• Ellaria

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kan ni experter bedöma vad jag ätit de senaste dagarna?

Tisdag:
    Frukost: 3 ägg (typ skramlade) med riven ost, 3 körsbärtomater, två skivor cheddar
    Lunch: 2 köttbullar (hade inte tid med mer)
    Kvällsmat: Tacofärs, isbergssallad, gurka, 5 körsbärstomater, vitlökssås (laktosfri creme fraiche, vitlök, kryddor), riven cheddar
    Snacks: Några skivor ost, några bitar salami

Onsdag:
    Frukost: Samma som tisdag men med överbliven vitlökssås i äggen och inga tomater
    Lunch: Salladskyckling med ost smält över
    Kvällsmat: Samma som tisdag fast med en avocado också
    Snacks: Samma som tisdag

Jag vill gärna göra mig av med snacksen som jag äter runt 11 på kvällen men jag blir ju så sjukt hungrig :/ Går inte och lägger mig förrän 2-3 oftast och äter kvällsmat runt 6 så det blir många timmar. Sen äter jag väl antagligen för mycket ost men jag äääälskar ost...

Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • Ellaria

Jag är laktosintolerant och mår rätt kasst av smör, kan testa kokosfett dock... Läste att man inte ska köpa den silvriga sorten som finns i vanliga affärer? Smakar det mycket kokos?

• Ellaria
    Loreena skrev 2012-01-05 10:21:49 följande:
    Det finns bra kokosfett både med och utan kokossmak på hälsokosten och på en del nätshopar. :)

Smör brukar inte innehålla laktos, åtm. inte i några stora mängder. Ost brukar också gå bra för laktosintoleranta. Många laktosintoleranta upplever även att de börjar tåla creme fraiche och grädde när de slutat med spannmålsprodukter. Prova dig fram. :) Ett alternativ till smör är Ghee, som är rent smörfett utan laktos och mjölkprotein.

Andra alternativ är kallpressad raps och olivolja. Men då kan det vara bra att balansera Omega6 med extra Omega3 i form av fet fisk eller kapslar.

Sedan jag började med LCHF så har min laktosintoerans i stort sett försvunnit, men om jag äter en limpsmörgås eller en kanelbulle, fy vad bubblig i magen jag blir då!!
    Tack! Vad hjälpsamma ni är :) Om jag äter bregott mindre mår magen okej, andra smörsorter brukar få mig att må dåligt... Skumt. Det är inte jag som sköter inköpen i det här huset (bor med mina föräldrar) och mamma går på viktväktarna så smöret är alltid nån sort med mindre fett. Ska försöka få tag på kokosfett! Gillar smaken av kokos så det kan jag nog ha i det mesta.

Hade varit skönt att tåla lite laktos då det inte finns laktosfria alternativ till vissa grejer jag gärna hade ätit.
  • Ellaria
    Loreena skrev 2012-01-05 11:12:51 följande:
    Fettsnåla margariner räknas inte som smör! :D Margarin ska du inte äta! Kemiskt blaj som tillverkas med hjälp av hexan och nickelspån. Här kan du läsa om härdade fetter (visa gärna din mamma)
    www.annahallen.se/vad-ar-hardat-fett
    Tack! Äter knappt nått smör/margarin egentligen, inte ens när jag åt knäckebröd innan LCHF, jag vet liksom inte vad jag ska ha det till.
  • Ellaria

Har gått från 98.1 kg i måndags till 95.7 kg idag! Vilken motivation det ger en att fortsätta när man ser resultat så snabbt. Skulle egentligen inte vägt mig förrän på måndag men kunde inte låta bli!

• Ellaria
    Marieh73 skrev 2012-01-08 14:38:58 följande:
    Hej hopp! Är lite ny på det här o känner att jag vill börja det nya året med lite goda vanor o färre kilon Tycker att dippsåserna är så himla goda till allt från kött, grönsaker mm. Gräddfil o en estrella dippåse t ex Holliday, är det tabu el ok? Men bara att läsa i tråden ger en inspiration o bra med tips
    Kolla på baksidan, det är rätt mycket kolhyderater i pulverdipperna. Gör egen istället!
  • Ellaria

-2.9 första veckan!

Enligt mina beräkningar booorde jag vara i ketos men jag känner inte av den där andedräkten alla pratar om. Kan nån kunnig dissikera min meny?

6/1
    Frukost: 3 ägg, 250 gram kallrökt lax, riven ost, 3 körsbärstomater
    Lunch: ~ 10 gram cheddarost
    Kvällsmat: 2 skivor lövbiff vikta på mitten med ost inuti, gurka, tomat, isbergssallad, lite parmesanost, bearnaisesås
    Snacks: Cheddar virad runt en bit brie och en bit salami

7/1
    Frukost: 3 ägg, 250 gram kallrökt lax, riven ost
    Lunch: -
    Kvällsmat: "Tacos", köttfärs & kyckling, vitlöksås (hemmagjord, bara vitlök och kryddor), avocado, gurka, tomat, isbergssallad, riven ost

8/1
    Frukost: 3 ägg, creme cheese vitlök, riven ost
    Lunch: Salami, cheddar och creme cheese ihopvikt x 3
    Kvällsmat: Samma som 7/1
    Snacks: Som lunchen

• Ellaria

Kan tillägga att där är 3 gram kg per 100 gram i både creme cheesen och salamin men jag äter ju inte 100 gram direkt... Är det tomaterna som spökar?

• Ellaria
    astro skrev 2012-01-09 12:05:29 följande:
    Alla får inte "skumbananandedräkt".

Men låt oss titta lite på menyn (ett tips är att du lätt kan knappa in maten själv på minmat.net)

6/1: Fick chansa lite på mängderna sallad etc, men får det till att du ska ha ätit ungefär följande:

1600 kalorier, fördelade på 127 gr protein, 7 gr kh, 121 gr fett.

7/1: runt 1500 kalorier, fördelade på 141 gr protein, 13 gr kh, 94 gr fett.

8/1: runt 1900 kal, fördelade på 122 gr proteiner, 18 gr kh, 155 gr fett. 

Detta borde rimligen leda till ketos. Om jag skall vara superpetig är det liiite högt på protein, helst ska man ligga på 1 till 1,5 gr/normalvikt (alltså inte nuvarande vikt utan räknat på ungefär BMI 25, oavsett om man ligger under eller över). Men kh-mängden är mer än ok, förutsatt att du inte åt ett berg av tomater

Troligen hör du till lyckostarna som inte får godisandedräkt, helt enkelt. 
    Tack tack tack! Jag var lite orolig att jag gjorde något superfel trots att jag har varit jättenoga. I lördags hade vi folk över och alla drack vin och åt överblivet julgodis, oj vad svårt det var att stå emot men det gick! Hoppas viktnedgången fortsätter. Är det bra kaloriintag?
  • Ellaria

Loreen: Tack! Det är tur att man gillar ägg, kan förstå att folk har lite svårt med frukosten annars. Förra gången jag LCHF:ade lite (var inte såhär strikt då) försökte jag äta överbliven kvällsmat till frukost och det gick sådär. Ägg kan man ju kombinera lite hur som helst. Jag gör skramlade för det tar typ 2 minuter och är så himla gott! Idag hade jag i creme cheese (vitlök och örter), riven taco-ost och hot sauce, gillar det lite starkare :D

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**