Faile skrev 2011-09-09 11:17:20 följande:
Fast jag kan säga av egen erfarenhet att tjej nr 2 inte i något fall jag stött på, faktiskt följt lchf korrekt och inte heller varit direkt påläst.
I ena fallet var det en som inte gick ner i vikt och det visade sig när jag började att hon endast följt 5/100 regeln, men i övrigt ätit vad som helst, när som helst.
I andra fallet var den en som mådde jättedåligt vecka nr 2 och inte vågade fortsätta för hon var säker på att det var dåligt. Mår man så dåligt så kan det inte vara bra, resonerade hon. Samma tjej som låg hemma sjukskriven några dagar in på sin shakediet. Vilket enligt henne var normalt eftersom många får influensaliknande symptom när de hamnar i ketos.....
Shake är ok att må dåligt av, men inte lchf?!
Nu säger jag inte att alla mår bra av lchf, men jag tror absolut att mångas "misslyckande" beror på okunskap.
Det är lite det jag menar att man liksom tar för givet att de som misslyckas har gjort nåt fel medan de som lyckats gjort som man ska.
Om jag inte trodde på lchf skulle jag nog bli frestad att vända det och säga att det nog är den som gick ner och sen mådde bra som gjort nåt annat än att följa dieten. Kanske har hon börjat motionera för första gången? Eller slutat stressa på jobbet osv osv.
Om man tror på något så ifrågasätter man ju inte de bra resultaten.
Hoppas verkligen det kommer oberoende och trovärdig forskning inom ämnet snart. Jag tycker nästan att det jobbigaste med lchf är alla folks frågor, åsikter, komentarer så det vore skönt att kunna få ordentlig ren fakta att ge dem.