**Den stora feta LCHF-tråden**
Favorit
Favorit
Nu börjar mitt nya liv!
Körde igång i förrgår men först till middagen så innan dess slank det ner kolhydrater, igår var första "riktiga" dagen.
Jag slåss med mitt sockerberoende men har gett mig tusan på att ge detta en chans.
Vill inte ersätta med lchf-snask utan vill ur mitt beroende innan jag unnar mig ngt helgsnask.
Alla förbjudna produkter är "inlåsta" i en igentejpad kökslåda och lchf-vänliga produkter inköpta och vi har gjort matplanering för hela veckan.
Jag har försökt läsa runt på nätet men några frågetecken hänger ännu i luften.
Jag har en tvåmånaders bebis. Är det illa att lägga om kosten nu när jag ammar? Får bebisen i sig kolhydrater även om jag försöker äta minimalt av dem?
Nästa fråga gäller fettintaget. Ibland läser jag att man ska fläska på intaget för att öka mättnadskänslan. Ibland tolkar jag det mer som att äta som vanligt, utesluta kh och gällande fettet inte egentligen häva i sig utan snarare laga som vanligt men använda den fetaste produkten.
Jag gjorde en liten omelett till frukost, hade lite grädde i smeten. Igår kokt ägg, blandade i majo, till biffar sås m creme fraiche o feta och i kasslergratängen creme f med ost iblandad. Är det för mkt onödigt fett?
Jag menar jag har ju inget problem med att äta omelett eller ägg utan grädde o majo eller creme f utan feta eller annan ost men tolkar det som om jag ska fokusera för att få i mig fettet.
Är lite rädd att jag tänker fel och att vi äter onödigt fett och kommer gå upp istället?
Jag har 4,5 kg kvar till inskrivningsvikten och mitt delmål är att få bort dem till 1/6. (sedan jag började m lchf har redan 0,6 kg tappats) Dock har jag under dessa dagar minskat portionerna rejält o stått ut med att vara lite småhungrig tex vid läggdags igår, har försökt dricka mkt vatten istället. Så om jag minskat ner intaget så mkt med min ordinarie kost hade jag säkert också börjat gå ner. Men äter vanligtvis alldeles för mkt bröd o socker så där behöver jag verkligen tänka om även om jag inte skulle gå på strikt lchf.
Inatt kände jag mig varm, klibbig, yr och det liksom kröp i kroppen. Antar att det var kroppens sug efter kh som gav sig tillkänna.
Efter de första kilona skulle jag vilja kämpa bort 10 till. Min man hänger också på och vill väl tappa ca 5 kg.
Ngn som kan hjälpa mig med frågorna om lchf vid amning och fettintag?
Men när du skriver Stijerna att du hade i kokosfett för att du inte fått i dig tillräckligt med fett via maten det är det jag inte förstår...
Ska man då fläska på i matlagningen för att få i sig tillräckligt? Eller är det just fett från mejeriprodukter man inte ska överdriva? Är nämligen precis just det jag gör och är lite rädd att jag gör fel.
Men om jag då var hungrig igår och precis börjat, hade det varit ok att tex äta några ostskivor inför natten?
Trodde man skulle slippa väga och räkna med lchf men inser desto mer jag läser runt att det blir nog till att plocka fram vågen...
Sant Martina! Tack för pepp!
Grattis Sara1981! Gryyymt bra jobbat!!!!
Jag började i tisdags, vägde då 74,5. Hade 4,5 kvar till inskrivningsvikten på mvc och har som mål att ha gått ner dem till 1/6.
Väger idag 72,3 och har alltså gått ner 2,2 kg på fyra dagar! Vet att det mesta är vätska och att kroppen rensar sig på kolhydrater men ändå; sjukt peppande!
Jag hade redan igår tappat 5 cm i midjan! Bara 2,3 kg till mitt delmål. Känns faktiskt som piece of cake!
Min plan är dock att fortsätta 10 kg till efter det. I alla fall minst fem, sedan vill jag hitta en trivselvikt mellan 60-65 där jag kan äta på ett lagomt och vettigt sätt och hålla igång med träning 2-3 ggr per vecka och däremellan promenader.
Det känns inte orimligt alls med det här sättet att äta men viktigast nu är att nå mitt delmål och det känns som det ligger inom räckhåll!
Jag äter lchf och ammar. Dock bara sedan en vecka tillbaka.
Jag har googlat runt för att försöka hitta varningar men inte sprungit på ngt oroväckande hittills. Kostdoktorn skriver att man möjligen kan behöva ngt mer kolhydrater.
Tvärtom läst en del där de upplevt mjölken som fetare så bebisen ammat kortare stunder, mer sällan och varit mer nöjd. Är det ngt jag behöver så är det just det då jag har en liten som vill amma konstant!
Känner jag mig oerhört energilåg eller yr så tar jag ett finncrisp m mkt filadelphia och en ostskiva på för att få i mig lite kolhydrater. Tänker att det såhär i början känns extra viktigt att lyssna på min kropp och känna in vad som känns lagom så jag har energi till amningen.
Knallen 12: jag är verkligen ingen expert och ställde samma fråga själv alldeles nyss.
Det enda jag kunnat läsa mig till är att man ev kan behöva en något ökad mängd kolhydrater.
Jag helammar och fick barn för 9 veckor sedan. Har kört lchf nu i 11 dagar och märker ingen skillnad.
De första nätterna mådde jag illa och jag har vid några tillfällen känt mig så energilåg att jag varit skakig och svettig. Jag tror dock att det var kroppens reaktion när den renade sig från kolhydrater och det inte hade med amningen att göra. Efter att jag åt lite försvann känslan.
Jag har en krävande liten bebis som ska amma konstant. Möjligen gör min fetare mat även mjölken fetare och han kan äta lite mer sällan. Läste vissa som tyckte att det blivit så och för mig vore det toppen om det skulle kunna vara så. Kan ju vara så att han bara vuxit till sig lite och att allt därmed stabiliserats lite. Men jag upplever det som om jag den senaste veckan fått lite längre pauser mellan amningarna.
Hittills -2,5 kg, känns bra med lchf och jag tänker ge det en ordentlig chans, jag ser inte amningen som ett hinder.