• Ellaria

**Den stora feta LCHF-tråden**

Martina 76 skrev 2012-02-14 06:37:26 följande:
    Här kan du läsa en del matnyttigt om LCHF och mejerier:

lchfklubben.se/healthandscience/anledningar-a...

lchfklubben.se/healthandscience/anledningar-a...

Särskilt den andra länken om insulinindex tycker jag är intressant. I övrigt en helt fantastisk blogg för oss som gillar att få lite vetenskap bakom kostråden!
    Tack så mycket!
    Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • Ellaria
    Juliec skrev 2012-02-17 17:13:34 följande:
    Också, vad kan man äta som fredags mys på kvällen? Kan man äta dipp med grönsaker?
    Ja, men håll dig borta från dippulverna vid chipshyllan, de innehåller massa kolhydrater!
  • Ellaria

Senaste dagarnas magknip (till den grad att jag igår inte kunde röra mig och var tvungen att kräla från badrummet efter jag spytt) resulterade i ett besök på vårdcentral idag. Både sjukvårdsupplysningen och läkaren där misstänkte gallstenar och jag fick medicin och ska få kallelse till ultraljud "snart". Jag nämde såklart att jag åt enligt LCHF och läkaren sa att det mycket väl kunde bero på "allt fett du äter". Till saken hör ju att jag inte äter särskilt mycket fett, jag har inte grädde i nånting, jag smörsteker sällan, jag äter måttligt med ost, osv. Är det nån annan här som drabbats av extremt magknip efter 1-2 månader på LCHF? Var det gallstenar?

• Ellaria

Nu vet jag inte vad jag ska göra... Ni som läste mitt inlägg om magknip för ett par dagar sen, idag hände samma grej och trots stolpiller med morfin i gick smärtan inte över utan blev värre och värre. Till slut åkte jag till akuten där jag hängt sen i eftermiddags och efter ultraljud och blodprov hittades inte ett jävla dugg. Det är tydligen inget fel på mig, enligt alla prover. Är det LCHF som gör att jag får såhär ont? Jag kan inte ha det såhär, att varannan dag få så ont att jag bara krälar på golvet och gråter som ett barn och trots starka smärtstillande inte slipper ha ont.

• Ellaria
    Mina småtroll skrev 2012-03-02 20:11:40 följande:
    Men fy...vad obehagligt!! Hade det inte konstaterats gallsten? Eller var det bara en misstanke? För jag gissar att dom har gjort ultraljud nu? Har du berättat för läkaren att du äter lchf, vad sa den om det?
    Det var bara en misstanke och jag skulle bli kallad till ultraljud "om några veckor" men de gjorde ett på akuten idag och allt såg bra ut. Jag nämnde att jag åt lågkolhyderatkost och det var ingen som reagerade på det. Usch, läkaren var väldigt otrevlig och nedlåtande, sa "ja, ibland svider det lite i magen efter man har ätit..." som om jag skulle åka till akuten för att det sved lite... Har aldrig haft såhär ont i hela mitt liv :/
  • Ellaria

Mitt BMI är 30.4, kommer jag under 30 är det första gången sen jag var 15-16 jag legat under fetma. Har inte vägt såhär lite sen jag hade lunginflammation och inte åt alls på en vecka och gick ner till 85 (som jag självklart gick upp direkt igen). Känns bra, trots lite "fusk" (LCHF-gott) i veckan på grund av födelsedagar.

• Ellaria

Ja, man kan dricka för mycket vatten.

sv.wikipedia.org/wiki/Vattenf%C3%B6rgiftning

Water intoxication can be prevented if a person's intake of water does not grossly exceed his or her losses. Healthy kidneys are able to excrete approximately 1 litre of fluid water (0.26 gallons) per hour.

• Ellaria

Första gången på friskis ikväll! Håller på att göra om övervåningen och kan inte träna på mitt löpband :( Blir medelgympa, kommer förmodligen dö av utmattning men det kommer kännas bra. Ni som går på friskis, vad brukar ni träna?

• Ellaria
    Nikhita skrev 2012-03-08 22:47:33 följande:
    Nu är jag lite orolig.. Har haft ont ovanför magen hela eftermiddagen och det har blivit värre o värre, det kommer i vågor o känns som magkatarr. Funderar över om det kan vara nåt i kosten? Gör så ont.
    Det var precis det jag hade för nån vecka sen! Omeprazol hjälpte mig, finns receptfritt på apoteket!
  • Ellaria
    Helle04 skrev 2012-03-11 00:06:34 följande:
    Någon som har tips på frukost om man inte gillar ägg eller turkisk yoghurt?

Inser att jag måste bli bättre på att hålla kosthållningen...dels för att jag inte skulle må dåligt av att gå ned några kg men främst för att min mage mår så mkt bättre om jag tar bort kolhydraterna. Även små mängder ris ger mig ont i magen. Tycker bara att det är så knepigt o jobbigt att "komma ut" på jobbet....strunta i vad jag äter liksom...men det finns en kille som äter lchf och som snackar sig blå om detta ständigt. Orkar liksom inte ta en massa kommentarer. Har funderat på om jag skall säga att jag fått rådet att äta annorlunda pga magproblemen. Räckte med att jag tog med lite tacogratäng för några dagar sedan så sa folk...oj, vad lite mat du har (vet ju att jag blir väldigt mätt på det så lite räcker) och jag fick dra en vit lögn om att det var en liten rest som blivit över...

Har funderat lite på enkla luncher att ha med...stekt saganaki med tomatsallad (är alltid sugen på ost och grönsaker)...ngn annan som har några andra rätter som är lätt att ta till? Känns som om jag måste lära mig lite bra grejer som är lätta att göra o som man kan ha som en stome till mathållningen.

Något jag ätit mkt på kvällarna som jag verkligen gillat är sallad med kebabkött eller köttfärsbiffar.       
    Den senaste veckan har jag ätit tonfisk och pizzasallad till frukost. Kanske inte passar alla men jag tycker att det är gott :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**