Inlägg från: Habaladabala |Visa alla inlägg
  • Habaladabala

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej hej!
    Här är en till som har gjort en omstart. Jag försökte mig på det här i höstas och trivdes bra men av någon anledning föll jag tillbaka till kolhydratsträsket ganska snart ändå.
    Jag tror det är det bökiga som förstör, att jag måste tänka lite extra för att få ihop en måltid istället för att bara slå på pastavattnet och koka pasta.
    Jag äter borta/ute ganska ofta också och då är det både svårt pga tillgängligheten och frestelserna. Men nu ska jag snart börja jobba igen efter 4 års mammaledighet och då blir det mindre äta ute och mer matlåda som gäller. Ett annat problem jag har är att jag älskar kolhydrater. Iaf potatis iform av pommes, potatisgratäng och klyftpotatis och MACKOR!
    Men jag älskar inte inte det tillräckligt mycket för att stå ut med att se gravid ut 2 år efter lillans födelse eller tillräckligt för att stå ut med tjocka hängiga rödflammiga överarmar.

Den här gången ska jag verkligen göra allt för att inte se det svåra/negativa utan koncentrera mer på allt det jag kan äta utan dåligt samvete.

Jag fick boken: lchf för kvinnor i julkapp och fastande för en text hon skrev. Det handlade om hur kolhydraterna lurar oss att äta mer fett än vi skulle gjort annars.
    På ett ungefär stod det så här:

Prova ät smör direkt ur paketet med en sked... De flesta mår illa av bara tanken och vill inte ens prova. Prova sen tillsätta kakao i smöret och några kanske får i sig nån tsk eller två. Prova sen att lägga till havregryn och socker (chokladbollar) och de flesta kan vräka i sig kopiösa mängder av det där smöret bara för att det är utblandat med kolhydrater

Det känns så galet sant och visar verkligen att man äter minst lika mycket fett som blandätare. Som lchf.are kan man nog omöjligt få i sig samma mängder fett eftersom man inte har kolhydraterna som gömmer fettet.

Nu är det dags för frukost:
    Ägg med majonäs och lax 

• Habaladabala

Nåt som jag blir positivt överraskad av varje gång jag påbörjar lchf är hur pigg jag är efter maten nu. När jag äter vanlig mat så blir jag helt jäst och får "paltkoma" efter varje måltid men nu när jag skippar kollisarna så är jag bara pigg! Eller ja pigg är kanske en överdrift men normaltrött iaf. Jag orkar göra nåt efter maten utan att decka i soffan

• Habaladabala

Åhh vad gott det lät! Vad är det för frallor? Smakar de äggigt?

Jag köpte lchf-bröd på coop idag... Nån som provat det?

• Habaladabala

Rednose,
    Jag brukar blanda cf med majonäs, några droppar tabasco, lite dill och hackade kräftstjärtar och salt o peppar.
    Världens godaste sås (om man gillar kräftor)

• Habaladabala

Eller blanda cf med riven fetaost och ha i lite kryddor..

• Habaladabala

Haha ja det blir ju kladdigt att riva den men det funkar... Beror lite på vilken sort man har. En del är ju hårdare och en del jättekladdiga men då kan man väl mosa med en gaffel istället.

• Habaladabala

Divenire,
    Satsa på lchf-bröd. Finns massa recept om du googlar.
    Jag hittade lchf-bröd i hyllan på coop. Provade det imorse och det var helt ok. 3-4g kollisar per skiva så det är ju inte helt oki om man äter många men nån skiva ibland måste ju vara bättre än vanligt bröd iaf

• Habaladabala

Usch jag har verkligen inspiration... Ska laga middag och huvudingrediensen måste vara köttfärs för det har jag framme men vad ska jag göra med det? Nåt tips?

• Habaladabala

INTE inspiration skulle det såklart stå

• Habaladabala
    jajja81 skrev 2012-01-16 22:36:39 följande:
    Har precis skrivit klart vår veckomatsedel.
    Fördelen med att skriva den är att jag planerar in minst en ny maträtt varje vecka, speciellt nu när jag äter enligt lchf. Annars så hamnar man ju lätt i samma gamla vanliga tråkag maträtter. Speciellt då vi har en superkräsen 6 åring som äter i stort sett ingenting. Mager som en sticka är han med så därför får man ibland lov att kompromissa och göra sånt som man vet han äter.

Tänkte dela med mig av min veckomatsedel om nån är intresserad:

Måndag: Tjockpannkaka/Kokospannkakor med grädde och hallon
    Tisdag: Hemgjorda köttbullar stuvade makaroner/gräddstuvad vitkål
    Onsdag:Helstekt kotlettrad kokt potatis/kokt broccoli, gräddsås
    Torsdag: Lax i ugn med fetaost & timjan, kokt potatis/baconlindad sparris
    Fredag: Kycklingfile i ädelostsås, ris/ugnsbakade rotfrukter
    Lördag: Tacos  
    Söndag: Fiskgratäng, kokt potatis/gräddkokt blomkål

Till samtliga måltider serveras det en grönsallad och vatten till mig och mjölk till dom andra.  

Idag åt jag kokospannkakor, kanske inte den nyttigaste maträtten. Helt okej blev dom, men dom mättade så otroligt. Fick nästan truga i mig den andra halvan av pannkakan.   

Träning idag blev:

20 minuter crosstrainer
    Plankor 1 min x 3
    Olika magövningar även nån ryggövning.
    Åhh det där lät ju jättegott! 
    Vad använder du för rotsaker när du gör rotsaker i ugn?

Jag måste också ta tag i saken och göra ordentliga matlistor. 

På måndag börjar jag jobba igen efter 4(!!) års mammaledighet och då lär vi få styra upp en hel del med all planering. Hitills har ju jag varit hemma om dagarna och har haft all tid i världen att planera dagens middag och även handla det som eventuellt fattas men det kommer det ju inte finnas samma tid till nu.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**