag började i tisdags.. Köpte även en LCHFkokbok (på Bokia, inte IKEA :P) och ska använda mig av den framöver! Den har veckorecept för 8 veckor och tips på träning osv.. Så ska svärmor få se att det inte bara är att äta massa fett hela tiden. ;) Man äter ju faktiskt mycket annat. Jag tycker i alla fall inte att fokus ligger på att äta mycket fett utan att använda så naturliga och fullfeta råvaror som möjligt med så lite kolhydrater och "annat skit" som möjligt. Har jag tolkat LCHF rätt? :) En fråga också: var hittar man sukrin? Jag letade som en tok både på coop forum (canderel var det enda de hade) och på Ica supermarket. Tyckte att jag sett det på Ica, men när jag var där ikväll såg jag det inte.. Skulle egentligen haft det i frukosten imorgon (enligt menyn jag ska gå efter) men jag får väl skippa det.

Sukrin kan man få leta lite efter, bästa tipset är nog en större icabutik. Men många ica och willys har börjat ta hem stevia nu och det kan du också köpa.
  • ventilera mera
    ollebulle86 skrev 2012-08-07 07:15:15 följande:
    Bra tips på vad man kan göra med brie?
    Köpte en stor bit igår för det var billigt.
    Jag brukar värma den lite i ugnen och äta med finncrisp eller fröknäcke... hackade nötter ovanpå är toppengott. Annars strör jag små bitar över omelett eller lägger i sallad eller... allt annat man använder ost till.
  • ventilera mera
    spökplumpen skrev 2012-08-28 22:52:48 följande:
    Jag läste på Anna hallens sida att hon åt mycket fisk och skaldjur när kläderna började sitta åt. Och eftersom jag redan tycker att vi äter för lite sånt så försöker jag nu införa mer av den varan. Men eftersom jag sällan lagar fisk vet jag inte vad jag ska göra och särskilt inte om det dessutom ska passa grabbarna. Vad lagar ni för fisk och skaldjursrättwr?

Jag snappade upp en grej som det fanns recept på i Amelia eller Mama... där hade de använt lax som de lagt i foliepaket med potatis och moröter, sen massor med vitlökssmör ovanpå och in i ugnen. Jag gjorde med Alaska Pollock för det var det som fanns hemma, och till mig använde jag broccoli, blomkål och rättika istället för potatis och morötter. Orginalvarianten gick hem hos ungarna och min blev också svingod.
    Vitlökssmöret gjorde jag med vitlök, chili, örter och massor av citron.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**