Maruid skrev 2011-11-10 13:48:20 följande:
Då man äter LCHF kan man använda lite olika tillvägagångssätt eller modeller.
Vissa väljer att äta 20 gram kolhyderater per dag (eller även lägre än det).
Andra äter 30 eller 50 gram kolhyderater per dag.
Dessa personer räknar oftast på vad de äter.
Andra äter bara livsmedel som innehåller maximalt fem kolhyderater per 100 gram men äter då nästan obegränsat av dessa livsmedel. Ett sådant skulle i det fallet vara turkisk yoghurt.
Det Vilda Tiger menade är alltså att beroende på vilket förhållningssätt till LCHF du har är det bara du som kan avgöra hur mycket du kan äta av ett livsmedel.
Själv håller jag mig till 20 kolhyderater per dag och räknar därför allting jag äter. Andra räknar inte alls men har lärt sig var deras toleransnivårer ligger och trivs med det. För min del äter jag 1,5 dl yoghurt med 25 gram nötter. Det plus min morgonkaffe landar på ca 10 kh. Det innebär att det tillhör ovanligheterna att jag äter yoghurt till frukost men visst händer det då och då. Dock är det vanligare att jag äter mindre kh till frukost för att kunna äta mer grönsaker till lunch och middag.
Tips är i alla fall att gå in på sidor som kostdoktorn, kolhyderater i fokus och många andra. De flesta sidor har många bra frågor och svar och många tips till nybörjare. Vet inte om någon har en strikt lathund men dem förklarar i alla fall ganska ingående hur man kan förhålla sig till LCHF och vad man kan förvänta sig.
Tackar så mycket !
Men oj vad snurrigt de blir nu för mig......
Hur ska jag tänka....jag gillar inte att väga och ha stenkoll på maten jag ska äta.
Finns de något enkelt sätt att äta LCHF?